• Zerlina

Väntan på svar från fostervattensprov...

Idag är det tre veckor och en dag sedan vi gjorde fostervattensprov och nu börjar väntan kännas LÅÅÅNG - åh vad jag önskar att svaret kunde komma nu! Läkaren sa att resultatet tog i genomsnitt tre veckor, så det kan ju dröja ett bra tag till om det vill sig illa - jag har inte varit så ängslig innan men nu börjar det tära, om jag ska vara ärlig.

Lite meningslöst inlägg, ursäkta, behövde bara skriva av mig lite...

• Svar på tråden Väntan på svar från fostervattensprov...
  • Dayna Lee

Fullt förståeligt att du känner dig ängslig. Väntan är bra jobbig! Men du ska se att allt är bra! Försök ringa imorrn och hör om svaret dykt upp!

Du finns i mina tankar och här hålls det tummar o tår för dig! Kram!!

• Zerlina

Tack Dayna Lee! Känns skönt att veta att det hålls fler tummar än våra!

• MallaMojs

Ja håller också tummarna för alla som är i samma sita, eller liknande iaf, som vår!!! Har varit på Huddinge två gånger tidigare å försökt ta moderkaksprov utan framgång... Igår lyckades läkarna!!! Behöver inte vänta så länge som du, Zerlina, men ändock... MInuterna kryyyper ju fram Känns som att hela min graviditet varit en ända lång väntan, då ja vet innan att ja har en svår sjukdom i släkten, menmen, inget annat att göra än å "gilla läget"...

Varför gör du fostervattenprov? *nyfiken* Hoppas du får svar snart å att bebben e ok!!!

• Sandrine

Jag vet precis hur du känner dig!! Jag höll på att gå under av oro när jag väntade på vårt svar. Varje gång telefonen ringde fick jag hjärtklappning och tänkte det värsta, men så en dag låg brevet där på hallmattan och det var en riktig befrielse!

Jag håller också tummarna för dig! Att dettar lång tid att få svar tyder inte på att något är fel utan på att man gör en fullständig kromosomanalys. De som får svar efter en vecka har gjort snabbvarianten där man tittar på de vanligaste kromosomfelen 13, 18, 21 och könskromosomerna.

• januarimamma06

Jag fick mitt svar på posten 4 dagar efter provet, så det måste ha varit färdigt på 3 dagar. Det kanske är olika vad det är för sjukhus. Där jag var kanske de kunde göra det själva. Lycka till. Jag vet att man inte kan slappna av förrän man vet. Men det är ju absolut störst chans att allt är OK. Tänker på dig!

• Gestilren

Det är som Sandrine skriver; gör man fullständig kromosomodling tar det 3 veckor att göra den. Ibland kan de se uppenbara fel tidigare, så lång svarstid kan vara ett gott tecken!
    FVP är ju svårt på det sättet, om det visar sig finna ett kromosomfel är man ju långt gången när man får reda på det och en eventuell abort blir svårare både praktisk och känslomässigt. Dessutom kan graviditeten synas så mycket att andra redan vet... Funderar man på FVP kanske man inte berättar för andra efter v. 12 utan väntar tills man vet om man skall fortsätta graviditeten. Fulla 17 veckor är långt!

• annelie77

Jag fick vänta i fyra veckor på mitt svar.. Det var långa veckor. men dom sa att det kunde bero på semesterperioderna! Håller tummarna för er.

• MallaMojs

ja fick mitt svar idag...alltså på könsbestämningen å de vanligaste analyserna, drygt ett dygn tog det...så på så sätt hade ja kanske tur! men det visade sig tyvärr vara en pojke, så de skickar provet vidare till uppsala för kopplingsanalys...han visste inte riktigt hur länge det skulle ta, tio dagar kanske...men då så skynda de på lite för min skull också, för jag väntat så länge och den sjukdomen ja bär på är så pass allvarlig!

Svar på tråden Väntan på svar från fostervattensprov...