• Hallonmun

täppt i näsan sen födslen? vad göra ?

Min flicka är två månader och har sedan födseln varit väldigt täppt i näsan, framförallt på natten. först trodde jag det berodde på att hon är lite tidig, föddes 37+2. Sen tänkte jag att det var storebror som smittat henne med sin förkylning... men det ger inte med sig. hon vaknar på natten och gnäller för att hon inte får luft genom näsan. Jag har gett koksalt varje natt, minst en gång ibland fler och hon uppskattar ju inte det precis, någon som varit med om liknande eller har något gott råd. På BVC säger båda läkaren och sköterskan att använd koksaltlösning... men hur länge ska detta hålla på, kan det vara något annat som är fel? ibland kommer värsta snorbusarna ut när hon fått koksalt.

• Svar på tråden täppt i näsan sen födslen? vad göra ?
  • lia76

Bröstmjölk är bra också.
    Testa att använd en näsfrisa när du haft bröstmjölk eller kokslatslösningen så du kan suga ur snor.
    Min dotter, som är 8 månader, har varit täppt till och från sedan födseln

Stella och Ida
  • Hallonmun

ja jag har provat bröstmjölk med och näsfrida, men det kommer inget när jag använder näsfridan. Det sitter så långt upp i näsan verka det som.

• kokos

Samma sak här med sonen som är 3,5 veckor. På BVC sade de att det beror på trånga luftvägar. På dagen andas han som vanligt men på natten täpper det till. Tydligen är detta "normalt". Sköterskan på BVC sade att jag skulle höja under huvudändan när han ligger och koksaltlösning/bröstmjölk. Hon menar på att det kommer gå över...

• lia76
    Hallonmun skrev 2009-05-07 13:49:35 följande:
    ja jag har provat bröstmjölk med och näsfrida, men det kommer inget när jag använder näsfridan. Det sitter så långt upp i näsan verka det som.
    Jobbigt
    Stella och Ida
  • Hallonmun
    kokos skrev 2009-05-07 13:52:08 följande:
    Samma sak här med sonen som är 3,5 veckor. På BVC sade de att det beror på trånga luftvägar. På dagen andas han som vanligt men på natten täpper det till. Tydligen är detta "normalt". Sköterskan på BVC sade att jag skulle höja under huvudändan när han ligger och koksaltlösning/bröstmjölk. Hon menar på att det kommer gå över...
    jo det trodde jag med att det skulle gå över, men nu tycker jag att hon är två månader och att det borde gått över... att höja huvudändan har jag med provat
  • Hallonmun
    lia76 skrev 2009-05-07 13:52:15 följande:
    Jobbigt
    ja värst för lilltjejen, hennes sömn blir ju väldigt störd...
  • lia76

Men om du har böcker eller något under benen på huvudändan av sängen så hon kommer upp lite, blir det bättre då tro?

Stella och Ida
  • Hallonmun
    lia76 skrev 2009-05-07 14:07:21 följande:
    Men om du har böcker eller något under benen på huvudändan av sängen så hon kommer upp lite, blir det bättre då tro?
    jo mina kokböcker ligger där men det gör ingen skillnad
  • åsau

Vi hade också funderingar på varför vår dotter varit täppt sen födseln (hon är idag 5 månader och har förkylningsastma/astma) vi körde också koksalt och det var inte förräns hon blev rejält förkyld, magsjuk och fick öroninflammation och fick ligga på sjukhus med dropp i nästan en vecka då läkarna upptäckte hennes astma.

Antingen är er bebis förkyld eller så är det som de på BVC säger - eller så får ni söka läkare och kolla upp det mer noggrannt då det KAN bero på annat.

Är snoret grönt, tjockt eller klart och genomskinligt? Vår dotters snor var genomskinligt och klart allraoftast men det kom också gult snor från ögonen när hon var riktigt förkyld.

