• Boothwalker

Visste du att det vi kallar snigel egentligen heter snäcka?

Jag och SCSI diskuterade om hur många som vet detta...

Från wikipedia:
    Sniglarna är snäckor som antingen är skallösa eller utrustade med en liggande kalkskiva under bakre delen av skölden (manteln).

Snäckor består av ett säckformigt parti, som hos de flesta arter bekläds med ett skal som omsluter större delen av organen (tarm, lever, könsorgan) och som i allmänhet är spiralvridet. Oftast kan hela djuret dölja sig i skalet.

http://www.familjeliv.se/hem/scsi/gallery/phpt54oh4.jpgKunde inte låta bli att lägga in en bild på SCSIs fina snäcka =)
    Tills jag kommit på nåt bättre att skriva här har jag ingen gråtext. Typ...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Visste du att det vi kallar snigel egentligen heter snäcka?
  • Marma

japp, visste det men har endå lärt barnen att det heter snigel...:P försöker nu lära om dom men går sisådär...

• Siili

Annat: Ja det vet jag. Jag säger rätt, men måste alltid ändra till "en snigel med skal" för ingen fattar vad jag pratar om annars.

• Boothwalker
    Siili skrev 2009-05-08 01:32:02 följande:
    Annat: Ja det vet jag. Jag säger rätt, men måste alltid ändra till "en snigel med skal" för ingen fattar vad jag pratar om annars.
    Ha. Kanske jag skulle tagit med =)
  • Headrush

Ja det vet jag och struntar i det och säger fel ändå, för ingen fattar när man säger snäcka

Alla stavfel är medvetna, så de' så!
  • Boothwalker

Idag kom min "bonusunge" hem till mig och lekte. Jag har en gosedjursSnigel från björnes magasin (den HETER ju snigel) och han sa:
    "Den här snäckan har hjul" Så han som är fyra kunde det =) De har tydligen lärt sig det på dagis typ igår =)

• Maggis

Japp, det vet jag och jag använder ordet snäcka när vi pratar om det.
    Sonen brukar tycka jag är knäpp; det ser man ju att det är en snigel som sitter där.

//Maggis
  • Indillia

Jag vet men säger fel med flit. Tycker du kunde skippat bilden *blä*

• Kristin24

får väl börja sjunga  *lilla snäcka akta dig...*  

jo jag vet att det heter snäcka men säger snigel

Go och glad Kexchoklad
  • Boothwalker
    Indillia skrev 2009-05-08 19:50:14 följande:
    Jag vet men säger fel med flit. Tycker du kunde skippat bilden *blä*
    Tyckte bilden var söt =)
  • Boothwalker
    Kristin24 skrev 2009-05-08 19:55:53 följande:
    får väl börja sjunga  *lilla snäcka akta dig...*   jo jag vet att det heter snäcka men säger snigel
    De kanske syftar på mördarsniglar... =)
  • Poison Girl

Ja det vet jag och struntar i det och säger fel ändå.

• SweetStarAngel

Visste inte och struntar nog i det, har varit ute på snigeljakt med barnen och hunden idag och vi hade skoj{#lang_emotions_sunny}

Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta för evigt!
  • skorpionen80

Men... Bara för att det egentligen är en snäcka betyder det väl inte att det är fel att säga snigel? Det är ju rätt allmänt känt att en snigel ser ut så där, liksom. Precis som banan är ett bär och tomat en frukt. Det ÄR en sak, men kallas en annan sak.

• Boothwalker
    skorpionen80 skrev 2009-05-13 13:13:52 följande:
    Men... Bara för att det egentligen är en snäcka betyder det väl inte att det är fel att säga snigel? Det är ju rätt allmänt känt att en snigel ser ut så där, liksom. Precis som banan är ett bär och tomat en frukt. Det ÄR en sak, men kallas en annan sak.
    Jag har aldrig sagt att det är fel. Själv skiter jag i det. Bara undrar om folk vet =)
Svar på tråden Visste du att det vi kallar snigel egentligen heter snäcka?