• Mizz Turko

Diskmaskin, vilken är bäst?

Hjälp, vilket märke är bäst när man ska köpa diskmaskin? En som håller länge och är bra?

(Typ som Cylinda är för tvättmaskiner - vad gäller för diskmaskiner)?

Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • Svar på tråden Diskmaskin, vilken är bäst?
  • lilltrollet83

Miele skulle jag säga. Tycker dom är överlägsna i allt!

• Mizz Turko
    lilltrollet83 skrev 2009-05-08 23:03:50 följande:
    Miele skulle jag säga. Tycker dom är överlägsna i allt!
    Kan inte så mycket om Miele. Men är det svenskt? (vill ju helst ha svenskt, då man får mer hjälp vid reklamationer etc etc).
  • Magda73

Miele lär ju vara top of the line på vitvaror. Själv har vi Cylinda. Hade inte råd med Miele, tyvärr....

Blogg: magda.nu
  • sommar2001

Miele är Tyskt och du lär inte behöva någon service om du köper en Miele.. Dessutom får du ett kvaltietsbevis om du köper Mieles vitvaror, det gäller i 10 år och ger dig 1000 kr i servicerabatt om du mot förmodan skulle behöva service.

Annars kommer Cylinda/ASKO/Upoo diskarna som god 2a. Dessa maskiner tillverkas på samma svenska fabrik och endast små tekniska saker skiljer modellerna åt.

• Mizz Turko
    sommar2001 skrev 2009-05-09 11:09:18 följande:
    Miele är Tyskt och du lär inte behöva någon service om du köper en Miele.. Dessutom får du ett kvaltietsbevis om du köper Mieles vitvaror, det gäller i 10 år och ger dig 1000 kr i servicerabatt om du mot förmodan skulle behöva service.Annars kommer Cylinda/ASKO/Upoo diskarna som god 2a. Dessa maskiner tillverkas på samma svenska fabrik och endast små tekniska saker skiljer modellerna åt.
    Gud vad bra, att kunna få sådan här info här. Tackar.

Då får det bli Miele när vi ska köpa. Väntar på besked om vi fått nya lägenheten eller inte och ska köpa ny maskin dit.

Men det stämmer väl att Cylinda är bäst vad gäller tvättmaskiner? Alla jag känner och alla detaljhandel samt tvättmaskinsreparatörer har sagt detta till mig.
  • sommar2001

Mizz Turko skrev 2009-05-09 13:20:24 följande:

Gud vad bra, att kunna få sådan här info här. Tackar. Då får det bli Miele när vi ska köpa. Väntar på besked om vi fått nya lägenheten eller inte och ska köpa ny maskin dit. Men det stämmer väl att Cylinda är bäst vad gäller tvättmaskiner? Alla jag känner och alla detaljhandel samt tvättmaskinsreparatörer har sagt detta till mig.
    NEJ inte på långa vägar!!! =)
    Det är Miele som är bäst där också. I sista råd och rön testet hade Miele de 5 första placeringarna, Cylinda kom sist. Mieles topp maskin fick 70p, Cylinda 33p och det som den inte var bra på är att tvätta rent sen kan man ju nänma att det var ca 30 maskiner med i testet och den näst sämsta hade 53p.

Vet inte hur det är där du bor men här uppe har Cylinda egna reparatörer som jobbar för Cylindas generalagent Elektroskandia och de har inte service på något annat märke. Kollar man de resterande märken som finns är dessa uppdelade på 2 service firmor så de har betydligt mer att jämföra med. Visst Cylinda är inte dåliga på så sätt att de går sönder ofta men jag väljer själv att köpa den maskin som både tvättar rent och håller i längden än att köpa en som håller lika länge som vilken annan normal maskin som helst och tvättar dåligt.

