• Armani

Går det att plantera i rabatt med mestadels sand??

Hade så sett fram emot att få börja gräva upp nya rabatter i vårt relativt nyköpta hus men då jag satt spaden i marken och tog bort den första gräsplätten så ser jag att det bara är en massa sand under, och lite lera under det

Så, GÅR det ens att plantera något på det här stället tror ni, och VAD isf? Ska jag spä ut sanden med jord?

Alla tips är varmt välkomna

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥Till Ljudet Av Blixtar & Dunder Skedde Ett Under, Vår Alicia Är Här 081015♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Går det att plantera i rabatt med mestadels sand??
  • helenasthlm

Gräv ur och häll på jord....

• kalla

Många verkar odla i sand blandat med gräsklipp, enbart! De har nog t.o.m. tagit bort sin jord och planterat i sand/gräsklipp istället.

• Armani

Hmm, något gräsklipp har vi ju inte hunnit få än, tyvärr. Annars är ju det bra gödning. Men jag får helt enkelt gräva ur det mesta av sanden och slänga i jord ist

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥Till Ljudet Av Blixtar & Dunder Skedde Ett Under, Vår Alicia Är Här 081015♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Rigmor Mortis

Jadå, en del växter trivs finfint i sandblandad jord, köp jord och blanda i och satsa på växter som tål torka (som lavendel)

• JASS

Rabarber har jag hört ska fungera- värt att testa; om de trivs får du garanterat drösvis.

• Armani

Ååh, tack för era tips

• Armani
    EKJ76 skrev 2009-05-18 12:12:01 följande:
    www.aftonbladet.se/hemtradgard/article4974790... Titta vad jag hittade!
    Tack!! Det där lät ju verkligen lovande
  • anmara

Se bara till att sanden är tillräckligt djup, fungerar nog inte med 20 cm sand med lera under...

Svar på tråden Går det att plantera i rabatt med mestadels sand??