• Ipomea

10 måsten i ett hem med lantligt/vita hem/shabby chic stil?

Hjälp mig med mitt nya hem!
    Jag vill skapa ett hem med lantligt/vita hem/shabby chic stil.
    Jag har målat de flesta veggar enfärgade vita och har ljusa tapeter där jag har tapetserat.
    Möblerna är mest i trä, men jag har för avsikt att måla dem vita.

Lista 10 måsten enligt dig.

• Svar på tråden 10 måsten i ett hem med lantligt/vita hem/shabby chic stil?
  • Shitzu

som jag sett är det mycket spets, linne och annat vackert tyg.

kan nog inte komma på 10 måsten.. men blanda kanske gamla robusta, "slitna" möbler, tavlor eller prylar med det vackra väggarna och "snälla" tyger.
    vet inte säkert om det är åt shabby chic hållet men vackert blir det.

• Ipomea

Vi har nyss flyttat in i vårat "nya" hus och trodde det skulle bli så enkelt att byta stil när man "börjar om från början" så att säga..

• Shitzu

ne helt enkelt är det inte.. i alla fall inte om man försöker hålla ner kostnader.
    Kanske kan tipsa då om att titta loppisar och second hand, det är alltid roligt att hitta nå som man själv kan rusta upp för ett riktigt lågt pris! =) jag får aldrig nog om att göra om hemma så här målas o snickras det ständigt i vår lilla lägenhet

• Ipomea

Tyvärr så har vi på nåt sätt fått ett mindre hem och jag får inte ens plats med alla mina möbler från gamla hemmet och gubben har fått för sig att det ska va så lite grejer som möjligt.. Suck!
    Så jag tänkte försöka "piffa till det" med småsaker istället..
    Huset är ett enplanshus byggt på -85, så det är svårt att få till det där lantliga som jag älskar..

• Ultraviolet

Det beror väl lite på hur långt man vill ta det. Vi inredde vårt hem lite romantiskt lantligt när vi flyttade nyss. Men vi kör lite på light-versionen för att inte bli spyless om två år. Men jag skulle säga ljusa färger (vitt, beige, mellanrosa). Blommor (garna typ rosor och pioner), både levande och i mönster eller tavlor. Mjuka former på möblerna, ev med sirliga detaljer, alternativt gamla rustika möbler i trä. Detaljer som kryddväxthus, blockljus, värmeljushållare av glas, "franska lanttavlor",vackra fågelburar att ha hängväxter i, gamla böcker med slitna pärmar... Typ..?

• Shitzu

ja då gäller det väl att ta sig en funderare över vad ni vill behålla. vad behöver ni för förvaringsmöjligheter? Hur ska det möbleras för att få ut så mycket som möjligt och att det ser snyggt ut?

Vi har fått packa ihop oss ordentligt nu haha.. tänk 2 vuxna 2 barn(snart) i ETT sovrum, allrum/tvrum/datarum i ett annat, kök/sy/hobbyrum i köket. men roligt är det än så länge

• Shitzu
    Ultraviolet skrev 2009-05-08 12:42:29 följande:
    Det beror väl lite på hur långt man vill ta det. Vi inredde vårt hem lite romantiskt lantligt när vi flyttade nyss. Men vi kör lite på light-versionen för att inte bli spyless om två år. Men jag skulle säga ljusa färger (vitt, beige, mellanrosa). Blommor (garna typ rosor och pioner), både levande och i mönster eller tavlor. Mjuka former på möblerna, ev med sirliga detaljer, alternativt gamla rustika möbler i trä. Detaljer som kryddväxthus, blockljus, värmeljushållare av glas, "franska lanttavlor",vackra fågelburar att ha hängväxter i, gamla böcker med slitna pärmar... Typ..?
    *tummen upp*=)
  • Ipomea

Tack Ultraviolet och Shitzu!
    Fler?
    Änglar och tavlor med gammeldags text?

Jag har en beige soffgrupp i ett vitt rum med mycket fönster med vita gardiner. Vad ska jag ha för kuddar och sofflampor? Spetsörngott på vanlig sovkudde?
    Matta?
    Jag har en gammal golvlampa från 50-talet med 3 vita skärmar.. Är det "OK"?

• snart tre

Tipsar om en nyöppnad webbutik med inriktning mot att ge gamla saker en ny chans. Där kan ni shabby chicare fynda fina prylar till mycket förmånliga priser:

www.snyggtigen.se/

Svar på tråden 10 måsten i ett hem med lantligt/vita hem/shabby chic stil?