• Mam2ma

studiebidrag fråga ?

Vad jag har fattat så får man ingt bidrag i juni o juli.. men nu sa en kompis att man inte heller får nåt i december, stämmer detta????

försökt leta på csn-hemsida, men hittar inget!!

• Svar på tråden studiebidrag fråga ?
  • mirrebusan

har för mej att man inte får nått på sommaren, men har för mej att första insättningen från csn e högre så man får spara undan så man klarar sommaren ändå, nu var det ett tag sedan jag pluggade så de kan ha ändrats

• Tessie80

Pluggar du inget över sommaren så får du inget. Pluggar du över sommaren så har jag för mig att du får söka bidrag under sommaren separat. Jag pluggar nu och skulle inte få något för jag skulle vara ledig på sommaren. Ändrade mina planer och hörde av mig till dom så nu ska jag få bidrag för _hela_ min studietid. Ring till csn så fixar dom det.

• jagäraf

I december får man väl bara halft bidrag har jag för mig.

• thelifesaviour
    mirrebusan skrev 2009-05-07 09:23:17 följande:
    har för mej att man inte får nått på sommaren, men har för mej att första insättningen från csn e högre så man får spara undan så man klarar sommaren ändå, nu var det ett tag sedan jag pluggade så de kan ha ändrats
    Du får mindre pengar i december och i maj, men mer i augusti och januari. Juni och juli får du ingenting alls.
    i'm bound to get lucky baby or i'm bound to die tryin' / bob dylan
  • summertime123

på sommaren får du ju endast om du pluggar heltid under sommaren. december fick jag inte heller några pengar men fick mkt i början på januari istället, en vecka efter att nya kurserna hade startat.

• Mam2ma
    thelifesaviour skrev 2009-05-07 09:24:07 följande:
    Du får mindre pengar i december och i maj, men mer i augusti och januari. Juni och juli får du ingenting alls.
    ok, det var så jag fattade det från början.. men sen virrade min kompis till allt o gjorde mej osäker...
  • Tasano
    De senaste 4 åren när jag pluggat har detta gällt. Det är iaf så det ser ut på mitt konto.
  • summertime123
    fast det beror ju helt på vad man studerar. Om man går sommarkurser får man visst pengar hela sommaren
  • jagäraf
    Tasano skrev 2009-05-07 09:28:16 följande:
    De senaste 4 åren när jag pluggat har detta gällt. Det är iaf så det ser ut på mitt konto.
    Ja, så har det varit för mig också. Men man kan även plugga på sommaren och få betalt då men om man bara går "vanliga" terminer så gäller det som tasano skriver.
  • Tasano
    jagäraf skrev 2009-05-07 09:29:11 följande:
    Ja, så har det varit för mig också. Men man kan även plugga på sommaren och få betalt då men om man bara går "vanliga" terminer så gäller det som tasano skriver.
    Givetvis Tänkte inte på det eftersom jag aldrig ens funderat på sommarkurser.
  • Surtanten1

Det kan vara så att du eventuellt inte får hela studiebidraget i December för att CSN vill ha en studiegaranti från skolan som man skickar in när nya terminen har börjat och då får du resten av det du skulle haft i dec.

• Trixi8

under juni juli får man inget, i maj får man oftast halvt och i december helt eller halvt beroende på när terminen slutar. jag har alltid fått fullt.

• Surtanten1

På mina sidor på CSN hemsida kan man se planerade utbetalningar så man vet exakt när och hur mycket pengar man får.

• MiIou

Studerar du inte under sommaren får du inga pengar under sommaren. Om och hur mycket man får i december beror på hur skolan registrerat kurserna, jag fick tex fullt även under december eftersom skolan lagt in att vi går skola december ut (skönt!), men jag fick inte mer pengar för det, bara en jämnar eutbetalning. Hur utbetalningarna sker beror på hur många veckor under terminen man studerar och när de enligt skolan börjar och slutar.
    Och som någon tidigare skrev, du kan logga in på dina sidor på csn.se och där ska det finnas en planering för dina utbetalningar om det är så att du har studiestöd nu.

• LYCKA82

I december får du som vanligt tror jag! Jag fick det, jag tar fullt csn

• Trixi8
    LYCKA82 skrev 2009-05-07 19:08:30 följande:
    I december får du som vanligt tror jag! Jag fick det, jag tar fullt csn
    beror på hur skolan registrerar terminerna.
Svar på tråden studiebidrag fråga ?