• MilleMille

Järnbrist farligt?

Hejsan. Idag ringde jag bm för att höra om mina blodsvar hade kommit som jag tog när jag var där. Min bm var inte där idag så jag fick prata med en annan. Hon sa att jag hade lågt med järn. Men hon sa att det var något min bm skulle prata med mig om.

Jag är gravid i vecka 12 (11+1) och jag undrar om det är fler här inne som är/varit gravida och haft järnbrist. Är det farligt för fostret?

• Svar på tråden Järnbrist farligt?
  • Bispan

Du kan lugnt utgå från att eftersom du skulle få prata med "din" BM om provsvaren var de inte så låga att det är farligt. Isåfall hade de plockat in dig direkt för analys.

Efter vad jag förstått är det extremt lågt blodvärde som kan vara farligt för bebbe.

Lycka till!

• Delfinen

Det är helt normalt att "järnvärdet" (Hb) sjunker under graviditeten. Tänk på, när du tar dina järntabletter (För det gör du väl?) att ta dem tillsammans med apelsinjuice och undvik att kombinera med mjölkprodukter tätt intill du tagit din järntablett.. Mjölkprodukter konkurrerar nämligen med järnet..
    Ät rikligt med broccoli, leverpastej, ev. fyll på med Blutsaft.. osv.. naturliga former är alltid bäst..!! Men järntabletter lär de säga åt dig att direkt köpa om du inte redan gjort :) Bebisen behöver mkt järn.

• eoe78

Jag har under hela min graviditet är nu i v.23, haft problem med järnvärdet. tagit tabletter sedan inskrivningen. Äter nu två om dagen.
    Jag tror att barnet får det de behöver, det blir bara mindre kvar till oss.

• milli79

Kan va bra att tänka på att även andra mineraler/vitaminer påverkar upptaget av järn. Ät inte mjölkprodukter tillsmmans med järnrika måltider tex det hämmar upptaget. 1000mg c-vitamin ökar upptaget av järn med 1000%. Själv äter jag en c-vitamin som utsöndras gradvis (bättre än brustabletter) & har haft bra järnvärde hittils (v.31 nu).

• saltflingan

Längst ner på denna sida finns en lista på livsmedel och hur mycket järn de innehåller.
    www.geblod.nu/general.aspx

En lista till.
    vegbarn.se/node/40

Det som oftast rekommenderat i matväg är broccoli, men det innehåller väldigt lite järn i förhållande till mycket annat, därför tycker jag att de olika listorna är bra.
    Berikat messmör 5 mg/100 g
    Jordgubbar 0.34 mg/100 g
    Spenat 2 mg/100 g
    Broccoli 0.66 mg/100 g

• sjl89

När jag var i vecka 10 hade mitt järnvärde sjunkit till 107 och det va jättelågt men hon sa bara att ja skulle äta järntabletter typ 2 om dagen

• anniebananie

Min bm säger att barnet tar alltid vad det vill ha och äter du inte tillräckligt järn så är det du som blir utan, inte bebisen. Med tanke på hur mycket järntabletter jag skall käka så börjar jag fundera om bebis egentligen är en robot som behöver järnet för att bygga fler kroppsdelar... :O)

• sjl89
    anniebananie skrev 2009-05-09 10:59:37 följande:
    Min bm säger att barnet tar alltid vad det vill ha och äter du inte tillräckligt järn så är det du som blir utan, inte bebisen. Med tanke på hur mycket järntabletter jag skall käka så börjar jag fundera om bebis egentligen är en robot som behöver järnet för att bygga fler kroppsdelar... :O)
    Hur många järntabletter om dagen äter du ? =)
  • anniebananie

Fick gå upp från 1 om dagen till två, nu får vi se vad hon säger på måndag för då skall jag till henne igen. Förhoppningsvis är värdet lite högre då :O)

• Trynträ

Min bm tipsade mig om Niferex som finns receptfritt på Apoteket. Jag hade 119 i blodvärde och hon tyckte det var lite i lägsta laget.

• Mee90

Jag hade vid inskrivningen 112 i hb och efter 10 veckors Niferex så hade jag fortfarande lågt 115 men min BM tyckte inte de var något allvarligt.. Hon kommer be dig börja äta järntabletter bara.. Oroa dig inte !

Svar på tråden Järnbrist farligt?