• Movieprincess

äta magnet farligt?!?

Min 1 åring har kanske fått i sig en bit ifrån en kylskåpsmagnet, nu undrar jag om det är farligt? nån som vet?

♥Liam 080314 ♥ liamojag.blogg.se
  • Svar på tråden äta magnet farligt?!?
  • Heisan

Är det bara en magnet så ska den komma ut den naturliga vägen-är det två så är det farligt när de kommer till tarmen...

• Kulta17

Tror inte det är bra. Ring sjukvårdsupplysningen. Berätta hur det går. Lycka till!

• LyNxQ

Ja är det bara en är det ingen fara. speciellt inte om det är svag magnet (typ platta 'ordmagneter')

• Saxe

Jag tycker också att du ska ringa till vårdcentralen/Vårdguiden, för jag tror faktiskt att just magneter inte är helt bra att få i sig.

• Movieprincess
    Heisan skrev 2009-05-07 17:00:58 följande:
    Är det bara en magnet så ska den komma ut den naturliga vägen-är det två så är det farligt när de kommer till tarmen...
    Det kan hända att det är fler småbitar... det hade ramlat ner 1 från kylskåpet och gått sönder och dom bitarna  jag fick ut ur hans mun räckte inte till att pussla ihop hela.. men det kan också vara så att han inte svalt nån utan att den gått sönder en annan dag för jag hiottar inga bitar på golvet...
    ♥Liam 080314 ♥ liamojag.blogg.se
  • LyNxQ

Från konsumentverket:

Om ett barn sväljer flera magneter eller en magnet tillsammans med ett metallföremål kan det orsaka infektioner, förstoppning men även skador på tarmarna. Skadan uppkommer genom att magneterna dras till varandra i tarmarna. Om föremålen ligger på olika sidor om tarmväggen kan de trasa sönder tarmväggen.

...

Om du misstänker att ett barn svalt eller andats in en magnet och ett metallföremål eller flera magneter ta omgående kontakt med läkare.

Svar på tråden äta magnet farligt?!?