• tuinnsister

Kräks efter amning

Jag har en liten pojke på 3 veckor som kräks nästan efter varje amning. Är det ett tecken på att han har fått tillräckligt med mat? För han verkar väldigt hungrig ändå efter han har kräks och vill fortsätta amma. Ska jag fortsätta amma efter att han kräkts eller är det ett tecken på att han är mätt då?

• Svar på tråden Kräks efter amning
  • Hannah76

Han kanske är ett kräkbarn? Båda mina tjejer har kräkts efter varje mål mat, det blev bättre när de passerat 10 månader... Ta upp det på bvc, så att de kan kolla om han har reflux.

• LaJohannan

Min son spydde alltid efter att jag ammat honom när han va ny här i världen och fram tills han började med riktig mat.
    Tänkte oxå att han inte kunde ha kvar något i magen efter alla dessa spyor, men det hade han. Gick upp bra i vikt...
    sen så ammade jag alltid lilleman när han va så liten!
    Jämt kändes det som=).
    Fråga på bvc om du e orolig.

• KalleKuling

Det är nog ingen fara, många barn som kräks. Ge honom mat tills han verkar nöjd så ska det nog gå över när han blir äldre. Min son kräks också mycket!

• Birgitta L

Svar till tuinnsyster:

Det är helt normalt och mycket vanligt att så små barn kräks i samband med matningen! Kräkningarna hänger samman med att tarmarna och magmunnen inte är riktigt färdigutvecklade ännu, det har inget med att vara "kräkbarn" eller inte att göra, heller inte med reflux att göra (det är för tidigt att ens fundera på och heller inte särskilt vanligt). Du kan absolut fortsätta att amma även efter det att han kräks, när han själv vill det.

• ucka

HAr också en treveckors som kräks... Bara att byta de blöta kläderna och börja om
    När hon bara kräks lite så brukar det vara för att hon fått nog och helt enkelt inte får plats med mer och då är hon nöjd och glad eller somnar efteråt. Om det blir en storspya är det för att hon varit arg dvs jag inte hunnit amma i tid och då kräks hon upp allt och hon vill fylla på igen direkt innan hon blir nöjd. Det har varit så här med de andra två också... Förutom att man går omkring och luktar mjölkspya hela tiden så är det inte så farligt Det går ju över om ett halvår eller så... *puh* (Tur att man har tvättmaskin)

• yoggimalla

Tänk på att lyfta upp honom på axeln direkt efter amningen och inte låta honom ligga kvar! Små barn har svårt att stänga magmunnen när de ligger ner..
    Min dotter kräks mycket mindre sen jag lärde mig detta!
    Förövrigt så gör det inget att de kräks, bara de går upp i vikt!
    Sur mjölk har blivit den nya parfymen sen man blev mamma ;)

• schersmin

Jag har ocksa en dotter som ar tre veckor gammal och som kraktes hela andra veckan, ibland kraktes hon lite ibland floder. Det var svart att veta om hon fick i sig tillrackligt men hon gick ordentligt upp i vikt sa inget att oroa sig for. Daremot vill hon ata jamt (sa fort hon ar vaken) och nar hon krakts mycket vet man juinte om hon ar hungrig eller bara vill suga av nan annan anledning; trotthet, trost, narhet, magont etc.

Pa BVC sa de att hon nog hade halsbranna/ sura uppstotningar sa vi fick gaviscon utskrivet som vi ger efter varje maltid och hon kraks mycket mindre nu. De sa aven jag inte skulle ge brostet sa ofta utan lata det ga minst tva timmar mellan gangerna sa att hon inte fick extra mycket mjolk som ligger och branner i halsen:( Som sagt har hon en period mellan 5 och 11 pa

• schersmin

sorry rakade skicka innan jag skrivit klart, fortsatter har...

pa kvallen nar hon vill ata konstant sa da far man gott forsoka underhalla henne pa andra satt (napp duger inte och knappt fingret heller) , vagga, vyssja, leka, sjunga, ga promenader, och efter tre amningar med tva timmars intervall brukar hon somna gott for natten.

Jag har aven sjalv kommit pa att hon kraks mer nar hon ligger pa rygg, sa jag undviker den positionen (och aven lite lutad pa rygg, som i en babysitter tex) nan timme efter amning. Jag undviker aven att byta bloja precis efter, gor det innan istallet. Rapning verkar inte gora till eller fran vad galler krakningarna men hon rapar i alla fall bast nar hon sitter uppratt i knat, med en hand lost runt magen och den andra som klappar lite pa ryggen. Hon gillar inte att ligga pa magen mot brostet eftet amning, kanske blir mer sura uppstotningar da? (dessutom ar det bra for ömma brostvartor ajaj, att vila lite langre)

Man far prova sig fram och hitta satten som passar just sin bebis, men fraga pa BVC om de tror hon har ont i magen / halsbranna. Gaviscon ar ju inte sa stark medecin sa det skadar ju aldrig att forsoka.

Svar på tråden Kräks efter amning