• Anonym

Hormonrubbningar efter amningsperiod?

Kan man få bestående hormonrubbningar efter att man har slutat amma? Det sägs ju att hormonnivåerna ändra (ötrogen, testosteron och progesteron) när man ammar så att man hamnar i ett litet klimakterium, med följden att man tappar hår, att mensen dröjer etc. Har hört att man kan känna sig mer sårbar och orolig av de här förändringarna och jag fick tillbaka panikångest och tvångstankar som jag hade varit bra från innan förlossningen. Kan detta bero på hormonomställningen, och går den alltid tillbaka efter att man slutat amma?

• Svar på tråden Hormonrubbningar efter amningsperiod?
  • Anonym

puff igen.. någon som har erfarenheter av detta?

• Anonym

Jag tappade mkt hår när jag trappade ned amningen. Efter tre månaders uppehåll av amning fick jag tillbaka mensen. Och jag känner av ägglossningen ohyggligt starkt nuförtiden! Kan påpeka att jag hade väldigt glesa ägglossningar innan jag blev gravid men nu verkar balansen ha stabiliserats. Känslomässigt kan jag inte bedöma om jag ändrats, livet ändras ju iom att man får barn. Jag känner mig nöjd och lycklig men hur mkt hormonerna spelar in kan jag som sagt inte avgöra.

• Anonym

Ok, tack för svar, ska googla lite också...

• Lillamamma05

Nu vet jag inte om detta har ngt med amningen eller efter amningen men det har med "efter-graviditeten" att göra...och det är att vissa kvinnor kan få rubbningar på sköldkörtelhormonproduktionen. För vissa går det över efter ett tag och för vissa blir det bestående. Jag har hypo-thyreos och det var säkerligen graviditeten som utlöste det, men hade antagligen fått det ändå då det är ärftligt. Det är även väldigt vanligt!

Googla på hypo-thyreos och hyper-thyreos. Osäker på stavningen.

• Anonym

Ja det kan man få, har dock kollat ämnesomsättningen och det är inget fel med den.. hoppas du blir bättre det kan ju rätta till sig med hjälp av mediciner såvitt jag har förstått

Svar på tråden Hormonrubbningar efter amningsperiod?