• ming

Tips på samhällsfrågor att skriva uppsats om

Jag läser samhällskunskap och ska skriva en uppsats om en samhällsfråga, men det står helt still i huvudet och jag kommer inte på någon som jag kan skriva om. Jag tänkte att ni kära medlemmar alltid är redo med tips!
    Det ska vara lätt att hitta information, då uppsatsen ska vara på ca tio sidor. Det kan vara internationellt eller nationellt, spelar inte så stor roll.
    Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Tips på samhällsfrågor att skriva uppsats om
  • Velour

*Dödsstraff
    *Diktatur
    *Anorexi
    *Rasism

Fan, det finns ju hur mycket som helst

• gullican

Ett högaktuellt ämne är ju de nya sjukförsäkringsreglerna och hur det drabbar den enskilde. Som socialsekreterare börjar vi märka av konsekvenserna då många ringer och är oroliga över sin framtida försörjning och skammen i att behöva vända sig till oss. Vi var på ett informationsmöte igår där Fk kom för att förklara hur reglerna faktiskt ser ut och vad de innebär. I diskussionen kom upp bl a att gemene man inte förstår vad det innebär just för dem. FK förmedlar ju information men det är inte samma sak som att den enskilde faktiskt förstår.

Tycker att det är ett angeläget ämne att skriva om

• Behemot

Hur systembolagets roll har förändrats över tiden (och hur det kan komma att förändras ytterligare)

Hur har det påverkat de kommuner där främlingsfientliga partier kommit in i fullmäktige?

Borde man lära sig mer statistik i skolan för att kunna granska nyhetsrapporteringen på ett mer kritiskt sätt?

Vad händer om man blir arbetslös? Borde a-kassan vara obligatorisk? Vilka möjligheter finns det att vidareutvecklas under arbetslösheten?

• skorpionen7

Integrationspolitiken i Sverige - leder den automatiskt till områden som rosengård, rinkeby, tensta?

Svar på tråden Tips på samhällsfrågor att skriva uppsats om