• LYCKA82

Någon med falsk ischias??

Hej!
    Sedan två år tillbaka har jag lidit av ischias-smärta i ryggslutet, och ner i ena skinkan. Har röntgat mig, men det visade inget.. jag har gått hos flera naprapater, ostepater, sjukgymnaster osv, men inte blivit bättre. Senaste naprapaten gav mig diagnosen falsk ischias..
    Jag får i perioder gå på kryckor och kan inte röra mig för då kommer denna huggande smärtan.. Jag är överrörlig och ska inte stretcha, då blir det bara värre.. Jag promerar ibland, vilket är den enda träningsform som funkat för mig. Men även en promenad även sätta igång ett "skov"...
    Vad ska jag göra?? Kan ju inte ligga i soffan hela livet och vila... läser på universitetet och jag missar ju en hel del i och med min ryggsmärta,...

Är det någon där ute som delar min smärta?? som känner igen sig??
    Hur gör ni för att bli bra? någon som blivit hjälpt???

Tacksam för svar... orkar inte ha det så här längre...

MVH Emma

• Svar på tråden Någon med falsk ischias??
  • Zixi

Har haft ont till och från i ungefär ett halvår. Vissa dagar är jag helt bra, andra har jag så ont att jag inte kan tänka. Ibland blir det bättre av att jag rör på mig, dock lite jobbigt att vara i konstant rörelse. Ibland slår jag halv knut på migsjälv i soffan för att hitta en bekväm position.

Läser själv på högskola och både föreläsningar och hemtentamen är ordentligt jobbiga när man har ont!

Tänkte faktiskt testa kiropraktiker, de är dock på semester nu men jag ska ringa igen på måndag.

Vad använder du för att dämpa smärtan? Utöver ovanstående så tar jag en voltaren ibland och om jag har riktigt riktigt ont så blir det en citodon.

Det som bekymmrar mig mest just nu är att jag planerar att bli gravid till hösten, vet bara inte hur jag ska överleva en graviditet....

• LYCKA82

Vad roligt att du skrev... känns bättre när man vet att man inte är ensam. Jag äter ingenting direkt mot smärtan, tar voltaren ibland, och har testat det mesta varav citadon som du oxå äter. Jag mår däremot illa av all medicin med morfin i så jag kräks.. och det är inte kul för då kommer huggen i ryggen när man tar i... jag har en vetepåse som jag värmer hela tiden, och så duschar jag varmt flera gånger om dagen, det brukar hjälpa. Fick en spikmatta igår av min kära pojkvän, ska testa den ett tag och se om det hjälper. Min naprapat tror att mitt vänstra ben är längre än mitt högra så nu ska jag köra med en extra sula i skon på ena foten. Min svåger hade oxå problem med ishias för några år sen men har inte känt av det sen han fick inlägg i skorna... så det är värt att präva! just nu är jag inne i ett skov och går på kryckor, och har faktiskt ringt till vårdcentralen´för att fixa ett reumatiker prov för att se så man inte har bechterews sjukdom..för att utesluta en sak i alla fall..
    Jag och min pojkvän har oxå pratat barn och har bestämt att vi tidigast ska börja försöka i höst. Har dock 1 ½ år kvar i skolan.,. men det kan ju dröja länge innan man blir på smällen oxå. Min naprapat trodde att jag skulle bli bättre om jag blev gravid, men att det kan komma tillbaka efteråt.. Så du ska inte va orolig,,, du kan ju till och med bli bra när du blir gravid.,. men det är ju ändå inga garantier.
    Vad läser du?? Jag läser på lärarutbildningen i göteborg..
    MVH Emma

• Zixi

Då hoppas jag på en smärtfri graviditet *ler*

Jag läser en rätt liten utbildning på Malmö Högskola men vill hålla mig lite annonym här på FL så jag kan inte berätta vilken. Min utbildning slutar i juni nästa år, om jag blir gravid när jag vill så hinner jag få barn innan dess men jag har intalat mig själv att det kan vara bra att avklara föräldraledigheten innan uppsatsen så att jag direkt efter den kan söka jobb.

