• Mollly

Hjärtat pekar åt fel håll

Fick idag ett tele samtal från en läkare som gjorde ul på mig för ca 2 veckor sen. hon ville att jag skulle komma in så hon fick kolla på hjärtat igen. hon hade fått för sig i efterhand att det kanske pekade åt höger. vilket det inte ska. det ska peka åt vänster.. någon mer som varit med om detta? hur allvarligt är det?

• Svar på tråden Hjärtat pekar åt fel håll
  • Miniluvan

Jag har hört att hjärtat kan hamna på fel sida om man flygit tidigt i graviditeten eller utsatt sig för liknande krafter, typ landning och start. Vet dock inte om det stämmer.

• LWJ

usch stackare.. vet tyvärr inget om detta.
    Men håller tummarna att allt ska vara bra. Fick du ingen info?
    Ring din BM?
    När ska du vara där på nytt UL?

• Mollly

ne jag har inte pratat med min bm, det känns onödigt också då jag inte tycker om henne spec. det fanns ingen tid förens måndag vid 9.30 det känns som en evighet tills dess. läkaren kunde inte säga så mkt mer än att om det skulle vara så att det va vänt åt fel håll. att speciallister skulle kolla på det. och göra en utredning hur blodkärl och liknande sitter. allt känns jätte jobbigt just nu. men som sagt hon var inte säker på att det var vänt åt fel håll.. men jag tänker bara det värsta just nu. svårt att tänka positivt.. suck

LWJ skrev 2009-05-07 15:46:01 följande:
    usch stackare.. vet tyvärr inget om detta.Men håller tummarna att allt ska vara bra. Fick du ingen info?Ring din BM? När ska du vara där på nytt UL?
  • LWJ
    Mollly skrev 2009-05-07 15:54:05 följande:
    ne jag har inte pratat med min bm, det känns onödigt också då jag inte tycker om henne spec. det fanns ingen tid förens måndag vid 9.30 det känns som en evighet tills dess. läkaren kunde inte säga så mkt mer än att om det skulle vara så att det va vänt åt fel håll. att speciallister skulle kolla på det. och göra en utredning hur blodkärl och liknande sitter. allt känns jätte jobbigt just nu. men som sagt hon var inte säker på att det var vänt åt fel håll.. men jag tänker bara det värsta just nu. svårt att tänka positivt.. suck
    Men stackare.. när va du på UL då?
    det kommer säkert gå bra och det é ju tur att dom märker nu om det skulle vara något fel?
    lycka till VARMA kramar
  • Mollly

rul va jag på i januari. men va på ul för ca två veckor sen. och läkaren hade bara inte kunnat släppa detta, så hon vill väldigt gäran kolla upp det igen. ja är det så att det skulle vara något, så är dom ju förbredda vid förlossningen och har resuser för att våran bebis ska må så bra som möjligt.

LWJ skrev 2009-05-07 16:00:52 följande:
    Men stackare.. när va du på UL då?det kommer säkert gå bra och det é ju tur att dom märker nu om det skulle vara något fel?lycka till VARMA kramar
  • MysMia79

Vill bara önska er all lycka till och jag håller tummarna på att allt är som det ska =)

• Mollly

Tack så jätte mkt
    jag kommer skriva här i denna tråden när vi har varit inna på måndag.
    tack än en gång.

MysMia79 skrev 2009-05-07 16:18:28 följande:
    Vill bara önska er all lycka till och jag håller tummarna på att allt är som det ska =)
  • Sommarbebis

Jag har heller aldrig hört talas om detta.
    Hoppas att allt går bra på måndag!!!
    Lycka till!

• Tösagumman

Hej ts. Jag läser en bok som handlar om vänsterhänthet och alla andra höger/vänster-fördelningar i vår värld. I den står det om människor som har alla sina inre organ på "fel" håll, spegelvända (d.v.s. hjärtat pekar åt andra hållet, levern sitter på andra sidan o.s.v.). Det har ett namn som jag såklart inte kommer ihåg nu, men det viktigaste, och det jag vill dela med mig av till dig nu, det är att det inte är något farligt. Man vet inte varför det blir så, men man vet iaf att det inte "gör nåt", man fungerar lika bra ändå. Kanske är det något sådant din bebis har?
    En liten tanke bara, så du inte behöver sitta och tänka att det är jättefarligt....

