• FreeForAll

Kan det åska utan att det blixtrar?

Jag vill reda ut begreppen lite. Jag har alltid trott att när det åskar så mullrar det och när det blixtrar så, ja, blixtrar det.

Alltså att åska är namnet på ljudet och blixt är namnet på ljuset.

Men kan det åska utan att det blixtrar?

• Svar på tråden Kan det åska utan att det blixtrar?
  • Vhilma och Victor

Ja det kan mullra när det åskar! Det gjorde det här för nån dag sen..

• FreeForAll

Vhilma och Victor skrev 2009-05-08 14:59:38 följande:

Ja det kan mullra när det åskar! Det gjorde det här för nån dag sen..
    Ja, men betyder det att det måste ha blixtrat också?
  • Vhilma och Victor
    PigeonP skrev 2009-05-08 15:01:01 följande:
    Vhilma och Victor skrev 2009-05-08 14:59:38 följande:
    Ja, men betyder det att det måste ha blixtrat också?
    Nej vi såg då ingen blixt. Vi satt ute på loftet och helt plötsligt så mullrade det helt utan förvarning.
  • Floff

Nu kanske min gamla fysiklärare skulle bli tokig om läste detta men jag har för mig att både blixt och muller beror på en elektrisk urladdning uppe i molnen. Jag har för mig att det alltid blir en blixt, men att ovädret kan befinna sig så väldigt långt bort att man inte ser blixten från där man är trots att mullret vandrar en lång sträcka.

• FreeForAll
    Floff skrev 2009-05-08 15:02:35 följande:
    Nu kanske min gamla fysiklärare skulle bli tokig om läste detta men jag har för mig att både blixt och muller beror på en elektrisk urladdning uppe i molnen. Jag har för mig att det alltid blir en blixt, men att ovädret kan befinna sig så väldigt långt bort att man inte ser blixten från där man är trots att mullret vandrar en lång sträcka.
    Tack!
  • enannan

Exakt, mullret kommer ALLTID från en blixt, även om man inte ser den! Därför kan man ju också räkna ut på tiden mellan mullret och blixten hur nära ovädret är egentligen.

• Vhilma och Victor
    Floff skrev 2009-05-08 15:02:35 följande:
    Men det lät väldigt nära.. Men har för mig att det är sås om du säger! Plus att det kan blixtra utan att mullra!
  • Dakota

Jag tror att det är själva blixten som ger ljudet.
    Men blixten kan vara inne i molnet så att den inte syns från marken.
    Så har iaf jag förstått det.

• FreeForAll

Så är det ett åskoväder så blixtrar det? Är "åska" som jag tror ett namn på ljudet eller ett namn för hela fenomenet?

• Floff
    Dakota skrev 2009-05-08 15:04:39 följande:
    Jag tror att det är själva blixten som ger ljudet.Men blixten kan vara inne i molnet så att den inte syns från marken. Så har iaf jag förstått det.
    Och blixten ÄR den elektriska urladdningen, så allt hänger liksom samman
  • enannan

Åska är väl vädret, alltså fenomenet...? Så har jag alltid sett det åtminstone :)

Svar på tråden Kan det åska utan att det blixtrar?