Är lite rädd för att behöva blir sjukskriven under studierna, har ingen SGI och vet inte hur det blir med pengar när man som student är sjukskriven. Så jag får som sagt hoppas på att jag är smärtfri under grav.

Jag styrketränar regelbundet vilket faktiskt varken gör ryggen bättre eller sämre. Har du testat styrketräning? Jag försöker arbeta upp mycket magmuskler för att avlasta ryggen.

När du inte är inne i ett skov, är du smärtfri då eller har du bara mindre ont?

• LYCKA82

Det är helt okej att du vill va anonym
    När jag är inne i ett skov har jag så ont att jag knappt kan röra mig... ligger på soffan och försöker röra mig så lite som möjligt, och inte blir man smal direkt.
    Jag har köpt en pilatesboll och en balansbräda.. har väl inte hunnit träna på dem så mycket men tanken är att bygga upp de innersta musklerna i ryggen, och det gör man genom balansövningar på bland annat boll. Jag tror att styrketräning kan hjälpa absolut,, men man får vara noga med att inte träna för mycket tror jag heller.. för min del., lagom är bäst. Jag är annars världens mest aktiva tjej som älskar att gå flera mil, spela fotboll osv,.,,. så detta jäkla ryggontet gör mitt liv till ett rent helvete.. man blir deprimerad av att man inte kan göra det man vill,,,
    Får bara hoppas att lösningen till mitt problem kommer snart! alltså att jag kommer på hur jag skall bli smärtfri..
    Jag har oxå studerat på malmö högskola.. vid hamnen.. jättefin skola. Den var helt nybyggd när jag började där. Läste dock bara en termin där.
    Har du röntgat ryggen nån gång???
    Hej på en stund,...

• Zixi

Har röntgat många kroppsdelar men ännu inte ryggen. Råkade ut för diskbråck för ett antal år sedan men det läkte ut efter 2 veckor så jag hann inte röntga och få det bekräftat. Har dock ett fint litet intyg på att jag har haft diskbråcksliknande besvär.

Har inte sökt läkarhjälp för min ryggsmärta, har helt enkelt kommit fram till att de inte kommer att kunna hjälpa mig i vilket fall som helst. Men jag har stora förhoppningar på kiropraktikern.

• LYCKA82

Lycka till hos kiropraktorn..
    Det jag vet om diskbrock är att det aldrig läker ut..men det kan ju va att du hade en utbuktad disk som gav dig besvär... falsk ischias är muskulärt, muskeln trycker på nerven.. ischias är att en kota trycker på en nerv...
    Jag hoppas att vi blir friska från denna smärta under våra graviditeter.. håller tummarna för dig....
    kram

• Bispan

När man har så stora ryggproblem som det låter som ni har har kroppen oftast slutat använda muskelkorsetten för att stabilisera upp ryggraden.

Är det något ni känner igen?

Har ni varit hos sjukgymnast "på kurs" och fått lära er övningar som ni sedan fått redovisa att ni gör på "rätt sätt" för att använda muskelkorsetten?

Jag sprang hos kiropraktorer i flera år, ärligt talat, och fick aldrig hjälp för mera än stunden. Hur mycket smärtstillande jag proppat i mig för att kunna arbeta vill jag inte ens tänka på.

När min rygg brakade ihop helt för 4-5 år sedan blev jag sjukskriven. Det som förvånar/förvånade mig är att läkarna inte hade någon som helst åsikt om att jag borde gå till sjukgymnast för att få hjälp. De röntgade min rygg och kunde konstatera förändringar både via vanlig och magnetröntgen. Därmed var diagnosen klar. Min smärthistoria hade nog bara helt enkelt forsatt där om jag inte själv bett om remiss till distriktssjukgymnast. När jag sa det tyckte läkaren att det nog ändå var en "bra idé".