Håller tummarna för dig och din plutt såklart!

• Mollly

Tack för infon. även om jag inte vågar hoppas på att allt kommer gå bra, så kändes det lite lättare nu när du skrev det..

Tösagumman skrev 2009-05-07 17:18:17 följande:
    Hej ts. Jag läser en bok som handlar om vänsterhänthet och alla andra höger/vänster-fördelningar i vår värld. I den står det om människor som har alla sina inre organ på "fel" håll, spegelvända (d.v.s. hjärtat pekar åt andra hållet, levern sitter på andra sidan o.s.v.). Det har ett namn som jag såklart inte kommer ihåg nu, men det viktigaste, och det jag vill dela med mig av till dig nu, det är att det inte är något farligt. Man vet inte varför det blir så, men man vet iaf att det inte "gör nåt", man fungerar lika bra ändå. Kanske är det något sådant din bebis har? En liten tanke bara, så du inte behöver sitta och tänka att det är jättefarligt....Håller tummarna för dig och din plutt såklart!
  • TittiBoppe

Säger samma som Tösagumman oroa dig inte för mycket - Har också hört talas om det. Min biologilärare i grundskolan hade en son vars organ var spegelvända. Tror det var alla som bytt plats och att han behövde äta nån medicin i övrigt mådde han bra. Det är så längesedan nu så tyvärr kommer jag inte ihåg nåt mer om just honom. Men det kallas Kartageners Syndrom.

hittade lite info åt dig

www.9manader.nu/efter/handikapp/hjartat

Benjamin 12/2 -07 och Sheyla BF 10/5 -09
  • Mollly

själva hjärtat sitter där det ska. det är bara det att det ska vara vridet åt vänster men hon trodde att den va vridet åt höger. anntar att hon menar själva spettsen på hjärtat..

TittiBoppe skrev 2009-05-07 17:47:12 följande:
    Säger samma som Tösagumman oroa dig inte för mycket - Har också hört talas om det. Min biologilärare i grundskolan hade en son vars organ var spegelvända. Tror det var alla som bytt plats och att han behövde äta nån medicin i övrigt mådde han bra. Det är så längesedan nu så tyvärr kommer jag inte ihåg nåt mer om just honom. Men det kallas Kartageners Syndrom.hittade lite info åt digwww.9manader.nu/efter/handikapp/hjartat
  • TittiBoppe
    Mollly skrev 2009-05-07 17:57:32 följande:
    själva hjärtat sitter där det ska. det är bara det att det ska vara vridet åt vänster men hon trodde att den va vridet åt höger. anntar att hon menar själva spettsen på hjärtat..
    Jo det finns visst olika typer av spegelvändning. Tror det stod lite om det i länken, det min biologilärares son hade var nog en rätt ovanlig form och den extremaste.

Hoppas att allt går bra nu på måndag och att läkaren mindes fel.
    Benjamin 12/2 -07 och Sheyla BF 10/5 -09
  • dreamspell

Jag har en 18årig syster som är "spegelvänd" som fler skrivit om här tidigare! Ovanligt men absolut inget farligt.
    Lycka till med er lill*!

• Mollly

kom på att jag skulle skriva här när vi hade varit inne och kollat bebisens hjärta.. och allt såg bra ut.. det va precis som det skulle.. så det känns jätte skönt.

• MysMia79
    Mollly skrev 2009-05-13 10:25:20 följande:
    kom på att jag skulle skriva här när vi hade varit inne och kollat bebisens hjärta.. och allt såg bra ut.. det va precis som det skulle.. så det känns jätte skönt.
    Skönt =)
  • Phillippa

Det är särskilt vanligt bland enäggstvillingar att den ena är spegelvänd har jag hört. Bara hjärtat fungerar så spelar det ingen roll om det sitter till höger eller vänster .

Kram

Svar på tråden Hjärtat pekar åt fel håll