• Småkottarna

Blomexperter - Mina Krysantemum dör!

Hur länge håller Krysantemum? Jag har planterat dom ute men många av dom dör just nu, skrumpnar ihop, hänger och kronbladen blir röda, medans vissa ser ut som när jag köpte dom fortfarande?!

• Svar på tråden Blomexperter - Mina Krysantemum dör!
  • Småkottarna

Nån som vet ngt om detta?

• Boppi

Inte för att jag vet egentligen, men går det verkligen ha krysantemum ute nu? Är det inte lite för kallt? Kanske därför de inte mår bra..

• Småkottarna
    Boppi skrev 2009-05-08 22:12:12 följande:
    Inte för att jag vet egentligen, men går det verkligen ha krysantemum ute nu? Är det inte lite för kallt? Kanske därför de inte mår bra..
    Det stod på dom att de inte ska vara ute på vintern men vi har haft försommarvärme om dagarna sedan jag köpte dom och även plusgrader på natten... Och det är bara de som sitter i balkonglådorna som dör, inte de som sitter i krukor på samma ställen med samma jord?
  • på riktigt

Krysantemum ska klara sig så länge det inte är frost. Kan det vara skillnad i vattenmängden? Får de som dör i balkonglådorna mer eller mindre vatten än de som klarar sig i krukorna? Är det olika jord? Blåser det mer på balkonglådan?

• Småkottarna
    på riktigt skrev 2009-05-08 23:36:26 följande:
    Krysantemum ska klara sig så länge det inte är frost. Kan det vara skillnad i vattenmängden? Får de som dör i balkonglådorna mer eller mindre vatten än de som klarar sig i krukorna? Är det olika jord? Blåser det mer på balkonglådan?
    Nej, vi har inte haft frost sen mars kan jag tro... Det har regnat nu senaste dagarna men innan dess så regnade det inte på hela april så det enda vatten de fick var det jag vattnade med och det bör ju inte varit nån stor skillnad i mängden. Blåser mer gör det ju i lådorna men kan de dö av blåsten? Jorden är samma till alla då de planterades samtidigt med jord som köptes samtidigt.
  • på riktigt

Jag tycker det verkar konstigt om de skulle dö av blåsten... Finns det hål i både krukor och balkonglåda så överflödigt vatten kan rinna av? Dör hela plantan eller är det bara att den blommar över? Det kan ju variera lite mellan plantor hur långt de kommit i sin blomming.

Hoppas mysteriet löser sig!

Svar på tråden Blomexperter - Mina Krysantemum dör!