• Anonym

Är det normalt att gå in i en djup depression så snabbt??

Jag har tidigare varit väldigt deprimerad under större delen av mitt liv. Men sedan hände något inom mig, och plöstligt mådde jag bra igen. Var inte deprimerad på flera år, trots att det hände jobbiga saker hela tiden. Jag log och gick vidare, pga att jag hade hopp om att jag snart skulle vara lycklig jag med. Jag mådde bra av de tankarna.

Nu har jag tappat kontrollen helt. Förstår inte vad som hände. Ena dagen var jag glad och allt var bra, men dagen efter så rasade jag bara. Gråter hela tiden, när jag ser på TV, pratar i telefon osv. Gråter utan orsak. Kan inte sluta. Jag har bara en enda tanke i huvudet; JAG VILL INTE LEVA MER. Hoppet är borta, jag orkar inte mer. Och allt detta kom som ett bombnedslag som över en natt. Det känns jättekonstigt! Hur kan det gå så snabbt??? Någon som varit med om något liknande?

• Svar på tråden Är det normalt att gå in i en djup depression så snabbt??
  • Anonym

Ja, det kan vara så.
    Jag har hamnat i sådana akuta depressioner. Jag fick läggas in och få ECT behandling för att komma ur den.
    Så kanske det inte är för alla men jag blev snabbt helt sängliggande.
    Jag har nu fått diagnosen Bipolär, men jag vet inte om det kan förklara det här snabba insjuknandet.
    Du behöver hjälp genast. Det som är positivt är väl att du också kan leva utan depressionen som gnager hela tiden.
    Äter du någon depressionsmedicin nu?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-09 14:29:35 följande:
    Ja, det kan vara så. Jag har hamnat i sådana akuta depressioner. Jag fick läggas in och få ECT behandling för att komma ur den. Så kanske det inte är för alla men jag blev snabbt helt sängliggande. Jag har nu fått diagnosen Bipolär, men jag vet inte om det kan förklara det här snabba insjuknandet. Du behöver hjälp genast. Det som är positivt är väl att du också kan leva utan depressionen som gnager hela tiden. Äter du någon depressionsmedicin nu?
    Nej inga mediciner nu. De har aldrig fungerat så bra för mig så har inte haft några planer på att söka hjälp än heller. Vet inte ens om jag vill ha hjälp, vill inte kämpa för att vända det ens. Vill bara få avsluta allt, få slippa leva..
  • Anonym

Men den här känslan du har just nu kan gå över. Du kan må bättre igen, tycka att livet är meningsfullt. Det du känner just nu är ju för att du är sjuk.
    Finns det någon i din närhet som du skulle kunna berätta för att du mår dåligt? Någon som kan hjälpa dig att ta kontakt med en läkare?

Jag vet hur det känns. Jag har också mått så där, flera gånger i livet. Men det finns alltid en utväg. Det kan bli bättre, en djup depression varar inte för evigt men du behöver hjälp att komma ur den?
    Jobbar du? Sjukskriven?

Det här med mediciner, det finns fler alternativ än de vanligaste.
    Jag har inte blivit hjälpt av SSRI/SNRI.
    Just nu äter jag Litium, Seroquel och lite anafranil. Det tog lång tid att hitta rätt med nu fungerar det i alla fall.

Jag vädjar till dig att söka hjälp! Det finns en utväg för dig också!
    Kram!

• Anonym

Min bästa vän vet hur dåligt jag mår, men jag stänger ute henne. Orkar inte prata med någon för tårarna rinner non stop. Kan man söka akut trots att det "bara" är depression?

• Anonym

Absolut!!! Det har jag gjort tre gånger! Det finns ingen läkare, sjukvårdspersonal som tänker "bara" depression. Djup depression är en allvarlig sjukdom med mycket hög dödlighet.
    Det vore bra om du kunde få någon med dig.
    Om jag var din vän skulle jag känna det som en ära att kunna hjälpa dig på något sätt. Tex.att lyssna eller hjälpa till att skjutsa dig till sjukhuset.
    Ring akutpsyk genast, så att du vet var du ska vända dig. eller be din vän att ringa.
    Skäms inte för att du må så här, det kan drabba ALLA.
    Kram

Svar på tråden Är det normalt att gå in i en djup depression så snabbt??