• Anonym (utmattad)

sömnproblem när man slutar med mirtazapin?

Hej,

för snart två veckor sedan slutade jag med Mirtazapin. Har trappat ned mycket långsamt över flera år. Sista månaderna stod jag på 3,5 mg/dag som jag tog till natten eftersom man blir lite sömnig av Mirtazapin. Sedan jag slutade har jag fått otroligt jobbiga sömnproblem. Vaknar runt 4 varje morgon och kan inte somna om. Känner mig orolig i kroppen. Har Stilnoct som jag tar vid behov för att kunna somna, men de hjälper inte mot detta. Vet snart inte vad jag ska ta mig till. Jag har huvudvärk, kan inte koncentrera mig och känner mig gråtfärdig större delen av tiden. Men jag vet att det inte är depressionen som har kommit tillbaka - jag har inte alls samma starka ångest som jag hade då, och jag är avledbar på ett helt annat sätt. Hur länge ska det vara såhär? Hur står man ut?? Någon som har något tips?

• Svar på tråden sömnproblem när man slutar med mirtazapin?
  • Anonym (utmattad)

Puff...

• juniliv

Hej du!

jag vet att jag svarar på ett ganska gammalt inlägg, men jag hoppas att du läser detta ändå.
    Jag känner precis igen mej i det du säger. Jag slutade med mirtazapin för ca en vecka sedan, efter en långsam uttrappning. Har nu exakt samma problem som du hade. Vaknar tidigt med en konstig ångestkänsla, är väldigt gråtmild på dagarna. Har visserligen inte huvudvärk, men mår istället ganska illa. Undrar hur du mår och hur lång tid det tog innan det gick över? Antar att det är utsättningssymtom. Skulle vara ätteglad för svar. Tack på förhand

• Anonym (utmattad)

Hej juniliv! Jag känner med dig! Du kommer inte att gilla mitt svar, är jag rädd - jag klarade inte av att sluta, just på grund av detta med sömnen. Jag fick börja om med min lägsta dos (3,75 mg) och då gick (de värsta) problemen över.

Men det som måste sägas om mitt svar är att jag var i en EXTREM situation på jobbet, och jobbade på tok för mycket. Att jag reagerade så starkt på att sätta ut medicinen hade säkert också med stress att göra. När jag försöker nästa gång, för det kommer jag att göra, kommer jag nog att halvera dosen en gång till, dvs klippa tabletten i åtta bitar istället för fyra. Läkaren säger att dosen redan är närmast homeopatisk, men efter att ha upplevt de där sömnproblemen tänker jag inte ta några risker.

Hur långsam var din nedtrappning? Om dina svårigheter fortsätter, skulle du kunna ta en ännu mindre dos ett tag innan du slutar helt?

Jag åker bort en vecka nu och vet inte om jag kommer att ha tillgång till datorn (om du undrar varför jag blir tyst efter detta...).

Kram till dig!

• Anonym

försöker fara ut samma medicin också.. hur går det för er++

• juniliv

Hej igen trådstartaren!

Det är jag igen. Hoppas du haft en bra semester!
    Nu var det 2v och 4 dagar sedan jag tog bort mirtazapinen helt. Jag har trappat ner under en 6 v period. Åt som mest 15mg. Mår nu skit och antar att det är utsättningssymtom. Även om min utmattning fortfarande är ganska påtaglig så bestämde jag mej för att sluta med medicinen pga att det gjorde mej om möjligt ännu tröttare. När jag varit utan mirtazapinen i ca 1v kom symptomen, vilket beror på halveringstiden enligt min doktor.
    Känner mej ledsen, orolig nedstämd oerhört trött och konstig i kroppen på dagarna. På nätterna kan jag inte sova alls. Somnar till micro stunder bara. Jätte kämpigt. Efter att inte ha sovit på 3nätter kontaktade jag min läkare och fick theralen till natten. Den ska jag ta till dess att mirtazapinen är ur kroppen och balanserna i hjärnan återställs efter medicineringen. Ja fy vilken resa! Mycket ska man stå ut med! Läkaren säger att det är ovanligt att reagera så starkt som jag och du gör på utsättningen, men att det kan förekomma. Tyvärr kan hon inte säga hur lång tid det kommer att ta, oerhört frustrerande tycker jag. Känns inte bra att börja med en annan tablett för att kunna sätta ut den första. nåja, det är väl bara att gilla läget.
    Hur mår du? Var försiktig, stressa inte.

Styrkekramar

Svar på tråden sömnproblem när man slutar med mirtazapin?