• Anonym (Niklas)

Vad tror ni? får vi låna eller ej?

Vi får köpa sambons föräldragård för 1,5 milj (taxeringsvärdet)
    det är en massa skog och mark till och jag skulle kunna tänka mig
    att det kan bli värderat till ialalfall 2,5milj.

Nu är frågan, vad tror ni?

Jag är arbetslös men jobbar ganska mkt extra, får ut ca 11-12.000/mån
    Sambon har jobbat heltid i ca 10 år och får ut en 16.000/mån

det är ca 27.000kr tillsammans (efter skatt)

Huset har en drift kostnad på ca 1500kr/mån inte alls dyrt så man eldar själv!

Vi har lån på ca 460.000kr tillsammans på bil och såna saker och det vill
    vi baka in i bolånet. Kan man göra så? sen vill vi göra nytt kök och renovera för ca 150.000kr!

det är alltså ett lån på 2.110.000 kr.

vad tror ni??

vi har ett barn (3år)

• Svar på tråden Vad tror ni? får vi låna eller ej?
  • NSternhag

Jag tror tyvärr att ni kan glömma det... Min sambo som får ut cirka 25.000 efter skatt i månaden fick inte ens ett bolån på 595.000 till en lägenhet och då har han inge billån eller nånting.

• Anonym (Niklas)
    NSternhag skrev 2009-05-07 11:29:15 följande:
    Jag tror tyvärr att ni kan glömma det... Min sambo som får ut cirka 25.000 efter skatt i månaden fick inte ens ett bolån på 595.000 till en lägenhet och då har han inge billån eller nånting.
    men om det blir värderat till så mkt mer tar väl banken det som en säkert het, speciellt när det är ganska mkt skog och mark till oxå som är värt ganska mkt!

har jag hört det som iallafall
  • Jenny N

Jag tror tyvärr inte det i och med att du är arbetslös.
    Vi hade en inkomst på runt 50000:- när vi fik vårt lånelöfte på 2,5 miljoner, det är dock ett par år sen nu och vad jag har förstått är bankerna mycket hårdare nu.

Men har ni en ordentlig handpenning så kanske, ring banken och boka en tid.

• Susanne905

Instämmer med föregående skribenter. Tror att det kan bli svårt om inte omöjligt för er att få lånet för den summan med era knappa inkomster.

Vi har idag lån på 2400 000 och in mellan 37-40'. visserligen nybyggt hus som är värderat till bra mycket mer än vad vi byggt det för men ändå...

• Anonym

Fråga på olika banker min man har köpt sin föräldra gård hade då ut en lön efter skatt på 12.ooo idag på 15.000 och jag går hemma med våra barn och får ut 5.ooo. min man har lån på 2 miljoner och har gården som säkerhet. Kan man ta ner skog så kan man ju tjäna lite pengar där med. tror inte det är omöjligt om sätter gården som säkerhet. Bil lånen ka ni även lägga med i hus lånet så har vi gjort med alla våra bilar i alla fall. Önskar er lycka till!

• Anonym

Kan visst gå, detta är en jordbruksfastighet, finns med andra ord en möjlighet att få in pengar från rörelsen(skog, arrendera ut m.m).
    Ta kontakt med en bank som lånar ut till jordbruksfastigheter

• Anonym (Niklas)
    Anonym skrev 2009-05-07 13:57:49 följande:
    Fråga på olika banker min man har köpt sin föräldra gård hade då ut en lön efter skatt på 12.ooo idag på 15.000 och jag går hemma med våra barn och får ut 5.ooo. min man har lån på 2 miljoner och har gården som säkerhet. Kan man ta ner skog så kan man ju tjäna lite pengar där med. tror inte det är omöjligt om sätter gården som säkerhet. Bil lånen ka ni även lägga med i hus lånet så har vi gjort med alla våra bilar i alla fall. Önskar er lycka till!
    oh en positiv själ.. tack! fick lite förhoppningar då!

ska dit imorrn får se vad dom säger!!
  • Anonym (Vi fixade det!)

Vi har precis köpt ett hus för 1,8 miljoner, flyttar i juli!
    Min sambo har ut ca 22000 i månaden, jag var vid tillfället vi ansökte om lånet mammaledig, och hade då föräldrapenning på ca 7000 i mån.
    Tillsammans alltså 29000 ( Jag har inget fast jobb, utan kommer börja jobba på vikariat till sommaren) Min sambo har även ett blanco lån på 100.000 samt ett billån på 70.000.
    Vi hade tur genom att ha en väldigt god bankkontakt, 1 borgenär, samt att vi har ihop till lagfart själva.
    Men det jag mest ville få fram är att inget är omöjligt!!!!! Har ni sparat undan någonting? exempelvis till lagfart? för det ser ju banken som något positivt, att man själv har några sparade kronor! Har ni möjligtvis någon som kan gå i borgen för er? Lycka till!!!!

• Anonym (Niklas)

Anonym (Vi fixade det!) skrev 2009-05-07 14:32:17 följande:

Vi har precis köpt ett hus för 1,8 miljoner, flyttar i juli! Min sambo har ut ca 22000 i månaden, jag var vid tillfället vi ansökte om lånet mammaledig, och hade då föräldrapenning på ca 7000 i mån. Tillsammans alltså 29000 ( Jag har inget fast jobb, utan kommer börja jobba på vikariat till sommaren) Min sambo har även ett blanco lån på 100.000 samt ett billån på 70.000.Vi hade tur genom att ha en väldigt god bankkontakt, 1 borgenär, samt att vi har ihop till lagfart själva. Men det jag mest ville få fram är att inget är omöjligt!!!!! Har ni sparat undan någonting? exempelvis till lagfart? för det ser ju banken som något positivt, att man själv har några sparade kronor! Har ni möjligtvis någon som kan gå i borgen för er? Lycka till!!!!
    nej vi har inte sparat något.. men det vet jag att dom kräver att vi ska göra när vi köper hus och det SKA vi göra oxå!! man vet ju aldrig liksom!

iallafall så kommer vi få det mkt bättre ekonomiskt när vi köper huset!
  • emme 86

Jag jobbar som vikarie som går ut nu till hösten, får ut ca 14.000 i månaden o sambon har fast jobb o tjänar ca 12-14.000 i månaden o vi har fått lånelöfte på 1,5miljoner så ni kanske kan få ett lån. Lycka till iaf

Svar på tråden Vad tror ni? får vi låna eller ej?