• SaraLotta

Förstoppning - naturlig hjälp

Hej,

Tänkte be om lite råd eftersom jag inte riktigt hittat vad jag ska hitta på. Jag "lider" av förstoppning och kan knappt gå och göra nr 2 mer än 3-4 gånger i veckan. Jag har köpt och börjat (idag) att äta linfrö på morgonen, men har ni några mer tips på naturliga sätt att hjälpa magen?

Tacksam för alla idéer!

kramar

• Svar på tråden Förstoppning - naturlig hjälp
  • Majälva

Heh, ärligt talat, kunde jag 3-4 ggr i veckan skulle jag vara "skit"-glad. Här är det riktigt illa. Har testat katrinplommon med inget speciellt resultat. Är också tacksam för tips. Dricka mycket vatten, jag vet... smakar så trist och är så jobbigt.

• Annki

Prova med Friggs Katrinplommonjuice, till en början drack jag en halv flaska per dag, nu räcker det med en kopp ungefär. Tycker vanliga katrinplommon har så äcklig konsistens så det gick bättre med juicen.
    Undvik vitt bröd, ta ett mörkt fullkornsbröd istället.
    Och se till att du får i dej mycket järn med kosten, jag måste äta Niferex och det blir tvärstopp....

• Hudde

Promenera, drick en fasslig massa, ät rotsakssoppa, och framförallt fibrer i massor!

• Majälva

Ja, grovt bröd och fibrer och vätska, allt sånt där vet man ju, röra på sig osv. Äter nästan aldrig vitt bröd i vanliga fall heller, men vad hjälper det? Katrinplommonjuice lät ju bättre än katrinplommmon som du säger, gott till och med! Tack för tipset!

• SaraLotta

Bugar och tackar, ska testa juicen. Det andra blir det ändå!

• pabe

Pepparkakor fungerar jättebra för mig :) när jag blir helstopp, annars så är det motion o vatten o fibrer.
    :d Men visst är det jobbigt o har man inte haft såna problem innan är det nästan lite panikartat när det gått ett tag.
    Men som sagt det är bara att kämpa på, min mage har blivit bättre nu än för en månad sen. (Är i v.20)
    Kram PaBe

• SaraLotta

Åh, lät som ett gott tips! Ska jag testa så fort som möjligt! *s*

• barbamamma

Här kommer tips från en expert i ämnet! Jag har IBS, så jag har krånglig mage i vanliga fall när jag inte är gravid.

Varje morgon dricker jag två glas kokt vatten, så varmt som möjligt. Du ska inte bränna dig! Det viktiga är att du dricker vattnet på fastande mage. Vänta 5-10 minuter och gå sedan på toaletten och försök göra nr 2. Sedan kan du äta frukost. Jag äter fil med musli, två katrinplommon och linfrön. Om jag inte lyckades före frukost, brukar det gå bra efter...

Försök med det här i minst en vecka, ge inte upp. Magen lär sig efter ett tag. Jag började med den här kuren i somras, och gör nu samma procedur varje morgon. Om du kan göra nr. 2, (mer eller mindre) varje dag så mår du mycket bättre.

Sedan ska du följa alla andra tipsen med fibrer och motion mm.

Lycka till!

• MOKI

Jag har haft förstoppning så många gånger att jag skulle kunna skriva en avhandling i ämnet. Jag har även prövat dussintals olika metoder som funkar bättre eller sämre. Men nu har jag hittat det ulitimata för min mage. Jag gör en speciell drink till frukost bestående av kruskakli, banan, barnmatspure, mjölk och proteinpulver. Till denna äter jag en havreklimuffins tar en kopp kaffe och dricker ca: 0,5 liter vatten under en timme sedan får jag gå på toaletten. Sedan äter jag ytterligare en muffins till på min kafferast. Sedan brukar jag äta som vanligt lunch och middag med mellanmål och kvällsmål. Jag vet även av erfarenhet att för mycket vatten och för mycket fibrer har motsatt verkan det skall vara måtta med allt. Man får pröva sig fram och försöka lära känna sin kropp. Ibland så stannar min mage i allafall men då brukar jag använda ett preparat som heter linella och inhandlas på hälsokost två tabletter med rikligt med vatte vid sänggående gör att man får göra 2:an på morgonen. Men använd dessa i nödfall kan vara beroendeframkallande. Motion är även viktigt och att lära sig att stressa av. tog mig flera år att sluta fixera mig vid dessa toalettbesök och jag kände hela tiden efter om jag var nödig hela tiden jag har slutat att få panik om jag inte får gå en dag eller direkt på morgonen.
    Hoppas att detta inte blev allför rörigt och att du hittar ett sätt att få din kropp att fungera och kom ihåg måtta med allt...är du intresserad av dessa recept får du be om dem orkar inte skriva ut dem.

Kram och lycka till från Moki

• SaraLotta

Låter intressant men lite bökigt! *s* Jag ska göra mitt bästa på egen hand och funkar inte det så återkommer jag!

Tack så jättemycket för tipsen.

*kramar*

Svar på tråden Förstoppning - naturlig hjälp