• Sencha

Ljusgråa väggar till antikbetsat furukök och svart laminatskiva?

Vi planerar köksrenovering.
    Köket kommer att bli ett Fagerland från Ikea, med svart stenmönstrad laminatbänkskiva.
    (Ja, jag vet att det inte är hippt - men det är vad vi vill ha Så just den biten vill jag inte ha smakråd om )

Vi fundera kring väggfärg. Egentligen är vi inte mycket för vitt, vita väggar eller så, men det känns som att i köket vill vi ändå ha något ganska enkelt, neutralt, som inte dominerar för mycket. Det är ett litet kök, med fönster mot nordväst.

Vi funderar på en ljuuuust grå kulör. Vad tror ni om det?
    Och ska den i så fall vara "rent grå", eller ska den vara tonad åt något håll?
    Och hur ljus ska den vara för att den ska kännas nästan vit fast ändå inte vit?

Jag är alltså ute efter lite tyckande Och självklart är det inget som säger att jag tänker följa era råd, jag vill bara höra någon annans tankar också

0401 & 0807
  • Svar på tråden Ljusgråa väggar till antikbetsat furukök och svart laminatskiva?
  • Sencha

Och jag som trodde att FL kryllade av folk som hade åsikter om det här

0401 & 0807
  • VeronicaL

Har också IKEAS Fagerland
    Enklast är nog om du går in i en färgbutik och kollar, de brukar ha prover som man kan få ta. Men annars tror jag att det skulle bli snyggt med bara en väldigt ljust grå skulle bli snygg. Men även en toning åt blått eller grönt skulle vara snyggt. Det är svårt, funderar själ på att byta färg i köket, antingen tillbaka till den ljusblåa färgen som var då huset var nytt för 50 år sedan eller ljus latte.

• Sencha
    VeronicaL skrev 2009-05-09 15:09:58 följande:
    Har också IKEAS Fagerland Enklast är nog om du går in i en färgbutik och kollar, de brukar ha prover som man kan få ta. Men annars tror jag att det skulle bli snyggt med bara en väldigt ljust grå skulle bli snygg. Men även en toning åt blått eller grönt skulle vara snyggt. Det är svårt, funderar själ på att byta färg i köket, antingen tillbaka till den ljusblåa färgen som var då huset var nytt för 50 år sedan eller ljus latte.
    Är ni nöjda med köket?

Vi lutar åt S 1000-N för väggarna. Var och köpte en liten burk idag för att testa. Har provmålat lite ikväll, men måste nog se i dagsljus och känna efter lite. Det är väldigt ljust, men det kan nog vara OK...
    0401 & 0807
  • VeronicaL

Ja vi är nöjda med köket, men tyvärr har det blivit märken efter den äldre sonens bankande Får väl göra luckbyte om 2-3 år då den yngre sonen har kommit ur den perioden också.

Den färgen ser jättebra ut, den funderar jag på i hallen, eftersom det bara finns ett fönster där bortsett från fönstret i ytterdörren. Men båda är mot norr, och fönstret är litet och sitter just under taket.
    Hoppas att färgen blev lika bra i dagsljus som i kvälljuset

• Firefinch

Det låter kanonsnyggt tycker jag Det är precis så mitt kök ser ut. Vi har ett kök från Ikea som utgått nu, men det är antikbetsade luckor. Vi har svarta bänkskivor och från början hade vi två-delad tapet med bård emellan. Förrförra sommaren slipade jag ner väggarna och målade med en ljus, ljus grå färg. Det blev såå fint och jag är fortfarande jättenöjd med mitt val.

Svar på tråden Ljusgråa väggar till antikbetsat furukök och svart laminatskiva?