• N i n n i e

Minipiller och amning?

Vilka minipiller kan man ta när man ammar? Blir man tjock av alla? Tycker många brukar påstå det i alla fall.

• Svar på tråden Minipiller och amning?
  • TheFamily

Cerazette äter jag...har inte gått upp nåt än....men min dotter är endast 5 mån...och dom funkar när man ammar...

• Marlene

Alla mini piller kan man väl ta, dom är väl ungefär likadana. Precis som p-piller finns det olika märken men alla mini piller innehåller gestagen och inget östrogen. P-piller innehåller gestagen och östrogen.

Anledningen till att man ska ta mini piller när man ammar och inte p-piller är att östrogen hämmar prolaktin. Prolaktin är det hormon som signalerar att det behövs mer mjölk. P-piller kan alltså göra att man sinar.

• N i n n i e

Tack för svaren... Funderar lite... Tyckte det känns lite läskigt att äta Cerazette efter att ha läst om dom på Fass, även om dom skriver "inga studier visar att barnen påverkas"...

• Ilena

Vet en som fick karftigt minskad mjölk ihop med minipiller så var på din vakt och kolla mjölkmängden genom att pumpa.

• N i n n i e

nej, jag hoppar över minipiller, känns inte OK att äta hormoner som går över i mjölken. {#lang_emotions_undecided}

• Marlene
    Ilena skrev 2009-05-10 13:28:56 följande:
    Vet en som fick karftigt minskad mjölk ihop med minipiller så var på din vakt och kolla mjölkmängden genom att pumpa.
    Normalt sett ska man inte få det då det inte är östrogen i mini piller som det är i p-piller. Det är östrogenet som kan göra att mjölken sinar
Svar på tråden Minipiller och amning?