• hallonblomma

Tjejen här är också född med trånga näsgångar. Jag har suttit och sovit med henne otaliga nätter för att underlätta hennes andning. Spolat med koksalt flera gånger varje natt och vid enstaka tillfällen Nezeril för att vidga när det vatt som värst. Men nu äntligen verkar det ha lugnat sig. Hon är inte lika täppt längre.
    Så det är bara att kämpa på!

(¯`°?.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Tage 18/5-07 + Elvira 8/10-08.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.ღ.?°´¯)
  • Hallonmun
    åsau skrev 2009-05-07 14:09:20 följande:
    Vi hade också funderingar på varför vår dotter varit täppt sen födseln (hon är idag 5 månader och har förkylningsastma/astma) vi körde också koksalt och det var inte förräns hon blev rejält förkyld, magsjuk och fick öroninflammation och fick ligga på sjukhus med dropp i nästan en vecka då läkarna upptäckte hennes astma. Antingen är er bebis förkyld eller så är det som de på BVC säger - eller så får ni söka läkare och kolla upp det mer noggrannt då det KAN bero på annat. Är snoret grönt, tjockt eller klart och genomskinligt? Vår dotters snor var genomskinligt och klart allraoftast men det kom också gult snor från ögonen när hon var riktigt förkyld.
    snorkråkorna som kommer är gröna eller mörkgula, hon har inget rinnande snor.
  • åsau

Ok, allergi ger klara genomskinliga flytande snor. Det är ändå alltid skönt att kunna få träffa en bra läkare för rådfrågning - man går ju därifrån med lite mer kunskap efterråt och kan hantera det lättare :)

• Hallonmun
    hallonblomma skrev 2009-05-07 14:11:08 följande:
    Tjejen här är också född med trånga näsgångar. Jag har suttit och sovit med henne otaliga nätter för att underlätta hennes andning. Spolat med koksalt flera gånger varje natt och vid enstaka tillfällen Nezeril för att vidga när det vatt som värst. Men nu äntligen verkar det ha lugnat sig. Hon är inte lika täppt längre. Så det är bara att kämpa på!
    hur gammal är hon nu då? Hur gammal var hon när det släppte?
  • Hallonmun
    åsau skrev 2009-05-07 14:22:53 följande:
    Ok, allergi ger klara genomskinliga flytande snor. Det är ändå alltid skönt att kunna få träffa en bra läkare för rådfrågning - man går ju därifrån med lite mer kunskap efterråt och kan hantera det lättare :)
    Ja jag är så trött på läkare som bara säger att ja så kan det vara i bland, får man lite förståelse så är det lite lättare.
  • annasbäbis

Var på bvc idag o tog upp detta. Min lilla tjej på 9 veckor har samma problem. Är bara täppt nattetid. Hon förklarade att det är trånga luftvägar som kanske svullnar lite nattetid. Det enda man kan göra är att ge lite kosalt o försöka ha huvudet i högläge med hjälp av kudde eller stapla upp framändan på sängen.... Det blir väl bättre när de blir äldre, men det låter så himla jobbigt att snörvla så som hon gör...

• hallonblomma
    Hallonmun skrev 2009-05-08 14:17:51 följande:
    hur gammal är hon nu då? Hur gammal var hon när det släppte?
    hon är 7 mån nu och det är ett par månader sen det släppte
    (¯`°?.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Tage 18/5-07 + Elvira 8/10-08.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.ღ.?°´¯)
  • Alvine

Min dotter har också varit täppt sen hon föddes. Hon är snart 3 månader och det har inte blivit bätte. Men jag ger koksalt innan hon ska äta, och innan hon får nappen... Det är väl bara att hoppas att det går över snart. Testade höja upp sängen också, men det hjälpte inte alls, hon gled bara ner i sängen av det :P

• Hallonmun
    hallonblomma skrev 2009-05-08 17:02:25 följande:
    hon är 7 mån nu och det är ett par månader sen det släppte
    oj ja då är det bara att vänta nån månad till... å stå ut...
Svar på tråden täppt i näsan sen födslen? vad göra ?