• emilia06

svårt att kissa

Hej!

Jag är i vecka 13 och har svårt för att kissa! Vaknar jag mitt i natten och behöver kissa kommer det ingenting fastän jag känner att blåsan är full. Jag skulle hålla mig för UL i förra veckan. Barnmorskan sade vid undersökning; "Jag ser att du är rejält kissenödig ". Efterråt sprang jag till toaletten, men jag fick kämpa för att få ut nåt. Mitt på dagen är det mycket enklare och ibland har jag inte problem alls. Men på morgonen då jag vaknat måste jag vänta ett bra tag innan jag kan kissa. Jobbigast är det mitt i natten. Jag får snällt bara gå och lägga mig igen och somna trots att det värker i blåsan. Inte en droppe kommer ut trots att jag kämpar.

Det gör inte ont när jag kissar så då är det ju inte UVI...

Tacksam för svar! Jag är ju bara i vecka 13. Hur skall det bli sen!!!?? Varför har jag det här nu?

• Svar på tråden svårt att kissa
  • kugghjul

Har du testat för UVI? du måste ju inte ha alla symptom för att det ska vara det. Jag skulle kolla upp det.

• emilia06

Nej, jag har inte haft en tanke på att det kan vara UVI. Ringde nu till Barnmorskan faktiskt och frågade. Hon trodde att min livmoder växtre och tryckte till urinblåsan på mig så att det blir svårt, men att det kommer att gå över. Men hon var inte säker, så hon fixade en läkartid till mig på måndag. Blir det helt stopp så får jag åka in akut.

• milli79

Drick gärna tranbärsjos (utan socker) eller lingondricka för att inte bakterier ska fästa sig i urinblåsan. Det kanske inte hjälper mot just att det är vårt att kissa men värt att testa.

• emilia06

Ok, då gör jag det. Tack! Kan ju inte var fel att förebygga ifall ifall.

• guldplutt

Jag har också lite svårt att kissa, eller rättare sagt att få ut allt när jag väl kissar. Det kommer ofta bra lite och långsamt, och så tror jag att jag är färdig, men om jag sedan sitter kvar och slappnar av och försöker lite till så kan det komma lika mkt till i ett par omgångar. Har för mig att jag hade likadant förra graviditeten. tror det är som din barnmorska säger att det är ngt som kommer lite i kläm.

• emilia06

Det är inte lite ikläm om man säger så! Jag kan ju inte kissa alls ibland, hur mycket jag än försöker. Jag sitter här nu med ett stort glas tranbärsjuice. Det sved nyss när jag kissade och blev uppskrämd då jag läste info om uvi vid graviditet. Jag har en läkartid på måndag. Kan jag vänta tills dess eller skall jag åka till akutmottagningen på vårdcentralen imorgon tro? Hur farligt är det att vänta 2 dagar om jag har uvi?

• emilia06

Kan tillägga att det inte svidigt innan då jag kissat och det svider ytterst lite precis efter att jag kissat för en stund sedan. Ibland är internet bra, men ibland blir man bara uppskrämd... suck.

• milli79
    emilia06 skrev 2009-05-08 23:33:12 följande:
    Det är inte lite ikläm om man säger så! Jag kan ju inte kissa alls ibland, hur mycket jag än försöker. Jag sitter här nu med ett stort glas tranbärsjuice. Det sved nyss när jag kissade och blev uppskrämd då jag läste info om uvi vid graviditet. Jag har en läkartid på måndag. Kan jag vänta tills dess eller skall jag åka till akutmottagningen på vårdcentralen imorgon tro? Hur farligt är det att vänta 2 dagar om jag har uvi?
    Usch låter jobbigt. Drick iallafall mkt vatten/tranbärsjos. Svårt att säga om du kan vänta. Du kan ju ringa sjukvårdsupplysningen i morgon.
  • åttiofemma

Jag har i stort sett haft/har det som du har det. Jag är i v.36+6 nu och det är kanske lite bättre även om bebisen sjunkt ner ganska mycket. Jag kunde vara kissnödig j*vlar men sen när jag satt mej på toan så kom det bara några droppar. Sen han jag inte mer än utanför dörren i princip så var jag tvungen att kissa igen. Bm sa att jag skulle prova att ändra läge på överkroppen när jag sitter på toa, luta framåt, bakåt sidan t.ex för att se om det hjälpte...men det tycker jag nog inte att det gjorde. Kan märka ibland när jag är "färdig" att när jag är påväg att ställa mig upp så kommer det lite till.
    Har haft med mig kissprov varje gång jag varit på sjukhuset för kontroll bara för att jag lätt får uvi. Men har inte haft det någon gång under graviditeten, än så länge iaf!
    Men om du verkligen inte kan tömma nått så är det ju inte bra! Så då vore det ju bra att det kollades upp.

• guldplutt
    åttiofemma skrev 2009-05-10 11:19:53 följande:
    Jag har i stort sett haft/har det som du har det. Jag är i v.36+6 nu och det är kanske lite bättre även om bebisen sjunkt ner ganska mycket. Jag kunde vara kissnödig j*vlar men sen när jag satt mej på toan så kom det bara några droppar. Sen han jag inte mer än utanför dörren i princip så var jag tvungen att kissa igen. Bm sa att jag skulle prova att ändra läge på överkroppen när jag sitter på toa, luta framåt, bakåt sidan t.ex för att se om det hjälpte...men det tycker jag nog inte att det gjorde. Kan märka ibland när jag är "färdig" att när jag är påväg att ställa mig upp så kommer det lite till. Har haft med mig kissprov varje gång jag varit på sjukhuset för kontroll bara för att jag lätt får uvi. Men har inte haft det någon gång under graviditeten, än så länge iaf! Men om du verkligen inte kan tömma nått så är det ju inte bra! Så då vore det ju bra att det kollades upp.
    jag har samma som sagt - och jag tycker faktiskt att det har hjälpt mig just att ändra position, sitta i lugn o ro och slappna av. det kan ta en stund och det kommer i omgångar, men till slut har det kommit en hel del iaf. men sällan allt, för nyser jag sedan en stund senare så kan det vara läckagerisk iaf...
Svar på tråden svårt att kissa