• Iluna

tips vid ögoninflemation?

Min 2åring har fått ögoninflemation..vill gärna ha tips på hur man ska göra..specielt eftersom de är nästintill omöjligt att få torka han i ögat..sen såg ja attman kunde smörja in med vaselin när dom ska sova,så ögonen inte klibbar ihopp lika mycket...men har ingen vaselin hemma kan man ta barnolja kanske???eller nått annat?

• Svar på tråden tips vid ögoninflemation?
  • kaksmulan

sätt upp tvååringen på köksbänken och låt honom/henne hjälpa till att hacka lök!!! Hacka mycket och länge så det verkligen känns i ögonen. Antioxidanterna i lökvätskan är otroligt bra och jag lovar att ögonen kommer att vara bättre i morgon!!!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Iluna

oj va synd att ja inte viste de tidigare..då hade ja köpt hem massa lök

• kaksmulan
    Iluna skrev 2009-05-07 18:09:37 följande:
    oj va synd att ja inte viste de tidigare..då hade ja köpt hem massa lök
    Det är verkligen en jättebra huskur! Mina barn får hacka lök så fort minsta lilla tecken på ögoninflammation syns.
  • Iluna

ja kan tänka mig att de fungerar..men du vet inget om de kan hjälpa me att sätta lite olja innan för att motmärka att allt klibbar helt igen när han sover?

• kaksmulan

låt det klibba. Risken är att du petar in ännu mer bakterier i ögonen på honom så det bara blir värre. På morgonen kan du badda med ljummet vatten tils han får upp ögonen. Om du vill kan du tvätta lite under natten också...

• Vaniljkex

Min doktor tipsade om att badda med varmt (inte ljummet eller hett) kamomillte om man misstanker att det ar nagot pa g, flera ganger under dagen, och det ska forhoppningsvis stoppa infektionen, sa man slipper kora med ogonkramer. Bra att rengora med aven nar kletet har kommit.

• Starlight10

Viktigt att tänka på e att rengöra ögat utifrån o in o inte tvärtom som de flesta gör.
    jag brukar alltid köpa ögonrengöring på apoteket men de går säkert lika bra med tipsen som ni skrivit innan.

• julle06

Min son har haft ögoninflammation 2 ggr och båda gångerna så gick det bort med vanligt ljummet vatten.Baddade varannan timme ungefär när det var som värst. Men om det blir fler gånger så ska jag testa med lök{#lang_emotions_smile}

• kaksmulan

Att badda med kamomillte är ju ett jättebra tips! Att jag inte har hört det tidigare. Tack! kamomill är verkligen inflammationshämmande ju.

Hacka lök och badda med kamomillte!

TS; Hur har det hela gått? Är ögonen bättre eller inte?

• Iluna

ögonen är inte bättre, å nu har han fått öroninflemation plus att storebror e smittade :S men har inte prövat kamomil te...kanske måste göra de.

Svar på tråden tips vid ögoninflemation?