• gnagaren

Ni som haft UVI, snälla svara.

För ca 1v sen, så fick jag ont på ena sidan magen o i ryggen. Ringde då till mvc o ville lämna urinprov. Det visade sig vara pos, o skickades på odling.

Jag har inga andra symptom, förutom ont i magen o i ena njuren?
    Började med furadantin, i väntan på provsvaren.

Har det gått upp i njuren eller?
    Har ingen feber eller så, o ingen innom landstinget kan svara. Då borde du ha feber typ.

Hur vet dom om det har gått upp till njuren?
    Jag är livrädd, har riktig fobi för sjukhus o vill inte bli inlaggd där för att ingen kan svara på mina frågor.
    Har riktig fobi för det o bara gråter o gråter.

Kan man ha ont i njuren vid UVI utan att det är njurbäckeninfl??

• Svar på tråden Ni som haft UVI, snälla svara.
  • Beckan

Hej!
    Jag tror inte att du behöver vara orolig. Skulle det vara något så ser dom det på din urinodling. Jag hade själv uvi i början av graviditeten och kissade blod men det blev bättre när jag fick penicillin. Jag är också livrädd för sjukhus så jag förstår hur du känner men jag tycker inte att du ska oroa dig i onödan. Kan det inte vara så att du inbillar dig att du har ont i njuren därför att du är så rädd?

• gnagaren

Nej, jag tror inte att jag inbillar mig, för det va just det symptomet jag sökte för.

Så dom kan se på en odling om det gått till njuren??

• Golvmoppen

Drick Tranbärsjuice, är antibaktriellt enl. finsk studie. Kan drickas som förebyggande och finns i vanlig matvarubutik.
    Har själv haft massvis med UVI:er och även njurbäckeninflammationer, så går det inte över sök igen. Kan var fel preparat som du fått.

Krya på dig!

• gnagaren

Skånetös>> När du hade njurb, hade du feber då?

Hur känndes dina vanliga uvi.er?

• emmizenma

Jag hade UVI som gått upp i njurarna i helgen och förra veckan.
    Fick medicin och nu är jag frisk. De sa att får jag mer ont (hade skit ont) eller fick hög feber skulle jag åka in. Men medicinen har nu verkat och jag tog sista tabletten idag.

• gnagaren

emmizenma>> Är du gravid? Fick du ligga på sjukhus? Hur utredde dom det o fick reda på att det vandrat upp?

• Golvmoppen

När jag hade njurbäckeninflammation fick jag feber och hade fruktansvärt ont i ryggen, kunde knappt inte gå.
    Har svårt att få feber i vanliga fall.
    Vid vanliga UVI:er brukar jag få ont i magen, vider när man kissar och allmänt påverkad.
    Ett tips är att ha Niturstickor hemma och testa då besvären börjar uppstå. Brukar därefter ringa direkt till läkaren och säga som det är. Det gäller att inte gå och dra på det det några dagar, för då ökar risken för att det går upp i njurarna.
    Peppar och salt, så har jag klarat mig ännu så länge under min graviditet.

• Shagwell

Man kan ha ont i ryggen/njuren/njurana utan att det gått vidare, jag gick några dagar för länge med UVI och fick då ont i njurarna. Fick en hästkur och så vart det bra. Oroa dig inte i förväg, ett recept härifrån och så blir du bra igen, jag kan nästan lova det!
    Håller tummarna!

• StinaLisa

Jag hade UVI för något år sedan som gick upp i njurarna. Då hade jag haft blod i urin flera dagar förutom sedvanliga symptom som sveda, kissnödig konstant. Däremot hade jag inte feber, mådde inte allmänt dåligt, hade inte ont i ryggen. På urinprovet såg dom direkt att det gått till njurarna. Jag tror att dom ser det på nivåerna av diverse ämnen i urinen. Är njurarna påverkade så förändras sammansättningen av urinen tror jag. Jag fick antibiotika och var symptomfri efter någon dag.

Gnagaren: Du ska naturligtvis söka läkare igen om dina symptom inte gått över på 2-3 dagar. Inte tror jag du kommer behöva bli inlagd på sjukhus. Däremot kanske du behöver få en annan sorts antibiotika - det är därför dom odlar bakterierna för att hitta rätt sort. Jag har legat på sjukhus och det är faktiskt inte alls så läskigt. Mest förbaskat långtråkigt ...

Hoppas du mår bättre snart eller får den hjälp du behöver.

• gnagaren

Tack för era gulliga svar. Ni har lugnat mig, Nu är det bara för min senila BM att komma ihåg att ringa när svaren kommit..

• emmizenma

Hej!

NEj jag är inte gravid (än )

Jag fick inte ligga på sjukhus. De sa bara att om febern steg så skulle jag åka in till sjukhuset.
    Men medicinen verkade bra och febern steg aldrig.
    För mig gjorde de bara ett prov(urin) och så hade jag så ont över njurarna och så sa hon att jag hade UVI som gått upp i njurarna. fick medicin och så skickade hon hem mig.
    Men som flera säger gå till vårdcentralen så fort ni känner minsta lilla på väg till UVI för det är inte kul när det går upp till njurarna, man blir jätte dålig!

• Mamahanna

Gnagaren: Om det går upp till njuren så tvekar du inte, det gör fruktansvärt ont. Man ska ha gått väldigt länge med UVI om det ska gå upp till njuren..Du får hög feber och mår piss..
    Börja äta penicillin så ska du se att det försvinner om 3 dar! kram

• LillaÄrtan

Jag hade 5 UVI´er på 7 veckor. Till slut hade jag så ont att jag fick en akuttid på KK, dem gjorde ett ultraljud på mina njurar och tog en massa prover. Jag blev inlagd i 4 dagar med penicillin intravenöst... Nu är jag frisk igen men ska äta Selexid tills en vecka efter förlossning... Hade över 40 garders feber, frossa & fruktasnvärt ont. Och vid varje Uvi har jag haft skitont i min högra njure... Alltid haft det och inga andra symtom!

• gnagaren

Lillaärtan>> Hade du ont i njuren vid dina vanliga uvi.er eller bara dom som gått till njuren?

*verkar tjatig*

• LillaÄrtan

Alltid bara haft ont i min högra njure vid UVI. Hade samma smärta vid njurbäckeninfallationen, fast 100 ggr värre ungefär...

Svar på tråden Ni som haft UVI, snälla svara.