• Anonym (lite orolig)

Får syskon vara med på förlossningen?

Lägger tråden här för jag vill vara anonym av olika skäl...

Det är såhär.
    Jag är i v 37 nu och har fått bricanyl ett par ggr för att tappen varit mjuk o kortare än normalt och haft förvärkar.
    Nu är det lite till o från från dag till dag.
    Min mamma skulle komma och bo hos oss och ta hand om vår 2 åriga son när det blir dags att föda.
    Men nu har det kommit en sak emellan så de måste åka bort 2 veckor och de åker om ca en vecka.
    Så "risken" att jag ska föda när de är borta är ju ganska stor.

Grejen är den att jag har ingen annan jag litar på som kan ta hand om min son under förlossningen.
    Och självklart vill jag ju att min man ska va med när jag föder.

Svärmor litar jag INGET på när det gäller att ha koll på sonen då hon är besatt av sin jävla hund.
    Så när hon har varit hemma hos oss och gått ut med vår son och sin hund och det kommit en bil så släpper hon vår son och stirrar runt efter hundjäveln så inte han ska bli påkörd och glömmer vår son!
    Och vi bor på landet.
    Tänk om han skulle va hemma hos henne i stan då!
    Usch! Hemska tanke.
    Nu säger ni säkert att det är säkert inte så farligt utan hon har nog koll men det har hon INTE!
    Den där hunden betyder ALLT för henne!
    Så skulle det börja brinna skulle hon rädda sin hund framför vår son.
    Det har hon tom sagt en gång. fast hon tycker om vår son så mkt men hon älskar hunden mer...
    Så kan ju som ni förstår inte lämna honom hos henne heller...

Det jag undrar över är om det i nödfall går att ha med sonen på förlossningen så min man kan va där med honom fast inte just när jag har som ondast o bebben ska ut. och om det isf finns någon där som kan kolla honom just under utdrivningsskedet?
    Är väl inte troligt iof men iaf...
    Eller ett alternativ kan ju va att svärmor följer med till förlossningen och är där med honom. de kanske har ett rum med leksaker eller nåt...

Fan... Nä det låter ju sjukt...
    Så kan man väl iof inte göra. men jag KAN verkligen inte lämna honom hos henne för då är hundjäveln där o hon blir psyko!
    På förlossningen får ju inte hunden va iaf...

Eller nån som har tips på nåt sätt o lösa detta?
    Vill inte lämna honom till nån han inte känner och han går inte på dagis så där kan han inte heller va om vi skulle behöva åka in på dan...

I-landsproblem jag vet men jag nojjar som fan över detta nu...

• Svar på tråden Får syskon vara med på förlossningen?
  • susst6

Finns det verkligen ingen annan? Någon kompis kanske? Svärmor verkar ju inte vara något att ha. Du vet ju aldrig hur lång tid förlossningen tar och om det tillstöter komplikationer som gör att din man måste vara med hela tiden. Förlossningen kan ju starta mitt i natten och det vore ju lite synd att väcka upp sonen för det. Det ultimata vore ju om du kunde hitta någon annan.

• Flicka88

Jag betvivlar att personalen på bb har tid med att ta hand om er son, ni är ju troligen inte dom enda som får barn den dagen. Och att ha med ett så litet barn på en förlossning är nog inte att rekommendera heller, dom är dels för små för att förstå (dom kan bli skrämda, man får ju inte ens ha med dom på ul så. ) och dels så kan ju förlossningar dra ut väldigt på tiden, även för omföderskor, och barnet kanske inte vill sitta stilla i ett rum i flera timmar. Kan ju vara störande för andra blivande mammor om ett litet barn springer omkring på bb kanske.

• Lillatroll

Förstår att det är jobbigt. Hade lite samma problem när min dotter skulle födas men min mamma kunde komma så hon bodde hos oss och tog hand om sonen när jag skulle föda.

När jag kollade upp detta fick jag följande svar från förlossningen. Dom ser helst inte att så små syskon är med på förlossningen. Kan man inte ordna barnpassningen på något sätt så kan pappan vara med barnet i besöksrummet. Dom har ingen möjlighet att passa ett syskon. Inte ens under utdrivningsskedet. Måste man föda själv, utan pappan, försöker dom ordna så att man får lite mer passning och tillsyn.

Jag kan också tillägga att jag skulle inte vilja haft sonen med. Dom hade ett tråkigt besöksrum där det inte fanns några leksaker. Och en förlossning kan ju ta lång tid.
    Jag funderade på att använda mig av en doula (en kvinna som kan vara med på förlossningen och hjälpa och stötta) men nu kunde mamma komma och bo hos oss så det löste sig.

Lycka till och jag hoppas ni hittar någon lösning. Prata med din barnmorska eller förlossningen. Kanske ha dom något rum med leksaker där din svärmor och sonen kan vara.

