• HelenS

Vad skall jag göra för mat till ca 50 pers?

Jag planerar en flyttfest, vi har bjudit ca 60 personer. Gissar att det kommer ca 50 vuxna och 15 barn.

Helst skall vi försöka fixa så mycket av maten själv. vi har hyrt en lokal och har tillgång till ett kök där.

Snälla kom med tips och råd!

• Svar på tråden Vad skall jag göra för mat till ca 50 pers?
  • Marco och Mathias mamma

Jag var med och anordnade en 40-årsfest för några veckor sedan och vi förberedde maten dagen innan. Vi hade förrätt, varmrätt och efterrätt. Jag vet inte hur många rätter du tänkt dig...
    Vi hade potatisgratäng, kallskuren skinkstek, tjälknöl och varm tacokyckling. Potatisgratängen förkokade vi dagen innan och hällde i formar som ställdes i kylen, dessa var sedan bara att sätta in i ugnen för att bli varma och gratineras. Kycklingen gjorde vi på morgonen och den var sen bara att värma. Det kallskurna gjordes någon dag innan.
    Till förrätt hade vi räkbakelser och till efterrätt glass maränger och hemgjord kolasås.

• HelenS

Vi kommer ha något slags tilltugg till välkomstdrinken, ingen förrätt. Sen blir det middag / buffe. Alltså inte sittning utan man får gå och hämta.

Potatisgratäng lät smidigt. Så svårt att beäkna mängden.

Vi gjorde av ca 15 kg potatis och fick väl ca hälften över(tur att det går att frysa). Det var ca 45 pers varav ca 8-10 barn. Enligt det recept jag har så ska det vara 3/4kg till 4 pers... Vi hade också buffé, kycklingen gick åt som smör...

• HelenS

Jag ser framför mig en lite buffe med olika pastasallader, skinkor, salami, oliver osv. Men är rädd för att det blir dyrare och svårare, för det blir så svårt att räkna mängden.

• Ixam

Buffè blir oftast dyrare och är svårt att beräknamängden man behöver

HelenS skrev 2009-05-07 14:42:24 följande:
    Jag ser framför mig en lite buffe med olika pastasallader, skinkor, salami, oliver osv. Men är rädd för att det blir dyrare och svårare, för det blir så svårt att räkna mängden.
    Det är ju risk att det drar iväg om man har många sorter... Du skulle ju kunna göra en "bassallad" och låta folk plocka ihop olika "röror" och tillbehör istället. Vi hade grönsallad och veckosallad till maten.
Svar på tråden Vad skall jag göra för mat till ca 50 pers?