• KCsMama

HJÄLP!! Min man tynar bort!

Min man bara rasar i vikt och jag vet inte vad jag ska göra!!
    När vi blev tillsammans för 4år sedan vägde han lite över 65kg till sina 174cm och sen dess har han gått ner till 50kg... Skulle nog tro att den största viktminskningen skett det senaste året..

Han äter 4-5mål/dag men fortsätter gå ner i vikt.. Det blir ofta rätt fet mat för hans del (typ färdig pyttipanna till lunch när jag är på skolan) kan det vara en faktor??
    Kan det ha mycket med hans jobb på McDonalds där det är mycket stress och spring??

Finns inget mer att ta av på hans kropp ju och hans rumpa mm är snart obefintliga!! Han är verkligen jättesmal och alla kläder är förstora..

Han "vägrar" gå till läkaren... Finns det något annat vi kan testa innan jag tvingar honom under hot??

Kramar//Jennie

• Svar på tråden HJÄLP!! Min man tynar bort!
  • sisley

Jag skulle nog tvinga honom till doktorn bums!! Kraftig viktnedgång är ett tecken på att ngt inte står rätt till i kroppen. Det kan ha både fysiska och psykiska orsaker vilket är viktigt att veta. Hoppas verkligen att han går med på ett besök hos doktorn för er bådas skull. Lycka till!

• WithLove

det kan ha något att göra med ämnesomsättningen.. tror det bäst att han söker läkare. Om det är ämnesomsättningen så kan det oxå innebära att hans kropp inte tar upp vitamer från maten.

Tycker du ska tvinga honom!!

• KCsMama

Ja ni har rätt, hoppas bara att jag kan få honom att inse det!
    Ringer man till vårdcentralen då och vem ska man be att få prata med?? Jag har aldrig varit sjuk så jag vet inte alls hur det fungerar..

• Katja77

Ring vårdcentralens rådgivning. Då får du prata med en sjuksköterska. Hon kan ge råd och boka läkarbesök! Lycka till!

• anna3

Läkarbesök absolut. Är han trött o törstig exempelvis så kan det vara diabetes, så hade en kompis till mej, hon gick ner i vikt. Jag vill inte skrämma upp dej men han ska söka hjälp.

• ceci lia

Han borde verkligen gå till doktorn. Skräm honom lite och säg att han kan vara jättesjuk och därför kanske måste få behandling. Jag menar inte att han är jättesjuk utan bara att han själv måste ta det på allvar. Nånting måste han göra åt det i alla fall.

• Jennie Brunflo

Läkarbesök!!!!
    Absolut!!!!

Han kan ju ha fel på sköldkörtelhormonet. Det är det som styr ämnesomsättningen. Jättelätt att rätta till, dessutom tar de bara ett blodprov för att kolla om det är det som är problemet.

Lycka till!

• Zoe

LÄKARBESÖK BUMS!!!!! Vägrar han finns det faktiskt möjlighet för dem att göra hembesök...Men han är ju vuxen juh!!!

• AnnaZ

Jo jag tycker också: skräm honom!!! om det behövs för att han ska gå till "el dottore"!

Min älskade far avled i mag/tarmcancer ALLDELES för ung för att han vägrade gå till doktorn fast han hade ont i magen och gick ner i vikt. Cancern förblev oupptäckt och sedan gick det inte att hejda trots operation och strålning och allt... Min kära mamma hade tjatat på honom men gav väl liksom upp till slut "han var ju vuxen människa". Men sedan fick hon förstås dåligt samvete och många svåra stunder när hon funderade på hur det hade gått om hon lyckats få honom att gå till doktorn i tid...

Säg till att ha ska gå för DIN skull!! Det kan han väl inte neka dig!!

Och jag vill inte heller skrämma upp er med att det skulle vara något allvarligt fel... jo kanske lite så han kommer iväg...