Har "bara" haft 3 maskiner, började min karriär med en Cylinda, tvättade fort, lät som ett tröskverk och tänkte inte så mycket på om det blev rent eller inte. Bytte till en Candy när vi flyttade, enbart för att den var billig och hade bra kapacitet, tvättade i 2,5 timme men helt plötsligt hade jag väldigt ren tvätt. Nu är tvättstugan i huset klar så nu har jag köpt Mieles Bäst i test maskin, kanske lite väl mycket funktioner men jobbar man med vitvaror så måste man ha det bästa.. Den har allt man kan önska, tvättar på 1,5 timme, är tyst och tvätten blir ren.
  • Mizz Turko

spelar det någon roll då vilken Miele modell man väljer, eller ska alla vara likvärdiga?

• sommar2001

Kvaliten är den samma på samtliga modeller, sen finns det olika funktioner med skillnad i korgar, utrymme och framförallt ljudnivå på de olika modellerna.

• Tusseluren

Min svärfar har sållt vitvaror i snart 30år och som de andra skriver så är Miele BÄST! Även när det gäller dammsugare, höll på att elda upp våran, använde den med groovis, glöden hade inte slocknat sedan kvällen innan, påsen och kålfiltret brann upp men vi använder den fortfarande och den är 8år. MEN kolla där du köper maskinen, oavsett vilket märke att den är tillverkad i sverige, dom har bäst "delar".
    Han rekomenderar när kunderna frågar:
    1: Miele
    2:Cylinda
    3:Bosch

Köp Miele, då har du en hylla överst där du lägger bestick och knivar.

Gå till en Elon-butik.

Lycka till!

• Mizz Turko

Tack för alla svaren. Det blir Miele diskmaskin och tvättmaskin vid flytt.

Tänkte aldrig på dtta förut, utan man tog "bara" en som hade rimligt pris och som var klassad typ AAA. Men nu när man inser hur "korta" liv dessa maskiner har (speciellt om man tvättar/diskar flera maskiner var dag).

• sommar2001
    Tusseluren skrev 2009-05-09 15:09:23 följande:
    Min svärfar har sållt vitvaror i snart 30år och som de andra skriver så är Miele BÄST! Även när det gäller dammsugare, höll på att elda upp våran, använde den med groovis, glöden hade inte slocknat sedan kvällen innan, påsen och kålfiltret brann upp men vi använder den fortfarande och den är 8år. MEN kolla där du köper maskinen, oavsett vilket märke att den är tillverkad i sverige, dom har bäst "delar".Han rekomenderar när kunderna frågar:1: Miele2:Cylinda3:BoschKöp Miele, då har du en hylla överst där du lägger bestick och knivar.Gå till en Elon-butik.Lycka till!
    Vad ska vara tillvekat i sverige?

Miele tillverkas i Tyskland
    Cylinda i Sverige
    Bosch tillverkas i Tyskland alt. Polen beroende på vilken produkt och modell det är..

"Sverige" Kortet fungerar tyvärr bara när det gäller kyl och frys där Electrolux/Husqvarna/ElektroHelios/AEG har betydligt högre kvalitet på sina svensktillverkade produkter än många andra som är tillverkade utomlands, men det gäller även deras egna kyl/frysar som är tillverkade i Ungern.
  • cattus

Gillar Cylinda bäst. Miele är ett bra märke också men jag gillar inte deras bestickkorgar.
    Och köp hellre en lite dyrare än en billig. Den extra ljudisolering man får för pengarna är värt pengarna. För varje 6 decibel i lägre ljudnivå är det en halvering i ljudvolymen.
    Och kom ihåg att en låg vatten förbrukning gör att du måste halvera maskindiskmedlet annars får du en solkig disk då det blir för mycket diskmaskinsmedelrester kvar.

• thiasvovve

Jag tycker Bosch har blivit ruskigt bra efter ihopslagningen med Siemens.

Meile är såklart bra, men har tyckt deras design känns lite omodern.

Svar på tråden Diskmaskin, vilken är bäst?