• Rebekka

Ni som bor i Trollhättan !!!

Min gubbe har fastnat för idén att flytta till Trollhättan, hur är det att bo där och i vilka områden vill man bo. Var är det bra för barn?
    Jag tycker i o f sig att det är lite långsökt att flytta dit för han vill pendla till jobbet som ligger i Gbg... *skakar på huvudet*
    Men ni som vet, berätta gärna lite om Trollhättan....

• Svar på tråden Ni som bor i Trollhättan !!!
  • Jennaz

Trollhättan är kanon! Man vill nog bo i alla områden utom Kronogården Lextorp och Sylte i stort!

För barn finns det öppna förskolor en massa dagis i olika storlekar. Dagmammor, ett tiotal skolor ör låg och mellan (inte så påläst) -stadierna och lite färe för högstadium. Tre eller fyra gymnasier, högskola.

Sevärdheter som Gamle Dahl, kanalen, Hunne- och Halleberg (ca en mil), fallen osv. Kolla mer på www.trollhattan.se

En stor grupp med FL mammor och pappor som fikar och träffas i övrigt nästan varje vecka www.familjeliv.se/Forum-5-93/m4072824.html... Jag ska se om de inte kan komma på mer trevliga saker om Trollhättan. Sjuk och febrig just nu så hjärnan jobbar ju inte på högvarv precis!

• K S

Jo jag bor här Och jag trivs bra.
    Bor på västra sidan av älven, vilket jag tycker att man ska göra
    Överby med två stora köpcentra ligger i närheten.

Slussområdet är ett fint naturområde, Spikön har en lekplats.... saknar ett ställe med djur för barnen.
    Bra utbyggd kollektivtrafik, tågstation som din man kan pendla ifrån.

Och gillar ni uteliv så finns det en hel del ställen att välja på

• felicia6

Jag bodde i trollhättan i ett år o flyttade hem till norrland nu för några veckor sedan bara..

Trollhättan som stad är SÅÅÅÅ charmig.. Jag älskar kanalerna, slussarna, stan, köpcentrumen.. Underbart..

Men trollhättan hade även något som var lite kallt över sig på nåt sätt.. jag har inte fått klart för mig riktigt vad det var, men det var lite kyligt där på nåt sätt, och jag började misstrivas mer o mer.. Så jag flyttade hem igen..

Vet inte om du bara ville ha positiva saker eller både positivt o negativt.. Men du får ignorera mitt inlägg om du bara ville ha positiva

• HaJoMi

Jag flyttade själv hit för fem år sedan. Är född och uppvuxen i Göteborg. Det jag tycker är positivt är att det mesta finns fast i liten skala. Visst kunde jag få tokspel över att det var så söndagsdött och tyst i början, men nu känns det så "lagom" allt. Det spelar ju ingen roll om det finns 4 affärer/krogar/badhus/H&M eller 40 - jag kan bara vistas på ett ställe åt gången ändå =)~

Ska han pendla med tåg eller bil?
    Jag har pendlat med tåg mellan hösten -00 till nyår 04/05 och det är INTE en dans på rosor. Bara så han vet! Tågen är ofta försenade och fulla och förvånansvärt ofta har det hänt problem utmed vägen ner. Krävs flextid eller en förstående arbetsplats vill jag lova!
    Det jag gillar/-t med pendlingen är att jag kan koppla på och av jobbet i god tid, likaså att Trollhättan inte innefattar något arbete eller ansvar på det sättet alls utan bara står för "fritid" för mig. / H

• Jefa

Jeol!! Du glömmer väl inte att jag bor på Lextorp??
    Nä, tom det stället kan vara bra OM man bor precis där jag bor! I radhuslägenheter!
    För det andra så kan man helt enkelt inte bo på något bättre ställe än Trollhättan!

• misszena

Hej!!
    Flyttade hit -94 från skåne. Trivs helt underbart bra här. Bra områden är Strömslund, Björndalen, Stavre, Skoftebyn,Skogshöjden.osv. Beror ju på hur ni vill bo?!
    Du e alltid välkommen till en FL tät stad. *ler*

• Sara o Peter

Jag bor också i Trollhättan på sylte o kan intyga om att här är det bra att bo också, inget fel på sylte en bit utanför stan bara, det tar en 30-45 min att gå. Trollhättan e en rätt ok stad om man tycker om lite mindre städer

• Mamba

JAg har bott i trollhättan, bor i grannstan Vänersborg och där trivs jag bättre (men det har inte med stan i sig att göra)
    Jag tycker Trollhättan är bra, lagom stort, bra affärer (finns ett stort köpcentrum i utkanten också...)
    Finns ett par mysiga fik, bra promenadvägar, kanalen, slussarna osv.
    Jag bodde mitt i centrum i en lägenhet vid kanalen där trivdes vi kanon bra även om det kanske inte är så barnvänligt!
    Annars är ju Skoftebyn, Strömslund, Björndalen, Halvorstorp, Stavre, jaaa..
    Ja man kan allt bo i både Sylte och Lextorp också Men Kronogården skulle jag nog inte vilja bo på, men vaddå! Det finns ett par tusen som bor där med!

Kan hålla med Felicia6 om att det finns en viss hårdhet i stan. Jag tror att det på ett sätt kan ha att göra med "bruksmentaliteten" fast Saab då...
    Det känns i alla städer med en stor industri som bär upp den!

Trollhättan kallas ju Trollywood och det spelas in massa svenska filmer där!

Att pendla går bra, i alla fall med tåg! Maken min pendlade 5 år till Chalmers, och det gick bra! Bil kanske är i hårdaste laget då vägen inte är den bästa, om man inte kör nya motorvägen över Uddevalla.

Det som är bäst med Thn är att det ligger så bra och så nära till allt! Det är ju Trollhättan, Vänersborg och Uddevalla som är grannstäder! Nära och bra Sen är man i Göteborg på typ 1h, och på kusten på ca 1h
    Flygplats så du är i Stockholm på 1 h

Bra ställe med andra ord!
    Men även Vänersborg är bra Billigare hus och lägenheter också

• Rebekka

Tack så mycket för alla era svar Det var verkligen uppskattat.
    kramis

Svar på tråden Ni som bor i Trollhättan !!!