I vilket fall som helst förändrades mitt liv med hjälp av den sjukgymnasten. Jag fick livet tillbaka! Från att ha haft i stort sett kroniskt ryggskott gick jag till att inte ha haft ett ryggskott sen dess. Detta tack vare att jag återigen lärde mig stabilisera upp min ryggrad. Jag kommer iofs aldrig att kunna ha ett fysiskt arbete utan problem, men att slippa smärtan.

Jag tror jag gick "på kurs" vid 4-6 tillfällen hos sjukgymnasten.

Nu vet jag naturligtvis inte om detta är rätt medicin för er men har ni inte testat eller känner igen att ni varit med om den här beskrivningen kan jag inte nog rekommendera det.

Måste dock tillägga att jag inte började känna mig riktigt bra förrän efter några månader. Det var väl då det mest akuta i ryggen "läkt ut". Dock är det ju så att sedan dess har inte ryggen blivit akut ond igen. Muskelkorsettarbetet/stabiliseringen är alltså otroligt viktig för att motverka/förhindra framtida ryggproblem/skador.

Och, visste ni redan allt det här.. så hoppas jag att jag inte slösat alltför mkt med er tid.

• Bispan

+ vet inte om det framgick helt.. man kan alltså ha hur mycket som helst magmuskler, och träna dem.. men ändå inte ha kunskapen att använda dem på rätt sätt för att stabilisera upp ryggen/ryggraden i det vardagliga livet eller när man tränar.

Jag har också tränat styrketräning. Ryggen blev varken bättre eller sämre. Det blir ju så när man inte har kunskapen att "göra rätt".

Jo, en timme efter stretchningen var den bättre. Sedan sämre än någonsin igen. Hmm, vet inte hur många stretchövningar jag fått under årens lopp. Jag blev dock mycket bättre när jag slutade stretcha. Jag var ju så vig att det var löjligt att stretcha. Är något lite stelare idag och det är bara bra.

• LYCKA82

Tack för dina tips..
    Jag har varit hos en sjukgymnast några gånger, men de övningar han gett mig kan jag göra hemma på min pilatesboll.. ,men när jag är dålig ska jag inte träna menar han oxå, så jag inväntar nästa friska period. Då ska träningen sättas igång...
    Ja det handlar ju verkligen om det.. att få livet tillbaka, för detta är inget roligt liv. Man missar ju en massa roligt, får avboka fester, missar skola, man drar sig helt enkelt undan.. och den dagen man slipper göra det längtar jag efter!!
    Hållningen är nog viktig, jag är väldig svankig, överrörlig, och detta påverkar ju självklart min rygg... den orkar inte hålla mig uppe. Men just nu tror jag oxå att det handlar mycket om inlägg.. ska till en ortoped om 2 veckor. Har man ett längre ben måste man justera det. och jag går väldigt innåt med fötterna. DÅ kanske ryggen blir bättre oxå. Man får testa alla vägar, synd bara att man inte hittar rätt direkt.
    Har en otroligt förstående sambo, vi har varit tillsammans i 1 ½ åe, och han har aldrig sett mig frisk. Helt otroligt att han stannat... det krävs tålamod med någon som alltid har ont. Han ställer alltid upp.. det är så underbart.
    Jätteroligt att höra att du blivit bra! och tack än en gång för dina tips...
    MVH Emma

• Zixi

Bispan, sen sitter falsk ischias inte i ryggraden utan beror på en nerv en bit ut från ryggraden (strax ovanför rumpan) som hos vissa människor löper igenom en muskel, om den musklen trycker för hårt på nerven så får man ont.

Men, ja, även jag har mycket svank som kanske inte riktigt kan bära upp mig. Jag ska nog försöka få en remiss till sjukgymnast.

