• MaryD

Gräva upp häckar?

Jag har en nyponroshäck, en brudspirea och en annan häck med röda "stammar/kvistar" som omger trädgården. Jag vill nu ta bort dessa och istället ha staket.

Vet någon hur jag ska gå tillväga? Gräver jag upp häckarna? Hur gör jag?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Gräva upp häckar?
  • Diablo

Om du ska slänga häckplantorna så är det väl bara att ta en motorsåg och såga dem en dm från marken och sedan gräva upp rötterna. Du sågar av riset för att slippa bli riven när du gräver upp rötterna. Men ett tips är att sätta ut en anons. Att du skänker bort din häck, det brukar finnas folk som vill ha allt. Då kan de komma och gräva upp den. Så slipper du det

Lycka till

• MaryD

Okej

Ja, att lägga ut dem på annons kanske är en idé...men finns det verkligen någon som vill ha sånt?

• MINA GOA BARN

Det kan det säkerligen finnas!
    Det var ett bra förslag, jag har själv inte tänkt på det faktiskt, en uppvuxen planta kostar rätt så mycket pengar att köpa om man går till trädgårdshandlarna och kollar.
    Brudspirea blir ofta väldigt vackra om man klipper ner dem helt och hållet och att dem sen får växa upp igen från botten.
    Jag har själv gått i just dem tankarna att jag vill få bort en häck som är flera meter lång. den har hemska långa taggar, det är den häck som går ut mot gatan. Jag vill ha staket där istället som ger ett mer ombonat och modernt intryck till vårt 60-talshus. Ni vet, dem med rött tegel.
    Skulle det inte vara fint med ett grå eller vitmålat staket till huset istället för en ointaglig häck?

• ALJO

Ett tips från mig som är ganska lat, det är att man inte är rädd om buskarna (=så noga att dom överlever) det är att lägga ett rep runt, andra änden av repet runt draget på bilen och köra. Alla buskar kommer inte upp med rot, men det kan bli mycket mindre grävning om man lyckas.

• MINA GOA BARN

haha, jo, men i vårt fall så vi mer rädda om bilen. haha

ALJO skrev 2009-05-09 21:10:25 följande:
    Ett tips från mig som är ganska lat, det är att man inte är rädd om buskarna (=så noga att dom överlever) det är att lägga ett rep runt, andra änden av repet runt draget på bilen och köra. Alla buskar kommer inte upp med rot, men det kan bli mycket mindre grävning om man lyckas.
  • helene306

Vi skulle ha bort vår häck mot vägen. Eftersom vi skulle dränera runt huset så frågade vi killen som gjorde jobbet vad han skulle ta för att riva bort häcken. 30 minuters jobb med grävskopa och 1000:-. Helt klart värt arbetet! Hade vi fått göra det själva hade vi slitit ihjäl oss och lagt flera timmar på det. Vi gjorde det misstaget som nyinflyttade och skulle ha bort en 35 årig slingrande häck i en slänt. Slit, slit, slit, blåsor och svett var ordet.

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • MaryD
    ALJO skrev 2009-05-09 21:10:25 följande:
    Oooh, jag gillert

Låter bra! Får överväga med sambon.
  • Diablo

Vi hade en polare som provade att dra upp en rot med bilen, spännbandet gick av och åkte tillbaka in i bakrutan på hans tre veckor gamla volvo. Han var inte glad Men lycka till!

• MaryD
    Diablo skrev 2009-05-10 18:58:24 följande:
    Vi hade en polare som provade att dra upp en rot med bilen, spännbandet gick av och åkte tillbaka in i bakrutan på hans tre veckor gamla volvo. Han var inte glad Men lycka till!
    Ops! Bäst vi lånar grannens bil till detta då
  • ALJO

MINA GOA BARN skrev 2009-05-09 22:38:17 följande:

haha, jo, men i vårt fall så vi mer rädda om bilen. haha
    Skaffa en bättre bil och ett nytt spännband.
  • MINA GOA BARN

Jag har inte provat att göra så, du blandade ihop mig med SagaLee tror jag!
    Jag skrev att jag är mer rädd om bilen så jag vill inte ens prova!

ALJO skrev 2009-05-10 19:55:17 följande:
    MINA GOA BARN skrev 2009-05-09 22:38:17 följande:
    Skaffa en bättre bil och ett nytt spännband.
Svar på tråden Gräva upp häckar?