• vita stenen

Reductil vs Xenical

Pratade med min husläkare idag om att jag behövde hjälp med min vikt.

Pratade då bla lite om mediciner. Då sa hon att hon helst inte ville rekomendera reductil för att en av biverkningarna var depression. Utan hon rekomenderade hellre xenical.

Jag som är lite inställd på att få börja med reductil ist. Det känns som att den passar mig bättre. Om jag har förstått det rätt så verkar ju xenical mer mot fettet i maten, och det är liksom inte där mitt problem ligger. Jag äter inte extremt mycket fett.

Är däremot jämt hungrig och sugen på mat, godis mm. Och då är väl kanske reductil bättre?

Någon som har ätit båda och har en liten jämförelse?

Ska jag "kämpa" för reductil eller nöja mig med att få xenical utskrivet?

• Svar på tråden Reductil vs Xenical
  • Slöjan

Tycker läkaren att du ska prova X först kan du göra det... fungerar det inte kan du säga att du vill pröva R....

Lycka till!

• Lysmasken

Jag har ätit båda. Xenical kan jag tala om att man blir rätt så dålig i magen av. Räcker att man fiser så kan det komma lite bajs. Ursäkta uttrycket. Sen blir du aldrig av med fläckarna du får på kläderna. Jag blev dålig ändå även om jag ex lax.

Nu äter jag Reductil 15mg när jag kommer ihåg dom. Har gått ner 11 kg sen slutet av aug-08 och är på väg ner mer. Är ute & går mycket mer nu än jag någonsin har gjort innan.

Nä, kämpa för Reductil!!

• netscapeswe

Jag förstår vad du menar.... Reductil verkar på samma sätt som Champix gjorde för mig då jag slutade röka. Som ett slags "belöningpiller" man var liksom inte sugen alls. (jag med rökningen och du med ätandet). Men jag kan för egen del säga att jag skulle lyssnat på din läkare. Testa Xenical först.....

• SvenskNorsk

Jag tycker du ska få Reductil.
    Fick Xenical till att börja med,för jag hade lite för högt blodtryck för reductil.Tyckte inte Xenical fungerade alls,för jag ville ha nått för mitt sötsug.Å om jag råkades äta nå godis elller nå annat gott fick jag springa på toaletten flera dagar efteråt å det var verkligen inge kul :( 
    Men idag har jag änligen fått börja med Reductil å än så länge går det super bra
    Känner varken hunger eller sötsug...så jag hoppas tabletterna kan hjälpa mig att gå ner i vikt nu.
    Min läkare sa att det e sällan han har varit med om att man har fått biverkningar av tabletterna.De enda jag måste göra e å kolla blodtrycket var 14:e dag.

Så ge dig inte förrän du får Reductil...

• mica83

Jag har provat båda..
    reductil mådde jag jättedårligt utav..blev sur, grinig, elak, tyken ja..u name it..inte bra alls... pga at jag mådde så dårligt märkte jag inga positiva effekter..

Men nu tar jag xenical..har gått ner 4 kg på 1 vecka...!! så på mig funkar d jättebra!
    inga bivärkningar alls..mår jättebra:):)

Svar på tråden Reductil vs Xenical