• Anonym (Järnet)

Tips på Järnrik mat! någon?

Hej!

Är gravid i vecka 16 och jag tycker inte att jag får i mig så mkt järn, min BM säger att jag skall äta bla. blodpudding och leverpastej! MEN, jag spyr när jag äter det. Jag har aldrig ätit det innan jag blev gravid, eftersom jag verkligen ogillar det. Det går bara inte ner, och speciellt inte nu när jag är känslig för viss mat.

Snälla har ni några tips på bra järnrik mat? Alltså INTE järntabletter!!

• Svar på tråden Tips på Järnrik mat! någon?
  • Anonym (i)

Har för mig att man kan äta spenat, broccoli och kyckling läste jag häromdan i gravidbok. nån får rätta mig om jag är helt ute och cyklar :P

• Anonym (mörkgrön)

Alla mörka grönsaker är järnrika: Broccoli, grönkål, spenat, brysselkål, rödbetor, kidneybönor etc. Ät gärna något c-vitaminrikt till, det gör upptaget bättre.

• Birgitta L

Svar till Anonym (Järnet):

Blåbär och persilja är väldigt järnrikt. Det bästa är att ta järnrik kost tillsammans med c-vitamin.

• Fru waran

mörkt rött kött, helst vilt men nöt går med bra. Ju mörkare köttet är, desto mer järn.

• Grannen

Nötkött tillagat i gjutjärnspanna och det ska vara en tomatbaserad sås. Apeslinjuice till maten.

• Anonym (Järnet)

Tack för alla tips! Jag vill helst äta mig fram till mer järn i kroppen än att börja med tabletter på en gång.

Har hört att man kan dricka juice ist för mjölk till maten för att göra upptaget bättre.
    Men tänkte på blåbär? de finns ju inte att få tag på i skogen nu, går de lika bra med frysta? Isf känner jag på mig att det kommer bli en favorit, älskar blåbär

Kött är något som jag inte äter stora mängder av, det kan bli ibland - på helgen lr så! Men inte annars. Men jag skall tänka på det nästa gång jag väljer kött. :)

• HarperSeven

Torkade aprikoser.

"Järnrik mat är framförallt kött från nöt, lamm, gris samt blodpudding och leverpastej. Fisk, fågel och ägg är också relativt bra källor. Dessutom finns järn i baljväxter (bönor, ärtor och linser), grovt bröd, flingor och gröna grönsaker. Hur kroppen tar upp järnet varierar beroende på var vi får järnet ifrån. Järn från kött, fågel och fisk tas upp lättare än järn från vegetabiliska källor. Upptaget av vegetabiliskt järn försämras av kaffe, te och eventuellt även kalcium, men stimuleras av vitamin C. Drick därför helst te och kaffe mellan måltiderna och alltid C-vitaminrika frukter och grönsaker till måltiden."

www.vardguiden.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Tonaringar-13-19-ar/Mat-och-halsa/

Gör egna köttbullar istället för att köpa färdiga.

• h8him

Håller med ovanstående men vill tillägga att du alltid ska dricka lite citronvatten eller juice till maten samt vänta med ev kaffe till minst 30 minuter efter måltiden och undvik även mjölk och ost till måltiden. Kött är järnrikt, så frossa i kött!

• Anonym (Järnet)
    Adut 27 skrev 2009-05-07 22:22:34 följande:
    blodpudding!!!!!!!!!!!!
    Läst TS? Det enda järnberikad mat jag INTE äter!!
  • Mornie Alantie

Frysta blåbär går lika bra. Men satsa på att äta något järnrikt varje måltid, inte bara på blåbären. Precis som andra sagt, så är mörka grönsaker bra. Det går att ha bra järnvärde utan att äta varken kött eller blodpudding. Jag är vegetarian och har alltid legat på väldigt högt järnvärde, så högt att nästan ingen tror att jag inte äter järntabletter

• lilla mej

persilija ar tydligen jatte bra, sen grona gronsaker, sallad, broccoli, spenat osv. Men kan saga dig att vanta inte med jarntabletter om din bm har sagt att ditt jarn varde ar lagt. Jag struntade med i dem forst men tillslut blev jag anemic och somnade lite har och dar, kunde bara inte halla mig vaken . sa vanta inte tills det gar sa langt for det ar skit jobbigt.

• Anonym (Järnet)
    Mornie Alantie skrev 2009-05-07 22:25:30 följande:
    Frysta blåbär går lika bra. Men satsa på att äta något järnrikt varje måltid, inte bara på blåbären. Precis som andra sagt, så är mörka grönsaker bra. Det går att ha bra järnvärde utan att äta varken kött eller blodpudding. Jag är vegetarian och har alltid legat på väldigt högt järnvärde, så högt att nästan ingen tror att jag inte äter järntabletter
    Jo, det kommer jag såklart göra! Kommer inte enbart vräka i mig blåbär Men det kommer nog bli något som jag äter mer än idag om jag förklarar så. :) Inte för mycket, i lagom mängd. Broccoli är också en favorit bland de gröna, det går ner!

Mitt järnvärde låg på 124, det är väl inte jätte lågt men BM tyckte att jag skulle äta mer järn! Så jag måste ju försöka iaf. Ska skriva ner alla tips nu, sen är det bara att börja äta då! :)
  • Mornie Alantie

Jag tycker det är lite konstigt att ange persilja som en bra järnkälla. Det finns mycket järn, men hur mycket äter man? Det är ju bara några gram åt gången. En snabb googling (lita inte för mycket på siffrorna) ger detta:
    5.5mg /100g persilja
    1mg /100g broccoli
    3mg/100g spenat
    Med tanke på mängderna skulle jag som sagt inte säga att persilja är den bästa källan. Här kan du se en lista på järnrika livsmedel. Den är för veganer, så kött finns inte med men du kanske kan hitta nått du gillar.

www.vrg.org/nutrition/iron.htm

• lilla mej

nej det ar klart att det kan ju bli svart att ata lika mycket persilija, men jag fick radet att ata persilija till allt...aven spenaten och broccolin pa mackan och i salladen....det har ju dock hogre jarnvarde.

Mornie Alantie skrev 2009-05-07 22:39:37 följande:

Jag tycker det är lite konstigt att ange persilja som en bra järnkälla. Det finns mycket järn, men hur mycket äter man? Det är ju bara några gram åt gången. En snabb googling (lita inte för mycket på siffrorna) ger detta: 5.5mg /100g persilja 1mg /100g broccoli 3mg/100g spenat Med tanke på mängderna skulle jag som sagt inte säga att persilja är den bästa källan. Här kan du se en lista på järnrika livsmedel. Den är för veganer, så kött finns inte med men du kanske kan hitta nått du gillar. www.vrg.org/nutrition/iron.htm
Svar på tråden Tips på Järnrik mat! någon?