• AnJeRi

mjölkstockning

tror jag har fått mjölkstockning i mitt högra bröst. När jag ammade i natt så hade jag ont som när man har ont i köttlarna i armhålan, fast nu är det samma onda i stora delar av bröstet, samt att jag är rödflammig. det sticker och gör ont när han suger. fy det är inge kul. hoppas det inte blir värre.. någon som har haft samma? tips..?

• Svar på tråden mjölkstockning
  • Hägerbo

har ett tips som en en kollega till mig använde hon la sig i ett bad och ammade där se till att ditt barn har hakan åt de hållet det gör ont på kan ju bli lite kostig ställning men funkar. lycka till

• KEL08

Massera bröstet innan ammning.
    Duscha med varmt vatten.
    Amma, amma, amma!

Fick mjölkstockning när dottern var ca 2 veckor. Såå ont har jag aldrig haft! Ljuger inte om det gjorde mer ont än att föda *hade inge bedövning*

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Mamma & Pappa Älskar Dig Editღ ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Sara 07

Säger som de andra, men börja amma med det onda bröstet och amma när barnet är hungrigt. Om man snuttammar vid stockning, lossnar den oftast inte, utan det enda som händer är att produktionen ökar och det förvärrar stockningen. Tro mig, jag fick nästan lägga ner amningen pga stockningar. Så amma heller inte i "onödan" , om du förstår hur jag menar? och pumpa heller inte i onödan. Se till att vila, äta och ta alvedon. Sen låter du barnet amma med kraft och helst hakan mot stockningen. Lycka till!

• Sara 07

Och glöm inte att tokmassera knölen innan amningen. (t.ex i duschen)

• oktober3

Jag hade mjölkstockning för ett par veckor sedan, fick feber och huvudvärk och jätteont i ena bröstet. Min son är 8 månader, och håller på att trappa ner på amningen, så jag gissar att det var anledningen i mitt fall... Jag gick i alla fall till läkare och fick en nässpray utskriven, Syntocinon tror jag den heter, som innehåller oxytocin och stimulerar utdrivningen av mjölk. Man använder den 5 minuter innan amning, och det funkade jättebra för mig. Blev bättre på ett drygt dygn bara.

• Carmens älsklingar

Jag brukade öppna torksåpet och maserade mitt bröst...
    Vetekuddar funkar också jätte bra..
    Du kan också duscha med varmt vatten och amma så mycket det går,vet att det gör jätte ont med det bästa som kan hjälpa är när din lilla bebis suger ut mjölken!
    Lycka till

• AnJeRi

tack för era svar. Det gör så ont när utdrivningsrefexen kommer.Tur att det bara är ena bröstet. Att känns så här mycket! vill bli bra, vi ska på fest imorrn..

• Thursday

Duschen räddade mig från en rätt ond stockning som gav mig feber och frossa. Riktigt varm dusch, stryk över bröstet och sen handmjölka ur. Se till att mjölka ur runt om bröstet. Det kom ut en massa "smet". Och sen amma förstås!

• orgkemisten

Kolla om du har en vit prick på bröstet, i mittdelen där mjölken kommer ut. Om du har det har du en mjölkgång som är tilltäppt och du måste försöka försiktigt skrapa hål på pricken med nageln eller något annat vasst. Se till att du är ren om fingrarna och att du steriliserat det du petar med. Sen kan mjölken som står bakom pricken komma ut. Om detta är problemet så skriv igen så har jag mer info!

Svar på tråden mjölkstockning