• Pojkflicka

Meny för 2 åring?

Vad äter era 2-åringar på en dag?

Min grabb har börjat strula lite med matvanorna - kanske p.g.a. trots, kanske p.g.a. bristande rutiner - och jag oroar mig (hönsmamma-varning) för att han får i sig tillräckligt, så jag vill få ett hum om vad som är "normalt" (på ett ungefär i alla fall, alla barn är ju olika). =)

Tack för svar! /Elle

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-10 15:55
    ETA: Tack för alla svar! Nu ska jag nog få rätt på grabbens matrutiner. Ni är bäst! ;)

• Svar på tråden Meny för 2 åring?
  • Joje

Min son fyllde 2 år i april och han äter såhär:

Frukost: Yoghurt med müsli + vatten/mjölk och ev en macka.
    Mellis: Frukt (äpple, banan, päron)
    Lunch: Lagad mat, en halv vuxen portion + vatten/mjölk
    Mellis: Macka eller frukt.
    Middag: Samma som lunch

Ibland äter han en macka eller en frukt innan läggdags, men oftast räcker det med middagen vid 17-tiden. Läggdags vid 19-tiden.

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Busbellan

Jag kanske inte är rätt person att svara för min dotter som blir 2 år i juli äter pyttelite
    På morgonen äter hon en flaska välling eller en tallrik med ca 1 dl fil och lite flingor.
    Kanske 1/4 banan eller äpple under förmiddagen.
    till lunch äter hon ca en halv potatis eller en msk makaroner och lite grönsaker.
    Ibland en flaska välling innan hon sover middag (allt för at få i lite i magen )
    Vill oftast inte äta någonting under eftermiddagen och äter sen ungefär samma som lunchen till middag.
    En flaska välling på kvällen

Mamma till Nora, August och Ella
  • Dr Mupp

Så här ser det ut för min tvåråring (två i januari)

Frukost: Gröt, med mjölk och hallon eller nått annat gott och mättande.

Förmiddagsfrukt på dagis

Lunch på dagis

Mellis: Yoghurt, fil eller vad vi nu kan tänkas ha hemma

Middag: Mat

På det så ammas han ett par gånger på dagen och 0-3 ggr per natt. Perfekt hull och pigg och glad med bra aptit.

• denna där
    Pojkflicka skrev 2009-05-09 15:31:08 följande:
    Vad äter era 2-åringar på en dag? Min grabb har börjat strula lite med matvanorna - kanske p.g.a. trots, kanske p.g.a. bristande rutiner - och jag oroar mig (hönsmamma-varning) för att han får i sig tillräckligt, så jag vill få ett hum om vad som är "normalt" (på ett ungefär i alla fall, alla barn är ju olika). =) Tack för svar! /Elle
    Hos oss finns inget "normalt" för hans matvanor varierar från dag till dag, vecka till vecka.
    Hur mkt han får i sig beror heeelt på hans humör. Vissa dagar äter han som en häst medans andra äter han ingenting. Har han varit lite dålig slutar han äta och lever på välling...

Men vi serverar honom

Välling
    Frukost - smörgås oftast (hemma eller på förskolan)
    Lunch (hemma eller på förskolan) den hoppar han gärna över om vi är hemma vilket resulterar i att han ibland får välling istället men vi serverar den i alla fall.
    Mellanmål (på förskolan, vi serverar inga mellanmål hemma)
    Middag som äts ibland ibland inte. Det beror på. Men "vanliga" dagar äter han i alla fall lite grann.
    Välling
  • Mamma till bröderna bus

Sonen är 2½ han äter såhär (kaske ska tillägga att han är rätt mager men med enorm energi och springer som bara den hela tiden så förbrukningen är enorm oxå )
    Frukost- gröt och en hård smörgås alt fil/youghurt med havrefras och smörgås 1-2 st
    mellis på dagis- skål med grönsaker
    lunch- lagad mat 1-2 portioner, matglad kille =)
    Mellis- macka och frukt
    Middag- lagad mat ibland väldigt lite ibland en vanlig portion ibland koloss portion. till maten dricker han mjölk eller vatten. Han har själv slutat med välling (tyckte inte om)

• snart mamma igen

Flicka 21 månader äter ca
    beror på när hon vaknar..
    Välling
    frukost med antingen smörgås med ngt pålägg,mjölk, Med storasyster, senare kan de bli gröt eller yogart me banan eller liknande..
    Lunch i form av ngt lagat mat.. samma som mig oftast då vi är hemma.
    Frukt eller nån smörgås som Mellis.oftast när storasyster kommer från skolan
    Middag de vi äter..
    ibland vill hon ha kvällsfika med storasyster o då kan de bli smörgås eller yogart eller liknande..
    välling när hon går o sover och sedan sover hon hela natten till nästa morgon
    dricker vatten lite då o då under dagen åxå.. o kan be om dricka eller äta när hon vill ha ngt

• AngelicaSK
    Busbellan skrev 2009-05-09 15:37:34 följande:
    Jag kanske inte är rätt person att svara för min dotter som blir 2 år i juli äter pyttelite På morgonen äter hon en flaska välling eller en tallrik med ca 1 dl fil och lite flingor.Kanske 1/4 banan eller äpple under förmiddagen.till lunch äter hon ca en halv potatis eller en msk makaroner och lite grönsaker.Ibland en flaska välling innan hon sover middag (allt för at få i lite i magen )Vill oftast inte äta någonting under eftermiddagen och äter sen ungefär samma som lunchen till middag.En flaska välling på kvällen
    Vad skönt att höra att det är fler som har barn som äter så lite (även om det såklart inte är roligt för er)! Min dotter äter precis lika mycket på en dag. En flaska välling på morgonen. Ibland lite frukt (eller ett bett på en rostad smörgås), någon matsked mat till lunch, lika till middag på em och sen en flaska välling till kvällen.
  • Rulltrappa

"frukost" 1: välling
    frukost 2: yoghurt + müsli, havregrynsgröt + äppelmos + mjölk eller smörgås(ar). ett kokt ägg med kaviar till något av dessa alternativ, om han ber om det.
    lunch: någon form av lagad mat.
    mellanmål: frukt
    kvällsmat: något lite lättare, han är inte så hungrig på kvällen utan vill helst bara ha sin välling. det kan bli en varm smörgås, omelett, sallad...
    "kvällsmat" 2: välling

Svar på tråden Meny för 2 åring?