• Bispan
    Zixi skrev 2009-05-08 11:43:19 följande:
    Bispan, sen sitter falsk ischias inte i ryggraden utan beror på en nerv en bit ut från ryggraden (strax ovanför rumpan) som hos vissa människor löper igenom en muskel, om den musklen trycker för hårt på nerven så får man ont. Men, ja, även jag har mycket svank som kanske inte riktigt kan bära upp mig. Jag ska nog försöka få en remiss till sjukgymnast.
    Ja, jag känner till falsk ischias. Jag har också fått den diagnosen en gång i tiden. Det är bara det att eftersom jag då fick den diagnosen, att mina smärtor berodde på muskler/ligament/senor inte förstod att det i långa loppet även skulle påverka ryggraden. Ingen informerade mig om det och jag är kanske korkad som inte förstod det själv men nu är det så.

Jag stretchade bort den falska ischiasen länge, för länge sedan. Sedan gick jag på smärtstillande till och från för att kunna arbeta. (Det var ju ändå bara muskler det handlade om och det skulle jag ju kunna ta itu med när jag fick tid.) Senare brakade ju ryggen ihop helt. Sjukskrivning och jag röntgades och fick svar på detta, inga roliga svar från läkare. Rygg som en pensionär vid 35. Den muskelkorsett jag slutade att använda i samband med smärtorna från min falska ischias hade väl förmodligen inte varit i bruk på 10-15 år, skulle jag tro.

Jag hade alltså falsk ischias som inte blev korrekt behandlad. Jag skulle naturligtvis redan då ha haft utbildning i vad en muskelkorsett är + fått utbildning/stabiliseringsträning i hur man använder den för att skona ryggen från skador. Men hur ska jag kunna förstå det när inte läkare berättar exakt hur det ligger till utan ger smärtstillande och säger gå hem och vila dig bra? Det är bara en sena som på dig råkar gå igenom en muskel istället för runt den som gör att du får ont. Det var väl ungefär beskrivningen.

Lycka till!
  • Bispan
    LYCKA82 skrev 2009-05-08 09:36:23 följande:
    Tack för dina tips.. Jag har varit hos en sjukgymnast några gånger, men de övningar han gett mig kan jag göra hemma på min pilatesboll.. ,men när jag är dålig ska jag inte träna menar han oxå, så jag inväntar nästa friska period. Då ska träningen sättas igång... Ja det handlar ju verkligen om det.. att få livet tillbaka, för detta är inget roligt liv. Man missar ju en massa roligt, får avboka fester, missar skola, man drar sig helt enkelt undan.. och den dagen man slipper göra det längtar jag efter!! Hållningen är nog viktig, jag är väldig svankig, överrörlig, och detta påverkar ju självklart min rygg... den orkar inte hålla mig uppe. Men just nu tror jag oxå att det handlar mycket om inlägg.. ska till en ortoped om 2 veckor. Har man ett längre ben måste man justera det. och jag går väldigt innåt med fötterna. DÅ kanske ryggen blir bättre oxå. Man får testa alla vägar, synd bara att man inte hittar rätt direkt.Har en otroligt förstående sambo, vi har varit tillsammans i 1 ½ åe, och han har aldrig sett mig frisk. Helt otroligt att han stannat... det krävs tålamod med någon som alltid har ont. Han ställer alltid upp.. det är så underbart.Jätteroligt att höra att du blivit bra! och tack än en gång för dina tips...MVH Emma
    Det är absolut meningen att du ska få träningstips från sjukgymnasten och sen gå hem och göra dem. Ofta och länge, sen går man tillbaka till sjukgymnasten och utvecklar övningarna vartefter man blir säkrare på att man gör rätt. Så gick det åtminstone till i mitt fall.

Dock blir jag lite fundersam på om den sjukgymnast du gått till verkligen följer upp att du gör rätt när du gör övningarna? Jag vet precis hur lätt det är att göra fel.

På dig låter det som om det är enkelt att göra övningarna. Jag kan säga att jag hade stora problem i början att göra RÄTT. Göra dem är en sak men att göra RÄTT var en helt annan sak. Bara att försöka andas samtidigt som man gör en övning t ex, det var jättesvårt att komma underfund med HUR. Sedan blev det naturligtvis lättare.

Lycka till!
Svar på tråden Någon med falsk ischias??