• Nintendo

Uttorkning?

Min dotter på 8 mån har fått hög feber med kräkningar och diarée. Vi ger henne vätska (vätskeersättning/bröstmjölk/vatten osv) var 5 minut men ibland vill hon inte ha. Hur märker jag om hon blir uttorkad? På vuxna kan man ju "knipa" i skinnet men det är väl svårt med bebisar.

• Svar på tråden Uttorkning?
  • Lille Fi

Kissar hon? Verkar hon pigg? Man ska väl mest ha koll på att de kissar o hur allmäntillståndet är. Ge saft, riktig saft inte light o isglass. socker är viktigt o vätska då me såklart

• Myran 08

Har ni testat att ge alvedon för att få ner febern? Efter att alvedonet börja värka så ge vätska då lättare för henne att ta det då. Kissar hon?

Vi brukar ge alvedon sedan ipren och så fortsätter vi så vara tredje timme. Exempelvis nu kl 13:40 ger vi alvedon sedan 16:40 ger vi ipren och så håller vi på för att inte få febertoppar på sonen. Då dricker han bättre också.

• Nintendo

Hon är relativit pigg när hon är vaken, hon sover lite mer än vanligt men det kanske inte är så konstigt. Hon kissar men inte lika mycket som vanligt.

Vi ger en alvedon (60 mg) var fjärde timme.

På sjukvårdsrådgivningen sa de att hon inte skulle ha så mycket socker, så saft ska vi nog inte ge.

• Myran 08

Okej. Ja sover mer än vanligt är inte konstigt.

Hur hög är febern?

VA?! Inte ge socker när de ha feber? Det gör ju så att blodsockret höjs och att de orkar dricka och äta. Ursäkta mig men det var ett korkat råd från sjukvårdsrådgivningen, till oss säger de glass, saft ja allt som kan tänkas. Tänk att de kan säga så olika. Även barnakuten säger saft, glass (isglass) även vatten. Självklart ska man inte göra saften stark utan svag svag saft kan ges.

• Myran 08

För sockret gör att barnet blir sugen på mer för att det är sött, vilket gör att de kan få i sig mer vätska.

• Mollan

Fontanellen blir insjunken när bebisen är uttorkad, och slemhinnorna blir torra och spottet segt, ögonen insjunkna, och hon blir riktigt slö.

Hoppas det går bra ochatt hon snart blir frisk!

• Isa83

Min lilla son (10mån) hade magsjuka för ett tag sen o blev lite uttorkad...
    På han märktes det iom att han blev jätteslö o slapp. Försökte krypa men han kom ingenstans Orkade inte ens sitta själv, han bara ramla ihop. Då åkte vi in ti sjukhuset o han fick dropp!
    Till oss sa sjukvårdsrådg att vi skulle ge han saft pga sockret!!

Svar på tråden Uttorkning?