• LykkeLee

Min son strular till det...

Min femtonårige son är världens underbaraste goaste kille, men... strulig! Polisen ringde nyss.. han har kört trimmad moppe alldeles för fort. Så nu väntar 1500:- i böter. Hur ska jag göra med böterna? Ska han måsta betala allt själv eller hur ska jag göra?? Fan också.. Han skolkar och det är ett himla hallå kring honom jämt.. jag älskar honom vettlöst mkt men jag blir så TRÖTT!!

• Svar på tråden Min son strular till det...
  • VictorsMamma

Usch, vad svårt! Jag har ingen erfarenhet, men kanske kan försöka tänka mig in i vad jag hade gjort. Jag tror att jag hade försökt att ta all hjälp som fanns att få, tex ta kontakt med kuratorn på hans skola, socialen och liknanade. Man ska absolut inte känna att det är något nederlag att ta till hjälp. Det är ett bevis på att man verkligen bryr sig och vill göra allt för sina barn, eller hur? Vet inte om det har någon verkan direkt att låta honom betala allt själv precis. Kan kanske möta på halva vägen eller nåt. Jag tror säkert att du redan visar att du bryr dig, sluta aldrig med det. Försök att håll reda på var han är och med vem. Håll koll på vem han umgås med. Iband behöver man nog vara riktigt jobbig och visa sig lite överallt.

OM det skulle gå riktigt illa för mina barn, så vill jag kunna känna att jag iaf har gjort vad jag kunnat för att hjälpa dem.

Du verkar vara en kärleksfull Mamma och jag tror att ni tar er igenom det här. Om ett par år har du allt det här jobbiga bakom dig. KRAM!!

• Maskot

Jag hade nog betalt böterna i första läget och låtit sonen delbetala tillbaks rimlig summa/månad till mig.
    Sen hade jag pratat mycket om vilka krav/regler som gäller i fortsättningen. Kanske skulle moppen få stå ett tag, eller att lite tider hade skärpts. Förtroenden är brutna och måste arbetas upp igen.
    Prata ordentligt om det som hänt, och lägg det sedan bakom er. Det har redan hänt och går inte att göra ogjorda. Däremot får man se det som en lärdom inför framtiden.

• abnocto

Diskutera varför han gör som han gör coh låt han betala böterna. De måste lära sig att ta konsekvenserna av sina misstag för fixar du detta åt honom kanske det händer igen för han vet att du betalar. Har han inte pengarna får ni göra upp en avbetalningsplan och kankse kan du hitta på lite arbeten hemma så han kan tjäna lite extra och betala snabbare? Kanske kan du också göra en deal att sköter han skolan kan han få bonus och betala snabbare?
    Och frågan är vems moppe det är? Är det hans så se till att trimmet tas bort om han ska ha moppen kvar (eller det kanske polisen fixar?).
    Jag har märkt att man måste vara "lite" extra ödmjuk under tonårstiden och bry sig mycket fast det räcker med småfrågor. Vill de inte lyssna så fixa lite gott fika och bjud in dem till köket där de måste sitta och fika och så försöker man höra sig för vad de tycker o tänker om livet. De vill bli sedda, men inte till överdrift.

• tinee

låt han jobba av dem i hemmet eller genom att göra sysslor åt er eller mormor/morfar/farmor m.,m ett shema enna

• mifa

Min grabb köpte moppe för ett par månder sedan. Nu vet han att hans kära pappa körde stan snabbaste moppe när han var 15 så det är inte så lätt att förbjuda honom utan att framstå som skenhelig. jag satsade på att djup länge och bildligt tala om för honom innan exakt vad konskekvenserna skulle bli samt att nogrant tala om förhonom att jag inte betalar några böter.

Nu hjälper det ju inte dig skadan är redan sked. har han inga pengar kommer han att hamna hos kronofogden det skulle jag undvika om jag hade möjlighet däremot skulle han få betala tillbaka varanda krona.

• smurf75

Hej!

Uch vad svårt!

Först hade jag nog pratat ut med han, sedan om det hade behöfts, hade jag nog tagit han till en kurator ihop med dig och först pratat ut. Alltid bra med sådan hjälp och som ett stöd.

Sedan hade jag nog satt han på sysslor hemma eller hoss släktingar, för att det ska betalas av.

De ska lära sig sina dumheter, så de förhoppningsvis inte gör om det!!
    Tycker jag.

Vet du vad han har för umgänge kan du ju alltid ringa prata med deras föräldrar för att få hjälp, Kanske de har samma poblem så ni kan hjälpas åt. Annars kanske du få se till att han bytrer umgänge, fat det är inte så lätt i den situationen tror inte jag.

Lite tipps från mig! Stor lycka till från mig!! Kram Kram!

• LykkeLee

Han har fått jobba av en del här hemma.. det hatar han så det är en bra bestraffning.. men han gör det iaf även om han är förbannad

• Rut Blad
    LykkeLee skrev 2009-05-07 20:25:35 följande:
    Min femtonårige son är världens underbaraste goaste kille, men... strulig! Polisen ringde nyss.. han har kört trimmad moppe alldeles för fort. Så nu väntar 1500:- i böter. Hur ska jag göra med böterna? Ska han måsta betala allt själv eller hur ska jag göra?? Fan också.. Han skolkar och det är ett himla hallå kring honom jämt.. jag älskar honom vettlöst mkt men jag blir så TRÖTT!!
    Ge förslag på en avbetalningsplan. Självklart får han betala den boten själv. Varför skulle han inte betala den? Det är ju så man lär sig, och det är i den här åldern det biter sig fast också.

Så se det som en chans till att han lär sig för livet.
  • sköntisoffan

Hade du verkligen ingen aning om att moppen var trimmad?

• LykkeLee
    sköntisoffan skrev 2009-06-08 18:04:17 följande:
    Hade du verkligen ingen aning om att moppen var trimmad?
    Nej.. jag kan ingenting om mopeder.
  • trolltagen

Har bara läst TS.
    Jag har haft struligt med min son, han är snart 14 år och har skolkat en hel del fram tills nu på vårterminen. Skolan har varit ett bra stöd och gjort sitt för att få honom att trivas, men jag måste nog ge en eloge till synq. De har verkligen hjälpt mig med arbetet med honom. Synq får man kontakt med via soc, man kan få 5 samtal som inte leder till någon sorts utredning av familjen el pojken, men om man inte tycker att de samtalen hjälper så kan man få fler vilket då följs av en utredning.
    Vi "klarade" oss på 5 samtal, för att få stödet att jobba åt rätt håll. För oss har det verkligen varit avgörande.

Lycka till! Och du jag tycker att han skall få betala böterna själv, med en rimlig avbetalning :O) Det måste ju kännas!

Svar på tråden Min son strular till det...