/Anna

• Alsephine

Jösses ja - iväg till doktorn ögonaböj! Och var uppmärksam inte bara på sköldkörtelvärde och ev diabetes - be även om att få kolla upp celiaki (glutenallergi/-intolerans). Lycka till och kram!

• Snoffsan

Om det inte visar sig vara nåt så är kosttillskott ett förslag. Har en killkompis som bara inte går upp i vikt. Han tar kosttillskott till maten för att inte gå ner i vikt. Har hjälpt honom. Brukar finnas att köpa på gym. MEn självklart måste han till doktorn först för att kolla att det inte är nåt allvarligt!

• KCsMama

Har pratat med honom nu på telefon (han jobbar kväll så han slutar inte förrän vid midnatt) och han har lovat att kolla upp det trots att han själv inte vill inse att något kan vara fel..

Vad kostar ett läkarbesök?? Själv har jag ju gratis sjuk-/tandvård.

• KCsMama

Hittade priserna på mitt landstings hemsida

Tack för alla svar jag fått!! Ska visa mannen detta om han nu skulle ändra sig om läkarbesöket!

• Lilla Linnéa

Kanske har han fått hypertyreos? (överfunktion av sköldkörteln) Det är jätte vanligt nuförtiden. Det kan man se genom ett blodprov. Det är ingen farlig sjukdom.

Symtom
    Den ökade ämnesomsättningen ger en ökad genomblödning i huden som blir mjuk och fuktig.
    Den ökade förbränningen avges i forma av värme, man känner sig konstant varm och svettig. Kroppstemperaturen är dock normal.

Viktnedgång är vanligt. Muskelmassan minskar vilket leder till att det blir svårare att utföra fysiskt krävande aktiviteter, det kan bli svårt att gå i trappor. Konditionsförsämring ingår också i sjukdomsbilden.

Trötthet är vanligt. All tid som inte nödvändigtvis krävs till vakna aktiviteter går åt till att sova.
    Humörsvängningar med irritabilitet, lättväckt aggressivitet, koncentrationssvårigheter, depressiva tankar hör också till. Man kan bli vansinnigt, oresonligt arg för sådant som man när man var frisk på sin höjd skulle gruffa lite över. Omgivningen förstår inte det känslomässiga gungfly man lever på vilket kan skapa konflikter som tär och förstör på relationer. Även oro, och gråt utan påtaglig anledning är vanligt. Insomningssvårigheter och orolig sömn är vanligt, vilket påverkar det dagliga livet. Även allvarliga psykiska störningar förekommer.

Den ökade ämnesomsättningen ökar blodcirkulationen i kroppen och hög puls är vanligt (över 90 slag/minut i vila).
    Det finns ett samband mellan thyreodeahormoner och stresshormoner, vilket visar sig som ökad känslighet för stresshormoner. Den ökade känsligheten bidrar till hjärtklappning, men kan också förklara darrigheten i kroppen. Känsligheten för stresshormoner kan också förklara varför många patienter känner en inre oro eller ångest.

Den motoriska aktiviteten i tarmen ökar vilket leder till tätare behov av tarmtömningar, men inte diarré. Även passagen genom magsäcken ökar.

Vissa patienter kan få en stirrande blick vilket beror på att det övre ögonlocket dras tillbaka pga muskelpåverkan och svullnad.

Den ökade ämnesomsättningen ökar också ämnesomsättningen i hårsäckarna och ett ökat håravfall är vanligt. Även kvalitén på naglar och hår ändras och de blir mjukare.

Svullna anklar och lättutlösta reflexer är också symtom som kan ingå i diagnosen hyperthyreos.

Omsättningen av socker i kroppen påverkas och nedsatt tolerans för glucos, eller tillfällig diabetes, kan övergående förekomma i samband med hyperthyreos.
    Fettomsättningen påverkas vilket visar sig i förändrade blodfetter, med värden under normalreferens.

Svar på tråden HJÄLP!! Min man tynar bort!