• Coffy

Snälla hjälp med motsatsor!

Håller på och skriver på ett skolarbete, behöver hjälp med motsatsen till ordet FLEST, har hittils använt minst men det låter inte riktigt korrekt .
    (skriver en C uppsats i univeristet) Snälla NÅGON som kan hjälpa mej att komma på ett bättre ord ! TACK

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-07 18:45
    Sorry motsatsORD ska det vara ju !

• Svar på tråden Snälla hjälp med motsatsor!
  • Zixi

Är tveksam till om det överhuvudtaget finns en rak motsats till flest, färrst låter ju inget vidare ;) Själv hade jag nog skrivit minst antal eller färre personer (om det är personer det handlar om.

Hoppas du hittar nåt!

• Coffy

hahah har också tänkt i banorna färrest eller likande hahaha. Tack ändå

• Moyo

Ordet "färst" finns sedan 2007 (tror jag det var) med i Svenska Akademins Ordlista, och barnen i förskola på vår ort får lära sig använda det, så det är bara att vänja sig!

• Mini liten

lägst antal, minst antal, färre

Acceptera att allt inte går att förklara!
  • mindless

Att "färst" står i SAOL betyder inte att det är lämpligt i alla sammanhang. Jag hade definitivt skrivit om det till "minsta antalet" (eller något liknande, beroende på sammanhang) i en uppsats.

• Mornie Alantie

Enligt Catharina Grünbaum, språkvårdare på DN och medlem i språkrådet, är "färst" ett helt korrekt ord i alla sammanhang, och det bra om det används. Svenskan behöver ett sådant ord. Det fanns tidigare, och det finns i norskan. Enda sättet at få tillbaks det är att börja använda det.

• mindless

Mornie Alantie skrev 2009-05-07 21:38:00 följande:

Enligt Catharina Grünbaum, språkvårdare på DN och medlem i språkrådet, är "färst" ett helt korrekt ord i alla sammanhang, och det bra om det används. Svenskan behöver ett sådant ord. Det fanns tidigare, och det finns i norskan. Enda sättet at få tillbaks det är att börja använda det.
    Det finns helt klart ett behov av ett sådant ord, men innan "färst" är allmänt accepterat kommer i alla fall inte jag att använda det i några formella sammanhang. Det må vara hur korrekt som helst, det är ändå ett ord som kommer att störa läsningen för de flesta.
  • Coffy

Färst? Det låter ju jätte konstigt att ens säga det, fast jag kan hålla med om att det ör ett ord som behövs, och och då måste det användas för att accepteras.
    DOCK kommer jag inte skriva färst i min uppstas, håller mig till färre antal. Kanske i en uppsats skriven 2029 !

Svar på tråden Snälla hjälp med motsatsor!