• saharsa

Nyfödd sover hela natten!

Hejsan!

Undrar hur ni gör som har nyfödda bebisar som vill sova hela natten?
    Vår lilla kille är 1 vecka och sover gärna 6-7 timmar i stöten på natten men de på BB och BVC säger att jag måste väcka honom var 3-4 timme och ge honom mat.
    Tycker detta är jobbigt eftersom han blir arg och det är svårt att få honom att ta bröstet. Han vill ju bara sova!!
    Hur gör ni andra med era små??

Tacksam för svar

• Svar på tråden Nyfödd sover hela natten!
  • viseversa

Äh skit i bb och bvc. Går han upp bra i vikt? Om han gör det så varför ska ni väcka honnom? låter ju helt sjukt. Klart han ska få sova. det är ju skönt för er som föräldrar också. mina barn har också sovigt hela nätter tidigt och dom mår prima.

• Mumselumsan

Jag skulle väcka honom för mat. Han är väldigt liten och han behöver äta mycket samt att din mjölproduktion behöver stimulans för merproduktion. Förstår att det är jobbigt och bökigt eftersom han blir arg och störd i sin sömn och bara vill sova men jag skulle råda dig till att väcka honom för mat precis som BVC och BB säger.

• antispantis

min son började sova hela nätter när han var en vecka gammal, ddå jag övergick till ersättning, och jag har aldrig väckt honom för att mata, de vaknar när de är hungriga.

• Yinsan

Våran kille sover också väldigt mycket och jag fick samma råd av BB, måste väcka var 3-4 timma... På BVC sa hon bara han går upp i vikt så vill han ju uppenbarligen inte äta oftare!

• EliLeoMa

Om du ammar och vill stimulera mjölkproduktionen, så skulle jag rekomendera att pumpa lite på nättrna så inte mjölken sinar. Men går barnet upp i vikt som det ska så tycker jag inte heller att du ska väcka det.

• saharsa

Tack för era svar!
    Ska väga honom på måndag så då får jag se hur mycket han har ökat. om allt är bra ska jag nog låta honom sova de timmar han vill.

• Mor84

Väck inte!!! Om han annars går upp i vikt som han ska. Både de på bb och mvc sa till mig att jag inte behövde väcka mitt barn på natten för att äta, det är "gamla" regler...

• mamaleona

hur mycket väger gossen? Om han ligger redigt över 3200g kan du absolut låta honom sova 6-7h förutsatt att han annars äter bra / ofta o det är kiss i dom flesta blöjorna. hälsn en bm

• Pinje

Mår han bra så låt han sova. 4-timmars regeln gällde när JAG var liten, numera pratar alla på BB och BVC jag träffat om att alla barn är olika.

Mina två har också sovit bra som nyfödda. Fast det kan ändra på sig!
    Ring en annan BVC mottagning och fråga om du är orolig, kanske BVC har någon speciell anledning för just din kille, han kanske är väldigt stor? Min kille vägde 4,5 kg som nyfödd så på BB sade de att om han blev skakig och darrig skulle jag ringa på personalen för då fick han för lite mat och behövde 'tillmatning'!

• saharsa

Våran Kille väger 3600 gr och äter bra på dagarna men han gillar verkligen att sova. Inte alls som våran dotter, hon var vaken mycket när hon var bebis.
    Fast hon sov också bra på natten, vaknade 1 gång för att äta sedan sov hon.

• Louvre

Jag har inte gjort något speciellt...

Det bara blev så från början att min dotter sov hela nätterna helt av sig själv.
    Hon får äta när hon vill, så mycket hon vill och hon vill äta mycket på kvällarna så hon är inte hungrig på natten.
    Men hon har inga problem med vikten så vår BM säger att det är helt ok.
    Hon vill gärna sova när jag sover och det är mörkt, hon är 3 mån och sover i sitt eget rum just för att hon ändå sover hela natten.
    Hon ropar på oss på morgonen för att få ny blöja och mer mat sen somnar hon om.
    Så¨ett tips är att börja med det när han är liten och inte förstår, om han ändå sover bra.

Låt pojken själv bestämma så länge han går upp som han ska i vikt.

• Lullisgirl

GrattiS!
    Så länge han går upp som han ska låt barnet sova! Är h*n frisk så vaknar han när han är hungrig.

Passa på att njut. Det hinner ändra många gåner! :)

• SanTan

Vår första dotter sov också hela nätterna från början. Enligt råd från BVC och BB väkcte vi henne på natten för mat. Men precis som du tröttnade vi på det! Alla ville ju helst sova! Så efter 3 veckor fick hon sova och jag helammade och ingen mjölk sinade och hon gick upp i vikt och allt funkade hur bra som helst!

Njut av att ni får sova och väck inte. Går han upp i vikt och mår bra, varför ska man då behöva väcka honom??

• LyckligLine

NJUT av att få sova. Min dotter har också sovit hela nätterna. De sa till mig att jag skulle väcka henne. Men hon ville inte äta, hon blev bara arg. Sen dess har jag inte väckt henne... Nu är hon snart fyra månader sover först ett 10 timmarspass, äter 1 gång och somnar om i 2 timmar till. Och hon har gått upp stadigt i vikt... Och mjölkproduktionen anpassar sig, efter ett tag vänjer de sig vid att inte amma på natten. Dock kan det ju bli för lite produktion vad jag förstått.

• saharsa

Tackar för alla svar!!

Känns lite bättre nu att låta honom sova, är ju inte roligt att behöva väcka ett trött barn som ändå bara blir arg och inte vill äta

• Isa83

Säger som många andra här. Väck inte!!
    Min son föddes 10v för tidigt o vägde 1500gr så vi var ju tvugna att väcka han var 3:e tim i flera månader för han skulle äta upp sig.
    Sen var d jättesvårt för honom att vänja sig vid att inte vakna o äta. Det är först nu när han är 10mån korrigerat som han inte vaknar o äter på nätterna längre. Men vaknar gör han fortf ungefär var 3:e tim så rutinen vi hade bet sig verkligen fast i vår lilla kille!

Svar på tråden Nyfödd sover hela natten!