• Tessii

Tips på Glada Deckare

Gillar däckare i stil med Bo Baldersson och Agatha Cristie..
    Inga svåra livsöden och ångest utan en deckarnöt att lösa.
    (har läst Damernas detektivbyrå)

Har du några tips på fler författare av denna typ så skulle jag vara tacksam.

• Svar på tråden Tips på Glada Deckare
  • havsfru

Böckerna om Maisie Dobbs av Jaqueline Winspear.

• enola

Maria Lang är ju urtypen för sådana deckare, dessutom i femtio-sextiotalsmiljö. Lättsamt men spännande, riktiga pusseldeckare.

• mamlan

Gillar sjöwall wahlöö, böckerna om martin beck.

• Thursday
    havsfru skrev 2009-05-08 12:49:21 följande:
    Böckerna om Maisie Dobbs av Jaqueline Winspear.
    Gillar också dem, men jag skulle väl knappast kalla dem ångestfria och glada med tanke på alla krigsminnen?
  • mamlan

Kom på en till, Hillman deckarna, kommer inte på författaren, men handlar om ett gift par, Hillman, gjordes filmer på dem på 50 talet ,skulle jag gissa.

• mamlan
    mamlan skrev 2009-05-17 23:29:38 följande:
    Kom på en till, Hillman deckarna, kommer inte på författaren, men handlar om ett gift par, Hillman, gjordes filmer på dem på 50 talet ,skulle jag gissa.
    Hittade det, Folke Mellvig heter han som skrivit dem. Har inte läst dem själv, eller jo en för lääänge sedan men jag gillar filmerna. Lite lagom spännadne och mysigt liksom. lite mer info. här: blogg.aftonbladet.se/5859/perma/146624
  • Manchester

Val McDermids böcker om Kate Brannigan är riktigt roliga. Visst handlar de lite om Kates personliga förhållanden, men mest om de fall hon tar på sig och de helt galna brott som hon och hennes klienter råkar ut för. McDermids andra böcker är däremot inte särskilt lättsamma, även om de är bra.

Riktigt bra bra är också Dorothy Sayers böcker om Lord Peter Wimsey och Harriet Vane. Lite som Agatha Christie, men mer välskrivna och väldigt underhållande.

En annan favorit bland lite äldre brittiska deckarförfattare är Josephine Tey.

• Elli47

Har du läst Jan Mårtensons mysdeckare? Det finns hur många som helst!

Svar på tråden Tips på Glada Deckare