• Lantani

Ta bort tapet lättast, hur?

Har en hyreslägenhet och har pratat med hyresvärden om att göra om tapeterna i sonens rum. Nu är det mörkröd tapet i ett litet rum.

Vi kom fram till att vi ska riva ner den gamla tapeten och hyresvärden ska sätta upp nytt.

Men hur går man lättast ner tapeten? Tror det är mer än ett lager tapet iaf.

• Svar på tråden Ta bort tapet lättast, hur?
  • FrkSommar

Har ni betongväggar?
    Mitt heta tips är att blöta ner tapeterna, i alla fall om ni skall ta ner alla lager.
    Spraya med duschflaska, vänta några minuter och "hyvla" av med skrapan till spishällen.
    Det blir kladdigt men inte alls vidare dammigt vilket ju är en bonus.
    Var försiktig med hörnena på skrapan så att det inte blir jack i väggen.
    OBS!! Funkar bara på hårdbetong!!!

Lycka till :)

• Lantani
    FrkSommar skrev 2009-05-08 16:27:07 följande:
    Har ni betongväggar? Mitt heta tips är att blöta ner tapeterna, i alla fall om ni skall ta ner alla lager. Spraya med duschflaska, vänta några minuter och "hyvla" av med skrapan till spishällen. Det blir kladdigt men inte alls vidare dammigt vilket ju är en bonus. Var försiktig med hörnena på skrapan så att det inte blir jack i väggen. OBS!! Funkar bara på hårdbetong!!! Lycka till :)
    Nopp ingen betongvägg tyvärr, annars lät det smidigt.
  • Åsa Lund

hyvla skarvarna på de gamla tapeterna och spackla/slipa väggarna släta istället för att riva ner tapaten. Måste vara mycket enklare?

• Malia75

Vad har ni för väggmaterial?

• delifi2

du kan hyra en tapetborttagare på nån måleriaffär, de kan kosta allt från 75:--200:-/ dygn så ring runt å kolla.

det är ungefär som en ångmaskin, man häller i vatten i en behåller sen så kokas det upp sen så komemr ånga från ett munstyckte sen så kan man ta en speckelskrpa och ta bort den med.

• Fille Fjonkan

Vi blötte tapeterna med våt trasa/tvättsvamp och skrapade bort dem med "spackelspattel". Från spånskivor. Jag vet inte om det är att rekommendera om underlaget är gipsskivor...

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Brittan

Vi har använt oss av vatten och en droppen diskmedel för att få bort tapeter. Sprutade med en blomspruta. Fick tipset av en som arbetar med att tapetsera. Gjort det på både betong och trävägg.

Svar på tråden Ta bort tapet lättast, hur?