• hejentjej

moppa på bästa sätt?

Hur är bästa sättet att moppa på?

sv.wikipedia.org/wiki/Mopp

vissa kallar det inte mopp så ja visar bild haha

tar ni bara vatten? jätte varmt eller vilken temp?

tror det stod på den jag köpte att det räckte med vatten.. men ja vet inte

vad brukar ni ha i?
    vanlig såpa?

vad är bäst, moppa sidleds eller fram och tillbaka?
    andra bra tips?

dammsuger ni alltid innan ni moppar?

• Svar på tråden moppa på bästa sätt?
  • Mammut och Papput

Dammsuger först.
    Spolar upp ganska varmt vatten + såpa.
    Moppar så jag karvar ihop skiten mot mig från höger-vänster-höger-vänster osv, utan att putta smutsen fram och tillbaka.

• Moniqe1979

jobbade extra som lokalvårdare ett tag fick lära mig att man skulle ta kanterna först och sedan svepa i en åttliknande rörelse på bredden och gå baklänges så man lixom skurar mot sig utan att kliva i det man gjort rent, alltid damsuga eller sopa/torrmoppa(platt luddig mopp) bort större partiklar skräp etc innan annars sveper man bara runt skräpet istället för att göra rent.

• Mia118
    Moniqe1979 skrev 2009-05-09 00:24:29 följande:
    jobbade extra som lokalvårdare ett tag fick lära mig att man skulle ta kanterna först och sedan svepa i en åttliknande rörelse på bredden och gå baklänges så man lixom skurar mot sig utan att kliva i det man gjort rent, alltid damsuga eller sopa/torrmoppa(platt luddig mopp) bort större partiklar skräp etc innan annars sveper man bara runt skräpet istället för att göra rent.
    Precis så gör jag. Och jag har t.o.m. gjort det idag! *duktig*
  • LondonAnnika
    ahh jag vet inte hur många gånger jag sagt till mn chef att vi behöver en torrmopp. Han tror det blir lika rent med ett sopkvast!
  • Pysselgalningen

Dammsuger alltid innan, annars dras bara skiten runt med moppen för allt förjer inte med den direkt

Använder ljummet vatten (de flesta har inte en aning om att dom använder för varmt. Det förstör nämlöigen en del golv...)
    Använder såpa eller lite ajax, Super10 om det är extremt skitigt (lerig hall t.ex.)

• Moniqe1979
    LondonAnnika skrev 2009-05-09 00:41:14 följande:
    ahh jag vet inte hur många gånger jag sagt till mn chef att vi behöver en torrmopp. Han tror det blir lika rent med ett sopkvast!
    torr moppar nästan bara här hemma har en hand damsugare till soffan och madrassen men golven klarar sig galant med torrmopp ofta och fukt mopp sällan har dock laminat golv överallt och inga mattor mer än hall mattan som åker ut och bankas ur ute mopp platta med micro fiber mopp är tveklöst bättre än en sopkvast
  • Fille Fjonkan
    Så gör jag.  Först dammsuger jag. Jag använder varmvatten och såpa eller allrent beroende på vilka golv jag ska rengöra (vi fick stränga intruktioner av säljarna av huset att inte använda såpa på golvet i hallen och allrummet , men såpa luktar godare, tycker jag).
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • hejentjej

har sånt där parkett golv tror jag det heter (hur vet man) i vissa rum
    kan man inte ha såpa då?
    vad kan hända?

hur mkt såpaa har i hinken?

• hejentjej

tar ni bort mattor, fåtöljer å allt så att ni moppar under
    eller moppar ni bara runtom mattan etc??

• Bicky
    hejentjej skrev 2009-05-11 17:29:10 följande:
    har sånt där parkett golv tror jag det heter (hur vet man) i vissa rumkan man inte ha såpa då?vad kan hända?hur mkt såpaa har i hinken?
    Man ska vara försiktig med att ha för mycket vatten på trägolv, eftersom de kan bli skadade. Krama ur rejält. Personligen tycker jag man kan ha lite såpa, men jag har inga vetenskapliga belägg för det.
Svar på tråden moppa på bästa sätt?