• Anonym

Gåva till en döende?

Vi ska hälsa på en nära vän till min sambo i helgen. Han är svårt sjuk i ALS. Bara 33 år gammal... Vad ska vi ge honom?

• Svar på tråden Gåva till en döende?
  • UllaBella

Det viktigaste är väl att ni är där och finns till så länge han orkar. Verkligen tragiskt, då ALS är en så grym sjukdom.
    Sköt om er

• littlemum

Kanske en utflykt om han orkar och kan. Känns som om en "upplevelse" är bättre än något materiellt.

• Anonym

Jo självklart men vill gärna ge honom nåt... Ja det är helt ofattbart han som var så pigg och glad vältränad för typ 5 år sen. Nu är han förlamad, kan inte tala,äta Just nu vill han bara dö .......Ja en riktigt grym sjukdom är det. Jag kommer nog bryta i hop när jag träffar honom.........................................

• UllaBella

Men kanske ett fotocollage på alla nära och kära då?

• littlemum
    Anonym skrev 2009-05-08 09:51:53 följande:
    Jo självklart men vill gärna ge honom nåt... Ja det är helt ofattbart han som var så pigg och glad vältränad för typ 5 år sen. Nu är han förlamad, kan inte tala,äta Just nu vill han bara dö .......Ja en riktigt grym sjukdom är det. Jag kommer nog bryta i hop när jag träffar honom.........................................
    Ja det är verkligen tragiskt. Kan omöjligt sätta mig in i hans ställe men jag inbillar mig att en sak skulle kännas totalt onödig i det fallet. Kanske en gåva till forskning om ALS? Men det kan för honom kanske kännas fel, då hoppet för honom ändå är ute? Det är svårt... men jag skulle nog försöka vara ärlig rak och försöka ta till vara på stunden och som sagt försöka hitta på något som inte hör till hans vardag som den ser ut nu.
  • NadiaMi

Något som gör Nuet lite mindre trist.

Vad kan han göra? Tycker han om böcker eller filmer ni kan ta med? Ja ljudböcker förståss. Eller kläder? En snygg tröja känns kanske lite fånigt men kan ju ändå visa att ni tänker på honom.
    Vissa blir även lite gladare av att ha bilder på sina vänner omkring sig så de har dem med sig även när de inte kan vara där personligen, eller bilder på platser de har tyckt om och mår bra av att tänka tillbaka på eller drömma om. (Något som dock inte funkar för alla eftersom minnen också kan vara smärtsamma.)
    Om bilder skulle funka så kan en digital fotoram vara ett alternativ, så kan den köra bildspel på vännerna, omtyckta platser osv.
    Annars håller jag med om att en upplevelse nog vore bättre än något han kan använda eller ha omkring sig.

• Anonym

musik, film, kort på cd-rom, serie i säsonger... något som håller honom sysselsatt å får tankarna att skingras lite. :) att ni är där betyder ändå mest.

Svar på tråden Gåva till en döende?