• Anonym (pinsamt)

Svart bajs som gravid?

Hm.. det här känns märkligt men jag måste fråga.

Jag är gravid i v 14.

Senaste dagarna har min avföring varit svart till färgen.
    Är rätt lös i magen och har så vart senaste året.

Jag äter inte järntillskott då mitt järnvärde är bra.
    Har inte ätit nåt som jag inte brukar äta.

Googlade lite ocg det jag hittade var att avföringen kan bli så om man har magsår men jag har inte ont i magen. Mer än molvärk då.

Nån som vart med om samma?

• Svar på tråden Svart bajs som gravid?
  • Anonym

min avföring kan också vara svart ibland. är också gravid.

• Anonym (pinsamt)
    Anonym skrev 2009-05-08 13:33:51 följande:
    min avföring kan också vara svart ibland. är också gravid.
    Jag undrar hur det kommer sig egentligen?
    Äter du mycket järn eller så?
  • Anonym

Bajset blir svart när du äter järnrik mat. Räcker med blodpudding till middag så är hela familjens bajs svart hos oss.

• Anonym

ne inte va jag vet...
    och blodpudding äter jag inte. finns säkert mer järnrik mat.. det är inte hela tiden bajset är svart men går i perioder.

Anonym (pinsamt) skrev 2009-05-08 13:36:09 följande:

Jag undrar hur det kommer sig egentligen? Äter du mycket järn eller så?
  • Anonym

jag tar inte nån järntillskott heller. ska kolla upp mitt järnvärde nästa gång på mvc.

Anonym skrev 2009-05-08 13:41:45 följande:
    ne inte va jag vet... och blodpudding äter jag inte. finns säkert mer järnrik mat.. det är inte hela tiden bajset är svart men går i perioder. Anonym (pinsamt) skrev 2009-05-08 13:36:09 följande:
  • Nemiia

Jag undrar lite om du har ätit någon mat med mycket järn i på sistone? Om du inte har det så skulle jag gå till doktorn omgående eftersom man ofta får svar avföring om det finns blod i den. Det kan precis som du har läst tyda på ett magsår eller någon form av blödning.
    Förlåt om jag oroar dig nu men jag jobbar som undersköterska och har sett en del. därför är det bättre att gå till doktorn en gång för mycket än en gång för lite.

• Anonym (ssk)

Det kan även bero på vätskeförlust eller möjligtvis att du får i dig för lite fett.

• Anonym (pinsamt)
    Nemiia skrev 2009-05-08 13:42:40 följande:
    Jag undrar lite om du har ätit någon mat med mycket järn i på sistone? Om du inte har det så skulle jag gå till doktorn omgående eftersom man ofta får svar avföring om det finns blod i den. Det kan precis som du har läst tyda på ett magsår eller någon form av blödning. Förlåt om jag oroar dig nu men jag jobbar som undersköterska och har sett en del. därför är det bättre att gå till doktorn en gång för mycket än en gång för lite.
    Nej, jag äter inte så mycket och äter i stort sett samma saker varje dag.
    en typisk matdag ser ut såhär:
    frukost: fil & flingor eller rostad smörgås med ost. 1 glas juice utspätt med mycket vatten.
    lunch: fil & flingor eller sallad.
    sen en frukt på eftermiddagen
    middag: ofta thaimat eller kyckling med ris.

Äter ej kött så ofta. Kanske 3 ggr i månaden.

Äter mittval kvinna varje dag men har så gjort i ett år drygt så det bör ju inte påverka.
  • Nemiia

Anonym (pinsamt) skrev 2009-05-08 13:47:00 följande:

Nej, jag äter inte så mycket och äter i stort sett samma saker varje dag. en typisk matdag ser ut såhär: frukost: fil & flingor eller rostad smörgås med ost. 1 glas juice utspätt med mycket vatten. lunch: fil & flingor eller sallad. sen en frukt på eftermiddagen middag: ofta thaimat eller kyckling med ris. Äter ej kött så ofta. Kanske 3 ggr i månaden. Äter mittval kvinna varje dag men har så gjort i ett år drygt så det bör ju inte påverka.
    Okej jag ser inget i din kost som kan förklara varför du har svart avföring. Så mitt råd är att du uppsöker en läkare. Även om det inte skulle vara något eller om det beror på något som inte är farligt så är det bra att få det utrett.
  • Anonym (pinsamt)
    Nemiia skrev 2009-05-08 13:50:04 följande:
    Anonym (pinsamt) skrev 2009-05-08 13:47:00 följande: Okej jag ser inget i din kost som kan förklara varför du har svart avföring. Så mitt råd är att du uppsöker en läkare. Även om det inte skulle vara något eller om det beror på något som inte är farligt så är det bra att få det utrett.
    Jag ska till läkaren om 2 veckor för en annan orsak, jag får fråga honom då..
  • Nemiia

Anonym (pinsamt) skrev 2009-05-08 13:54:29 följande:

Jag ska till läkaren om 2 veckor för en annan orsak, jag får fråga honom då..
    Okej jag hade nog gått tidigare men om du ändå ska dit så är det ju bra att fråga på samma gång. Lycka till!
  • Anonym (pinsamt)
    Nemiia skrev 2009-05-08 13:59:09 följande:
    Anonym (pinsamt) skrev 2009-05-08 13:54:29 följande: Okej jag hade nog gått tidigare men om du ändå ska dit så är det ju bra att fråga på samma gång. Lycka till!
    Dom har inga tidigare tider hos min läkare så jag får vänta. Mår ju inte dåligt eller så..
  • Anonym (samma här)

Ni anar inte hur glad jag blev när jag hittade den här tråden! Bland alla trådar om bebisbajs...

Jag har nämligen funderat på p r e c i s samma. Min bajs har blivit svart!?! Jag är nu i vecka 14+4 och det har varit så en tid.

Har aldrig förr haft svart bajs, eller rättare sagt svartgrön. Äter inte spenat, blodpudding, nötkött. Har ungefär samma diet som ts verkar det som.

Så TS, fick du nåt svar på din svarta bajs?

Jag har inte haft magont, aldrig förr nåt som tyder på magsår, inget som tyder på syror i magen eller blod i tarmen. Mår hur bra som helst i magen, men bajset har ändrat färg...

Svar på tråden Svart bajs som gravid?