• Meramat

Hur gjorde ni med KUB/NUPP (tvillingar)

Hej,

Jag fyllde 35 för en vecka sedan och är lyckligt gravid i v11 med tvillingar.
    Eftersom det varit en lång kamp att bli gravid och vi vet att möjligheten att lyckas igen om det skulle gå åt skogen är väldigt liten känner jag mig lite extra orolig.

Om ett par veckor så ska vi göra KUB (som jag fattat är samma som NUPP men utökat med blodprov). Pratade med barnmorskan igår som sa "ni måste förbereda er mentalt på att ni kan få olika svar på de två fostren" och att det då kan bli väldigt svårt med hur man gå vidare . Jag förstår ju det, men självklart börjar det snurra i skallen.

Har ni gjort KUB? Är det någon som blivit rekommenderad att gå vidare till fostervattenprov pga ena tvillingen och där fått jobbiga besked? Hur har ni agerat.
    Svåra och lite känsliga frågor kanske, men jag blir jätteglad om ni vill berätta hur ni tänkt.

Jag har tvåäggs med varsin hinnsäck (eller vad det heter), fick 2 ägg insatta vid IVF.

Kram MM

• Svar på tråden Hur gjorde ni med KUB/NUPP (tvillingar)
  • Kickan74

Hej igen
    Vi gjorde KUBB testet med inställningen att vi inte skulle gå vidare. MEN det är såklart hade resultatet varit "dåligt" så hade man ju varit tvungen att fundera på det. Men enligt BM så är det lite större risk med fostervattenprov vid tvillingar!! För oss var det skönt att inte behöva fundera på det mer, men det hade ju kunnat gå åt andra hållet också... Det är verkligen ett svårt beslut, speciellt när man har kämpat så länge.

• Julia1234

Vi gjorde KUBB, fick bra resultat och slapp gå vidare vilket vi annars hade gjort.
    Bin BM sa att det är 2% risk för missfall istället för 1% vid fostervattensprov då man måste sticka i två säckar.

Lycka till på ditt test - det kommer säkert gå bra!

Det viktiga är väl egentligen att man redan innan har bestämt sig för hur man ska gå vidare?

• Meramat

Hej,

Men vid KUB sticker de väl inte hål på nån säck?
    Jag trodde det var ett UL + ett blodprov. Men jag kanske är helt ute och cyklar?
    Tacksam för svar!

• Piff o Puff

KUB är bara ett ultraljud och ett blodprov. Däremot ger det inga definitiva svar utan bara statistiska risker. Om man får ett "dåligt" resultat kan man välja att gå vidare med fostervattenprov för att få ett definitivt svar på om barnet/barnen har kromosomavvikelser. Får man ett "bra" svar finns ju däremot ingen anledning att göra något mer (även om det inte är en garanti).

Jag gjorde ett KUB test under min graviditet. Det var lite andra omständigheter eftersom det var då jag fick veta att det var tvillingar. Det medförde att vi sköt på själva testet några dagar eftersom BM inte hann med att mäta nackspalten på två på den tid vi hade bokad. Under de dagarna hann man tänka ganska mycket.

Jag tror att man bör tänka igenom vad de olika möjliga beskeden betyder innan man gör ett KUB. Vad tror man att man vill göra i de olika situationer som kan uppstå? Det blir ju ännu mer komplicerat när man väntar två.

Ett positivt svar på båda barnen kan ju göra att man släpper den oron men vad innebär ett negativt svar på ett eller båda barnen. Om man oavsett vill föda de barn man är gravid med, vill man då veta om en eventuell kromosomavvikelse i förväg? Om svaret är nej, låt bli att göra KUB testet.

Mycket text blev det...
    Tänk igenom de olika möjligheterna och känn efter om du vill göra testet eller inte. Det påverkar inte risken för missfall om man inte går vidare och gör fostervattenprov.

• spacebeare

gjorde inget KUBB utan hoppade på fvp på en gång, statistisk chans var för luddigt för mig.
    om ni inte är säkra så skit i proven! prata igenom ordentligt innan ni gör det. läkaren här ville inte gå vidare med proven om vi inte hade bestämt oss innan hur vi skulle gå vidare vid ett negativt svar. som hon sa tvillinggrav är ngt ut över det ordinarie.

grattis till dina tvillingar!

• Träningsexperten

Hej!
    Jag är också gravid i v. 11 med tvillingar.
    Jag är 36 och har ett barn med DS sedan tidigare (fick henne när jag var 25) dock har jag ytterligare två friska barn varav ett föddes efter dottern med DS. Jag hoppade över FVP med honom och kub fanns inte då.
    Denna gång ska jag göra kub, jag antar att jag är äldre och är mer orolig denna gång, jag vet /läst för mycket helt enkelt och detta gör mig galen!

Olga Rönnberg är personlig tränare och arbetar med gravida och nyblivna mammor. Hon vet vad mammakroppen behöver för att må bra.
  • mandelblomma

i samma situation som dig förra året fast inte tvillingar via IVF utan spontant...helt oplanerat men mycket lyckligt och jag var 41 år och har två tonåringar sen förut.
    När jag väntade de barnen var det otänkbart med foserdiagnostik för mig, hade jag fått ett DS barn hade h*n varit välkommen och älskad...nu var det det inte lika enkelt upptäckte jag av flera skälv.
    Jag var äldre mamma och jag hade också mina andra barn att ta hänsyn till på ett annat sätt, jag hade lagt en stor "börda" på dem om de fått handikappade syskon. Det var nog en omställnings or som någon att bara få syskon efter de här åren!
    Vi har också en stor sorg bakom oss livet som så totalt påverkat oss och inte minst dem.
    Fick olika råd om aspekten på att göra fostervattesprov när det var två...
    ( Nupp/kubb valde vi bort helt då vi verkligen ville veta mer säkert än vad det ovan gör) vad göra om den ena var frisk o den andre sjuk....det var jättesvårt men till slut så bestämde vi oss för att välja bort en sorg i livet om vi kunde...OM det hade visat sig vara så...Nu var det inte det och i dag har jag två friska busiga killar på 8 månader.

Hur man gör måste man till slut avgöra själv...det är inget lätt beslut att leva med hur man än gör.

Lycka till!

• Träningsexperten

Mandelblomman: jag förstod inte - har ni gjort fvp?

Olga Rönnberg är personlig tränare och arbetar med gravida och nyblivna mammor. Hon vet vad mammakroppen behöver för att må bra.
  • mandelblomma
    Träningsexperten skrev 2009-05-08 17:59:37 följande:
    Mandelblomman: jag förstod inte - har ni gjort fvp?
    jo vi gjorde fostervattensprovet direkt.
  • Träningsexperten

Tack för svaret, jag har förstått att det är inte många läkare som vill våga sig på det.

Svar på tråden Hur gjorde ni med KUB/NUPP (tvillingar)