• MINA GOA BARN

Varmvattenberedare, Nibe eller annan?

Vad är det för skillnad på varmvattenberedarna? Nibes kostar flera tusen mer än vad dem gör på Bauhaus och Silvan jämfört samma litermängd.
    Är det bara en "märkesfråga", eller någon funktion som dem billigare inte har eller vad beror prisskillnaden på?
    Vilket märke och liter rekommenderas till uppvärmning av varmvatten för en familj på 2 vuxna, 2-3 barn. Vi bor i enplanshus 95 kvadrat.

• Svar på tråden Varmvattenberedare, Nibe eller annan?
  • allt eller inget

Kvalitén är väl den största skillnaden.

• MINA GOA BARN

Finns det verkligen ingen på FL som vet något om varmvattenberedare? Jag vill väldigt gärna ha mer info!

• RoL

Vad har du för värmesystem i huset ? Direkt-el, fjärrvärme, ved, vattenburen elvärme, värmepump, frånlufts-värmepump ?

Jag hade tidigare en billig varmvattenberedare som började läcka redan efter några år. Jag gissar att det är skillnad på offeranoder och kvalitet på materialen, men att det också är dyrare med 'märken'

• The Man

När det gäller fabrikat är det nog så att "smaken är som baken" dvs, du kan få lika många "favoritmärken" som antal svarande personer!!!

Vilken volym vattenberedaren bör ha är ALLTID bäst att fråga fackmannen i butiken. Det beror på hur många man är i hushållet, hur ofta man duschar, om man har ett stort/litet badkar osv.

Vi bor i ett hus som är mer än 3 gånger så stort som ert. Vi har tre badrum varav 2 med dusch och ett med stort hörnbadkar.

Vi är vanligtvis bara två vuxna i huset (eller ska man säga 1 och en halv då jag bor halva tiden på annan ort pga arbetet). Men i bland kommer mina två tonårsbarn till oss och vi har stor umgängeskrets som bor långt bort och därför nästan alltid kommer på besök 2-3 dagar i sträck.

När vi satte in ny vv-beredare blev vi rekommenderade en 200-liters dubbelmantlad beredare (från Nibe i vårt fall, men det var mer en tillfällighet) för att aldrig riskera att bli utan varmvatten.

Den har funkat perfekt i 7 år och är värd varenda krona!

En ren gissning från min sida är att en vv-beredare på ca 140-160 liter skulle vara ganska bra till er familj....?!?!?!

• MINA GOA BARN

Tack tack snälla!
    Vi eldar med pellets, har konverterat vår gamla oljepanna från -68 till pellets. Till att värma upp huset funkar den perfekt, men ger mycket dåligt med varmvatten och det är jag riktigt lé på vid det här laget.
    Vi känner inte att vi har ekonomi idag till att installera en helt ny panna som väl kommer kosta 100000 kronor eller liknande i dagsläget, därför tänkte vi göra så här nu. Kanske står sig gamla pannan ett bra tag till att värma upp huset med och varmvatten får vi då från beredaren.

Vi väntar dessutom på vår täljstenskamin som BARA skulle ta 3 veckor! Nu har det gått 3 månader istället och den har fortfarande inte kommit. Grrr säger jag om det!

• RoL

Vad har ni för ventilationssystem ? Är det självdrag.

Kanske skulle det vara ett gyllene tillfälle att spara lite pengar på en frånluftsvärmepump för att få både ventilation och varmvatten. Eller docka pelletsvärmaren till en riktig värmepump med markslingor. Ni kan räkna hem investeringen på inte så många år.

www.varmepumpsforum.com/

I väntan p årätt tidpunkt så hittade jag en artikel om vvberedare.

www.viivilla.se/energi-varme-och-vvs/varmt-vatten-i-villan.aspx

• MINA GOA BARN

Det är självdrag i huset. Vid blås och storm ute så är det väldigt självdragit inne.....

Längtan finns efter nya fönster vill jag lova! Min sambo pratar om att han vill ha solfångare när vi byter tak.
    Ungefär innan solfångarna räckte mina tekniska kunskaper. Jag är med andra ord INTE så bra på teknik och sådant, men jag ska visa min sambo i morgon ditt inlägg (just do it),.
    Tack snälla för att ni vill dela med er!

• RoL

Jag tycker att värmepumpsforumet är intressant, och där brukar det vara hjälpsamma och dela med sig av sitt kunnande. Säkert har de ett eller fler bra förslag på just er värmesituation.

Ställ lite frågor där och se vilka förslag ni får.

• MINA GOA BARN

Det ska jag göra. Tack för att du är så snäll och ger fina råd och tips! Det uppskattar jag.

• allt eller inget

Men om ni har pellets, varför inte köra den mot en acctank där du har både vatten och värme?
    Då går det ju oxå mindre pellets.

• MINA GOA BARN

Hmh, då var vi nog inne på ett område som jag inte bemästrar tyvärr med ackumulatortank tänker jag.
    Är det dyrt? Kanske tar stor plats? Nej, jag vet faktiskt inte alls, men jag ska vidarebefordra till sambon....

• allt eller inget

Om du inboxar mej så kan du få mail eller nummer till min man som håller på med sådant hela dagarna. Han kan lotsa dej vidare i dina funderingar.

Svar på tråden Varmvattenberedare, Nibe eller annan?