• Anonym (lite orolig)
    susst6 skrev 2009-05-08 22:21:54 följande:
    Finns det verkligen ingen annan? Någon kompis kanske? Svärmor verkar ju inte vara något att ha. Du vet ju aldrig hur lång tid förlossningen tar och om det tillstöter komplikationer som gör att din man måste vara med hela tiden. Förlossningen kan ju starta mitt i natten och det vore ju lite synd att väcka upp sonen för det. Det ultimata vore ju om du kunde hitta någon annan.
    Nej det finns verkligen ingen annan som jag kan lämna honom till. Han känner sig inte trygg med nån annan och han är väldigt mammig o pappig just nu. Har typ inga vänner heller o de jag har har antingen nyfödda själva eller är HELT LOST när det gäller barn. kan inte ens byta blöja...
    Visst vore det det ultimata men som sagt..
    Blir väääldigt svårt
    Men jag hoppas det löser sig på nåt sätt...
  • Anonym (lite orolig)
    Flicka88 skrev 2009-05-08 22:24:18 följande:
    Jag betvivlar att personalen på bb har tid med att ta hand om er son, ni är ju troligen inte dom enda som får barn den dagen. Och att ha med ett så litet barn på en förlossning är nog inte att rekommendera heller, dom är dels för små för att förstå (dom kan bli skrämda, man får ju inte ens ha med dom på ul så. ) och dels så kan ju förlossningar dra ut väldigt på tiden, även för omföderskor, och barnet kanske inte vill sitta stilla i ett rum i flera timmar. Kan ju vara störande för andra blivande mammor om ett litet barn springer omkring på bb kanske.
    Ja nä det tror inte jag heller. O vill inte att han ska va med när jag skriker o har som mest ont osv. var bara en tanke om de kanske har nån undersköterska eller student eller dyligt som kan leka lite med honom när det är som värst bara. men hittar vi ingen lösning så får ju isf min man stanna hemma och missa förlossningen. Då har vi ju liksom inget val. men vore ju väldigt synd med...
  • Anonym (lite orolig)
    Lillatroll skrev 2009-05-08 22:27:25 följande:
    Förstår att det är jobbigt. Hade lite samma problem när min dotter skulle födas men min mamma kunde komma så hon bodde hos oss och tog hand om sonen när jag skulle föda. När jag kollade upp detta fick jag följande svar från förlossningen. Dom ser helst inte att så små syskon är med på förlossningen. Kan man inte ordna barnpassningen på något sätt så kan pappan vara med barnet i besöksrummet. Dom har ingen möjlighet att passa ett syskon. Inte ens under utdrivningsskedet. Måste man föda själv, utan pappan, försöker dom ordna så att man får lite mer passning och tillsyn. Jag kan också tillägga att jag skulle inte vilja haft sonen med. Dom hade ett tråkigt besöksrum där det inte fanns några leksaker. Och en förlossning kan ju ta lång tid. Jag funderade på att använda mig av en doula (en kvinna som kan vara med på förlossningen och hjälpa och stötta) men nu kunde mamma komma och bo hos oss så det löste sig. Lycka till och jag hoppas ni hittar någon lösning. Prata med din barnmorska eller förlossningen. Kanske ha dom något rum med leksaker där din svärmor och sonen kan vara.
    Nä det är ju idiotiskt att ha med så små det förstår jag med. men vet ju varken ut eller in just nu. Så försöker dra i massa halmstrån...
    I värsta fall så får min man o sonen vara hemma hos svärmor i stan (5 min från förlossningen) och så får jag föda själv och så kan han ju komma om detta skulle va på natten o sonen sover eller komma med sonen direkt när bebis är ute isf.
    För vi bor ca 35 min från sjukhuset så vill ju inte att han ska va SÅ långt borta om han behöver komma lite snabbare...
    Tack så mkt.
  • Anonym (Q)

"....undersköterska eller student eller dyligt som kan leka lite med honom när det är som värst bara."

Måste bara kommentera detta inlägg av trådstartaren.

Usk och student är där för en anledning, de arbetar eller utbildar sig, jag är ledsen för dig att du inte har barnvakt, men allvarligt, inte är de där för att passa ditt barn!!!

Grrr....

• Anonym (lite orolig)

Anonym (Q) skrev 2009-05-08 23:16:18 följande:

"....undersköterska eller student eller dyligt som kan leka lite med honom när det är som värst bara."Måste bara kommentera detta inlägg av trådstartaren.Usk och student är där för en anledning, de arbetar eller utbildar sig, jag är ledsen för dig att du inte har barnvakt, men allvarligt, inte är de där för att passa ditt barn!!!Grrr....
    Nä men det fattar väl fan jag med. men jag menade mer att barnmorskorna och läkarna behövs ju till de "viktigaste sakerna".
    Jag menade ju bara att de i nödfall kunde kollat honom under nån halvtimme kanske om det inte gick på annat sätt. Du behöver väl inte bli så upprörd för det?
    Jag ventilerar bara mina tankar o frågar lite om möjligheter.
    tar ju inte det som nån självklarhet såklart!
  • Anonym

har samma problem som ts. min son är 2 år och vi tänkte skaffa ett syskon.
    jag vill självklart att min man ska vara med på förlossning, men alla nära bor långt bort. sonen har aldrig sovit borta så skulle inte vilja ha honom borta.. men endå inte med på förlossning, vet ej hur man ska lösa.. :/

• Flicka88

Små barn anpassar sig faktiskt väldigt lätt till nya situationer. Finns säker någon kompis som kan ställa upp som barnvakt. Det är väll bara att skriva en lista på saker som ska göras, hur man gör dom och när dom ska göras, om personen i fråga inte är så van vid barn. Man får ju ha mobilen på bb så det går ju alltid att ringa och fråga om man undrar något. Låt personen komma hem och hälsa på några gånger innan så barnet vänjer sig. För som sagt, ett litet barn hör inte hemma på förlossningen. Jag skulle inte uppskatta om någons barn kom kutande genom korridorerna när jag var mitt uppe i min förlossning, och det tror jag ingen annan heller skulle.

Svar på tråden Får syskon vara med på förlossningen?