äta magnet farligt?!?
Min 1 åring har kanske fått i sig en bit ifrån en kylskåpsmagnet, nu undrar jag om det är farligt? nån som vet?
Min 1 åring har kanske fått i sig en bit ifrån en kylskåpsmagnet, nu undrar jag om det är farligt? nån som vet?
Är det bara en magnet så ska den komma ut den naturliga vägen-är det två så är det farligt när de kommer till tarmen...
Tror inte det är bra. Ring sjukvårdsupplysningen. Berätta hur det går. Lycka till!
Ja är det bara en är det ingen fara. speciellt inte om det är svag magnet (typ platta 'ordmagneter')
Jag tycker också att du ska ringa till vårdcentralen/Vårdguiden, för jag tror faktiskt att just magneter inte är helt bra att få i sig.
Från konsumentverket:
Om ett barn sväljer flera magneter eller en magnet tillsammans med ett metallföremål kan det orsaka infektioner, förstoppning men även skador på tarmarna. Skadan uppkommer genom att magneterna dras till varandra i tarmarna. Om föremålen ligger på olika sidor om tarmväggen kan de trasa sönder tarmväggen.
...
Om du misstänker att ett barn svalt eller andats in en magnet och ett metallföremål eller flera magneter ta omgående kontakt med läkare.