• Ciccin3

Vad är en mp3-spelare?

Med risk för att bli idiotförklarad... men vad är en mp3-spelare?
    Eller snarare, hur fungerar den?

Jag som alltid tycker att jag har hängt med i utvecklingen får nu se mig besegrad. Jag har inte riktigt fått grepp om den där lilla grejen.
    Sambon vill hur som helst ha en och nu tänkte jag köpa en till honom i present till helgen. Men hur fungerar dom?
    Man laddar ner musik från nätet till den va?
    Men kan man spela av en cd-skiva och föra in i den också?

Vad bör man tänka på när man köper en? Jag tänkte köpa en bra, som har alla funktioner som en sån kan ha. Vad ska jag kolla efter då?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad är en mp3-spelare?
  • Dino78

Du laddar hem mp3-filer eller sätter i en CD och för över precis som du sa. Många spelare kan även ta sk wma-filer och då får det plats fler låtar i spelaren. Dom kommer med olika storlekar i minnet eller vad man ska säga, 128MB, 256MB, 512MB och man kan även skaffa en på typ 1GB oxå. 512MB räcker gott och väl, du får in runt 100 låtar i en sån tror jag (iaf om du har wma).
    Så se till att få en som kan spela wma-filer!

• RadixLecti

Usch, wma. (lider av lite microsofthat.)
    Mp3 kan vara bra mycket mindre än wma, beroende på hur stor bitrate man vill ha på musiken. Lägre kvalité=mindre mp3.

Mp3-spelare går väl att dela upp i två kategorier: de med flashminne och de med hårddisk.

De med flashminne är mindre och är begränsade till runt 1 gigabyte minne.
    De med hårddisk är lite större, men har ofta mellan 2-20 gigabyte minne.

Det brukar vara bra att skaffa en mp3-spelare som tar så många olika filformat som möjligt... mp3, wma, flac, osv. Det finns de med radio också, kan vara skoj.
    Sen är storleken lite att tänka på. Spelar den någon roll, eller bör den vara så liten som möjligt?
    Personligen har jag en liten favorit: www.datormagazin.se/

För att föra över musik från CD finns ett bra, gratis program som heter CDex. Det är snabbt, tar lite systemminne från datorn, och man kan själv välja kvalité på mp3-filen, eller t.o.m. välja ett annat musikfil-format.

Svar på tråden Vad är en mp3-spelare?