• Avoria

Sötningsmedel farligt?

Sockerfria halstabletter innehåller ofta aspartam och eller acesulfam k, kan detta vara skadligt för mitt barn och kanske tom. leda till missfall?
    Blir väldigt orolig men vill heller inte äta för mycket socker...

Och lakrits, är det skadligt? Har hört det förr... ^^

Peace, A

• Svar på tråden Sötningsmedel farligt?
  • La Lola

Lakrits bör man inte äta mer än 50 gram om dan av.
    Det gäller för alla människor.
    Lakrits är blodtryckshöjande.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • milli79

Lakrits påverkar östrogenet i kroppen men för att bli skadligt för gravida krävs det nog att du dricker massor av lakritsrot eller dricker örttinktur. Lakritsgodis innehåller ju inte så mkt riktig lakrits.

• systersandra

Aspartam är ju ett sötningsmedel som är flera hunda gånger sötare än socker och detta ämne har man under åren hört en del om,allt från att det är cancerframkallande till att det lurar kroppen,att man lättare får diabetes om man tar det för ofta.
    Vad man vet säkert är ju att det lurar hjärnan eftersom det är så sött,att kroppen tror det är socker iallfall och det leder till många negativa reaktioner.

Laktits kan ge högt blodtryck,man ska inte äta mer än 50 gr per dag.

• Avoria

Tack för era svar, själv ska jag utesluta sötningsmedel och lakrits helt och hållet Lika bra det...

Lycka till med era magar!

• milli79
    Avoria skrev 2009-05-08 18:04:20 följande:
    Tack för era svar, själv ska jag utesluta sötningsmedel och lakrits helt och hållet Lika bra det... Lycka till med era magar!
    Låter smart =). Det enda sötningsmedel jag tror är okey är stevia (finns i vissa hälsokoster) som indianerna använt länge, känns mer naturligt. Annars går det ju söta med druvjos/äppeljos osv.
Svar på tråden Sötningsmedel farligt?