Medicin under tidig graviditet
Hej!
Får ungefär en och en halv vecka sedan fick jag en urinvägsinfektion och blev ordinerad Ciprofloxacin Bluefish. Nu har jag fått reda på att jag är gravid och läste i bipacksedeln och på internet. Och där står det att dom forskat för lite på det men det stod även:
I teratologistudier med kinoloner har varierande embryo/fostertoxisk effekt iakttagits. Kinoloner har visat sig kunna orsaka degeneration av ledbrosk hos växande djur. Denna effekt har dock ej rapporterats ske under fosterutvecklingen. Under graviditet bör därför, tills ytterligare erfarenheter föreligger, Ciprofloxacin Bluefish först ges efter särskilt övervägande.
Jag åt i fem dagar och slutade sedan av andra avsikter och visste inte då heller att jag var gravid. Jag är i vecka 5 nu och va alltså i vecka 3/4 när jag slutade äta medicinen. Kan de påverkat fostret tror ni? Jag läste någonstans att barnet inte alls lever på en de första 5 veckorna och att det på så vis inte spelar någon roll vad man stoppar i sig. Någon som vet något?