• Kampis

använda rostig gjutjärnspanna?

jag ska göra kalops nu och upptäckte att min gjutjärnspanna har rostat inuti, och det gick inte bort med svinto.
    Kan det vara farligt för fostret att använda den eller är det bara att det kan smaka mer järn sen?

• Svar på tråden använda rostig gjutjärnspanna?
  • Sencha

Det är inte farligt.

Däremot brukar det gå att få bort.
    Om du nu har skrubbat riktigt ordentligt, så föreslår jag at du gör ungefär så här:

Torka den genom att ställa den på en varm spisplatta så att vattnet få ånga ur (inget lock på) låt svalna lite torka ur med hushållspapper Fortfarande rost kvar?
    4. Häll i lite olja, låt den rinna runt i grytan så det täcker.
    5. Värm igen, precis som innan.
    6. Torka ur precis som innan.

Då brukar i alla fall rosten ha försvunnit för mig.
    0401 & 0807
  • Fåret Shaun

Värm med salt i

sen oljar du in, rikligt med olja på varm platta låt svalna torka ur den överflödiga oljan
    Vem leker smatterband idag då?
  • Kiimen
    Sencha skrev 2009-05-08 16:25:29 följande:
    Det är inte farligt.Däremot brukar det gå att få bort.Om du nu har skrubbat riktigt ordentligt, så föreslår jag at du gör ungefär så här:

Torka den genom att ställa den på en varm spisplatta så att vattnet få ånga ur (inget lock på)
    låt svalna lite
    torka ur med hushållspapper Fortfarande rost kvar?4. Häll i lite olja, låt den rinna runt i grytan så det täcker.5. Värm igen, precis som innan.6. Torka ur precis som innan.Då brukar i alla fall rosten ha försvunnit för mig.
    Tycker ditt exempel låter prima...

Du kan även kocka grädde i pannan. det åker in i porerna i grytan och ger en skyddande hinna...
  • Kampis

tack för tipsen!
    så det är lugnt då om jag använder den nu och "bereder" den efteråt?
    (funkar det med utgången grädde? Har en oöppnad som gick ut den andra maj, och om den har blivit sur kanske den funkar till det?)

• Fåret Shaun
    Kampis skrev 2009-05-08 16:32:26 följande:
    tack för tipsen! så det är lugnt då om jag använder den nu och "bereder" den efteråt? (funkar det med utgången grädde? Har en oöppnad som gick ut den andra maj, och om den har blivit sur kanske den funkar till det?)
    Jag skulle inte ta grädde, när jag fick lära mig göra rent gjutjärn (kockskola) sa de salt och olja utan smak
  • Kiimen

vågar inevara på om det e så bra med utgången grädde. Min blir altid rostig numer då jag slarvar med att diska den i maskinen. men smörjer in den när den torkat med lite olja så e den jätefin tills nästa gång jag använt dn.

det va min mormor som tipsade om grädden...

• Fåret Shaun

Men gjutjäns ska diskas för han med ENDAST vatten

• M C

SVINTO???
    Nej, nej, nej!

Men det tipset har du fått va?

• Kampis

eh, nej. Eftersom jag märkte att rosten satt ordentligt tog jag det + att pannan ändå behöver smörjas in.
    Så en helt egen idé

• M C
    Kampis skrev 2009-05-08 17:32:26 följande:
    eh, nej. Eftersom jag märkte att rosten satt ordentligt tog jag det + att pannan ändå behöver smörjas in.Så en helt egen idé
    Svinto har egen tvål; inte i gjutjärn.
    Sen ska man bygga upp skydd, inte ta bort smuts.
  • Kiimen

Fåret Shaun skrev 2009-05-08 17:28:59 följande:

Men gjutjäns ska diskas för han med ENDAST vatten
    Hehe jag vet det men e an lat så funkar det att ta den i maskinen bara man smörjer in den på en gång. då blir den inte förstörd...
  • Fåret Shaun
    Kiimen skrev 2009-05-08 17:41:53 följande:
    Fåret Shaun skrev 2009-05-08 17:28:59 följande: Hehe jag vet det men e an lat så funkar det att ta den i maskinen bara man smörjer in den på en gång. då blir den inte förstörd...
    jo i långa loppet + att man sen behöver mer fet i den än annars
Svar på tråden använda rostig gjutjärnspanna?