• Gotlandstösen

måste man vara folkbokförd i den stad man söker dagisplats?

Bor just nu i en stad sedan flera år tillbaka. men har nu planer på att flytta tillbaka där jag verkligen hör hemma :)

Undrar nu hur det funkar med dagisplats, måste man vara folkbokförd i den nya staden för att kunna ställa sig i kö eller få en dagisplats där?
    Undrar också vilka regler det gäller för avgifter om jag och dotterns pappa fortfarande är tillsammans, men han bor kvar i den gammla staden och jobbar här medans vi flyttat till den nya staden och jag söker jobb där. Vi är alltså fortfarande tillsammans med bor i 2 olika städer, hur räknas avgiften för dagis ut då?
  • Svar på tråden måste man vara folkbokförd i den stad man söker dagisplats?
  • Emerun

Är säkert olika i olika kommuner men för oss gick det bra att ställa oss i kö för plats i den nya kommunen, det ända vi behövde göra var att skicka med personbevis för hela familjen till den nya kommunen.
    Avgiften tror jag kommer att baseras på din inkomst i den nya kommunen dit du och barnet flyttar eftersom du på sätt och vis blir boendeförälder även om ni är tillsammans, den baseras ju hushållets totala bruttoinkomst och eftersom din man inte kommer att vara skriven hos er till en början innan han flyttar till er så finns ju bara din inkomst i hushållet, sen när han kommer får ni lämna in en ny inkomstuppgift.

• Lithe

Nej, oftast behöver du inte vara det. Det är bnara att förklara din situation.

• Gotlandstösen

men om jag får en plats på ett dagis där, och jag inte hunnit flytta dit ännu, kan jag ändå på något sätt ha kvar platsen tills den dagen jag flyttar dit då? ja ni förstår hur jag menar, om jag ställer mig i kö och inte hunnit ta mig dit tills dess?

och går det att få någon slags förtur på dagisplats om jag får en anställning i de nya staden?
    det vill säga om jag får jobb och vet att jag har ett jobb att gå till om 2 månader,har jag då rätt att få en dagisplats då till den tiden?
  • Mollan

Jag fick i samband med en flytt skriva mig hos min bror i någon månad för att få till det med dagisplats etc. Har du ringt till kommunen och frågat hur det är?

• timberhochmandie

Hos oss ska man visa papper på att man har köpt hus/tomt eller fått hyra en lägenhet etc. för att få ställa sig i kö. Tror inte att de låter dig ställa dig i kö bara så där för att du funderar på att flytta dit... Fast det beror på - är det en afolkningskommun i glesbygd kanske de går med på det för att de helt enkelt hoppas på att få dit lite folk.

• Elfva

Ja det är oftast så att man inte får ha plats i en annan kommun, men det finns undantag men allt beror på om kommunerna kan komma överens om hur man ska göra med barnpengen till förskolan... Det kan också vara så att om man har en lång kö så tar man inte in barn ifrån andra kommuner eftersom man måste förse de barn man har i kommunen med platser först och främst... Men som sagt, även om man vanligen säger nej, så kan det gå och därför kan det ju vara värt att kolla. Ring och prata med handläggarna i kommunen...

• Elfva

Missförstod din fråga lite...

När vi flyttade fick vi inte ställa oss i kö förrän vi hade en adress, men de flesta kommuner har inte såna krav, men du får ringa kommunen ifråga för att veta säkert...

När det gäller avgifter så är det säkrast att du kollar med kommunen om det också...

Svar på tråden måste man vara folkbokförd i den stad man söker dagisplats?